کد خبر : 3185
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 تیر 1394 - 13:01

اجازه نمی‌دهم کسی با دروغ، به امید مردم صدمه بزند

اجازه نمی‌دهم کسی با دروغ، به امید مردم صدمه بزند

 دکتر حسن روحانی رییس جمهور کشورمان طی سخنانی تلویزیونی با مردم پس از توافق ایران با ۱+۵ با قرائت این بیت که عیدانه فراوان شد/ تا باد چنین بادا خاطرنشان کرد: ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم به خداوند بوده است.

دکتر روحانی افزود: آنچه که من شنیده‌ام این است که بسیاری از مردم در دعاهای‌شان و در شب‌های قدر ، برای گروه مذاکره کننده و برای دستیابی به یک توافق خوب دعا کردند.
به نوشته خبرگزاری ایسنا، روحانی گفت: الان به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که دعای‌شان مستجاب شده است و ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلاب‌مان و در شرایط منطقه داریم.
رئیس جمهور: اجازه نمی‌دهم امید مردم مورد خدشه قرار گیرد.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: در شرایطی هستیم که باید بگوییم دوران ۱۲ ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت‌ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود کاملا ورق خورده است و صفحه جدیدی آغاز شده است.
روحانی اظهار کرد: این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم هزینه‌تری هم دارد.
وی با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: از طرفی موضوع مهم هسته‌ای ایران به موضوعی سیاسی و بین المللی تبدیل شده بود تا جایی که این موضوع مشمول فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد شد و در شورای امنیت با قطعنامه های متعدد روبرو گردید و از طرف دیگر نیز این موضوع به ایران هراسی در جامعه و جهان تبدیل شده بود که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای است.
رییس جمهور ادامه داد: از طرف دیگر نیز علم و فناوری و رشد و توسعه برای ما حائز اهمیت بود و از لحاط اجتماعی نیز به یک مساله غرور و عزت ملی تبدیل شده بود.
دستاورد امروز ریشه در تعامل ایران و تکریم ۱+۵ دارد
روحانی در ادامه افزود: تحریم‌ها از لحاظ اقتصادی فشارهایی ایجاد کرده بود و شرایط سختی را در جامعه به وجود آورده بود. گرچه همان طور که قبلا گفتم تحریم‌ها هیچ گاه موفق نبود اما در زندگی مردم تاثیر خود را گذاشته بود.
رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه خوشحالم که با مذاکرات ۲۳ ماهه با شش قدرت جهانی توانستیم به نقطه جدیدی دست پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: ماه رمضان برای ما ماه خیر و برکت بوده است. ۲۵ رمضان سال ۹۲ روز تنفیذ و روز ۲۶ رمضان روز تحلیف بود و امروز روز ۲۷ رمضان روز توافق شش قدرت جهانی با ایران است.
وی در ادامه اظهار کرد: ما برای حل موضوع و معضل هسته‌ای باید در بخش‌های مختلف قدم‌هایی برمی‌داشتیم. به لحاظ سیاسی باید تمهیدات لازم را آماده می کردیم و هم به لحاظ افکار عمومی برنامه‌های خود را اجرا می‌کردیم تا ملت بداند مذاکره به معنای خواندن بیانیه نیست بلکه مذاکره به معنای بده بستان است. مذاکره یعنی پولی داده شود و خانه موردنظر خریداری شود. ما دنبال صدقه نبودیم تا کسی چیزی مجانی به ما بدهد. ما دنبال آن بودیم که براساس منافع ملی بده بستان منصفانه و عادلانه‌ای در پیش بگیریم.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این مذاکرات همان‌طور که قبلا گفتم برد- باخت نخواهد بود و یک طرف برنده و دیگری بازنده نیست زیرا هر مذاکره برد – باخت پایدار نخواهد ماند. مذاکره و توافقی پایدار است که برای دو طرف حالت برد- برد داشته باشد. ما این موضوع را برای جامعه تشریح کردیم و مذاکره کنندگان نیز براساس این مبنا کار خود را آغاز کردند.
رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه ما برای دستیابی به توفیق در مذاکرات به اجماع ملی و داخلی نیاز داشتیم، اظهار کرد:سیاسیون، تشکل‌ها و جناح‌ های کشور فکر واحدی ندارند اما در موضوع هسته‌ای که هم به منافع ملی و هم به امنیت ما مربوط می‌شود خوشبختانه در یک فضای عادلانه و دموکراتیک توانستیم به اجماع دست یابیم. البته راه مذاکره از ۱۲ سال پیش طبق نظر رهبری در تهران یا پایتخت‌های کشور همسایه یا کشورهای اروپایی و غربی آغاز شد.
وی در ادامه افزود: اما مردم در انتخابات خرداد ۹۲ به صراحت اعلام کردند دولتی می خواهند که دستاوردهای هسته‌ای را با صلح، توسعه رو به جلو و رفاه مردم پیش ببرد و همین مسیر ، مسیری بود که دولت یازدهم انتخاب و آغاز کرد. البته ملت ما ملت اهل ادب، منطق و استدلال بود و ما از روز اول گفتیم در صورتی غرب می تواند با ما تعامل کند که مسیر تحقیر و تهدید را کنار بگذارد و مسیر تکریم را آغاز کند. آنچه امروز به دست آمد ریشه در تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف ۱+۵ دارد که اگر این روند وجود نداشت ما دستاوردی نداشتیم.

همه سانتریفیوژهای نطنز به غنی‌سازی ادامه می‌دهند

رئیس‌ جمهور در ادامه گفت: از طرف دیگر لازم بود برای این که در مذاکرات موفق شویم بتوانیم در شرایط تحریم و رکود تورمی اقتصاد کشور را سامان دهیم. آن زمان که در شرایط تحریم مذاکره را آغاز کردیم تورم بالای ۴۰ بود و از لحاظ رشد اقتصادی منفی ۶.۸ دهم بودیم. اما در ضمن مذاکره با ساماندهی اقتصاد هم تورم را مهار کردیم و هم به رشد مثبت رسیدیم و این قوی‌ترین پیامی بود که از طرف دولت یازدهم به کشورهای ۱+۵ داده شد.
وی افزود: از سوی دیگر آنچه از همه مهمتر بود ایستادگی و مقاومت و صبر و تحمل مردم شجاع ایران بود که امسال به حمدالله صوم استقامت و مقاومت با افطار فتح و ظفر توام گشت و این ایستادگی مردم و مقاومت بود که طرف مقابل به خوبی پای میز مذاکره آورد.
روحانی در ادامه با برشمردن ۴ هدف ایران از این مذاکرات گفت: هدف اول ما آن بود که توانمندی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای و حتی فعالیت‌ هسته‌ای را بتوانیم در داخل کشور ادامه دهیم.هدف دوم مانیز این بود که تحریم‌های غلط ، ظالمانه و ضد انسانی را لغو کنیم و هدف سوم این بود که کلیه قطعنامه‌هایی که از دید ما قطعنامه‌های غیر قانونی در شورای سازمان ملل بود را لغو کنیم.
روحانی همچنین اظهار کرد که چهارمین هدف این بوده است که پرونده‌ی هسته‌ای ایران را از فصل هفتم منشور ملل متحد و از شورای امنیت خارج کنیم.
رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: در توافق امروز و در این برنامه جامع اقدام مشترک هر چهار هدف حاصل شد. البته دراین ۲۳ ماه برای این که خط قرمزها مراعات شود و ما بتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم می‌دانیم که تلاش فوق‌العاده‌ای از طرف دیپلمات‌ها،حقوق‌دانان و اقتصاددانان ایرانی و همچنین دانشمندان هسته‌ای ادامه پیدا خواهد کرد.
روحانی خاطر نشان کرد: در روزهای اولیه مذاکره طرف مقابل به ما می‌گفته که ایران فقط صد سانتریفیوژ داشته باشد بعد از بحث‌های فراوان به هزار رسیدند و سپس این عدد به ۴هزار رسیدند و امروز در شرایطی توافق انجام شده است که بیش از ۶ هزار سانتریفیوژ موجود است که ۵ هزار آن در نطنز و هزار در فردو باقی خواهد ماند و همه سانتریفیوژهای نطنز به غنی‌سازی ادامه می دهند.
روحانی در ادامه سخنانش تاکید کرد: آن‌ها ابتدا می‌گفتند که مدت انجام توافق باید ۲۰ سال به علاوه ۱۰ سال باشد سپس گفتند حرف آخرمان ۲۰ سال است و دیگر از صحبت خود کوتاه نخواهیم آمد اما این ۲۰ سال در نهایت به ۱۰ سال و در مذاکرات روزهای اخیر به ۸ سال تقلیل پیدا کرد.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: آن‌ها در مساله تحقیق و توسعه می گفتند که فقط تحقیق و توسعه راجع به IR1 برای ایران امکان پذیر است که این حرفی مضحک و غیرمعقول بود چرا که ما IR1 داشتیم و این نوع سانتریفیوژ در حال فعالیت بود. آن‌ها بعدها گفتند که حداکثر می توانیم در مورد IR2 تحقیق و توسعه انجام دهیم و در نهایت اظهار کردند که از IR8 بیشتر امکان پذیر نیست اما آن چه که جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بود IR6 و IR8 بود.
وی ادامه داد:‌ ما توافقی را می‌خواستیم که در روز اجرای توافق بلافاصله تزریق گاز UF6 و IR8 آغاز شود و امروز به همین توافق دست یافته ایم.
روحانی با اشاره به ادغای غرب در مورد راکتور اراک اظهار کرد: آنها راجع به اراک می‌گفتند که راکتور می تواند در اراک بماند اما به هیچ عنوان موضوع آب سنگین معنا ندارد و این جزء خطوط قرمز قطعی ماست و امروز در شرایطی توافق انجام شده است که در متن توافق مشترک به صراحت از آب سنگین اراک یاد شده است و راکتور اراک با همان ماهیت آب سنگین و با ویژگی‌هایی که درتوافق آمده است تکمیل خواهد شد.
وی در ادامه صحبت‌های خود به ادعای غرب در مورد سایت فردو اشاره کرد و گفت: آن‌ها نسبت به مساله فردو می‌گفتند که بر زبان آوردن و شنیدن نام فردو سخت است و نه شما از آن صحبت کنید و نه ما نیز آن را می‌شنویم؛ آن‌ها سپس اظهار کردند که نباید در فردو هیچ سانتریفیوژی وجود داشته باشد و در آنجا مرکز تحقیقات ایزوتوپ‌های پایدار خواهد بود.
رییس جمهور افزود: بالاخره پس از ماه‌ها چانه‌زنی گفتند که باید فقط یک ۱۶۴ سانتریفیوژ در فردو بماند و من امروز می گویم که در فردو بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ استقرار خواهد داشت و بخشی از فردو نیز برای تحقیق و توسعه در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار خواهد بود.
روحانی خاطرنشان کرد: آن‌ها در مورد موضوع لغو تحریم‌ها می گفتند که هرگز امکان لغو یک جای تحریم‌ها وجود ندارد و باید گام به گام این اتفاق بیفتد و باید ماه‌ها بگذرد تا ما اعتماد پیدا کنیم. تا سپس به تدریج تحریم‌ها را نه لغو بلکه تعلیق کنیم و بعدها چنانچه آژانس گزارش مثبتی ارائه داد ، ما نیز اطمینان یافتیم تحریم‌ها گام به گام لغو شود.
رییس جمهور تصریح کرد: امروز به ملت شریف ایران اعلام می کنم که طبق توافق وین تمامی تحریم‌ها حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی و اشاعه‌ای هم به صورتی که در قطعنامه‌ بوده لغو خواهد شد و تمام تحریم های اقتصادی از جمله تحریم‌های مالی، بانکی و تحریم‌های مربوط به بیمه و حمل و نقل و تحریم‌های مربوط به پتروشیمی و فلزات گران‌بها به طور کامل لغو خواهد شد و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود.
وی اظهار کرد: برای ۵ سال نوعی محدودیت و پس از آن تحریم‌ها به طور کامل لغو خواهد شد.

اجرای توافق آغاز یک امتحان است

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه در مورد کالای دومنظوره موضوع در کمیته‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: می گفتند که باید قطعنامه‌های سازمان ملل را ۶ ماه اجرایی کنیم تا بعد آن‌ها لغو شود اما در روزهای آینده که توافق در شورای امنیت به تصویب می‌رسد،‌ تمام ۶ قطعنامه قبلی لغو می شود. همچنین درباره اینکه پرونده ایران به صورت کامل از شورای امنیت به طور دائم خارج شود می گفتند باید آژانس گزارش دهد و ۱۵ یا ۲۰ سال زمان می‌برد اما امروز بدون درنظر گرفتن آژانس و بعد از اجرای توافق و ده سال بعد پرونده به طور کامل در شورای امنیت نخواهد بود.
وی همچنین گفت: اجرای توافق آغاز یک امتحان است. اگر توافق به دقت و به خوبی اجرا شد قدم به قدم اجرای توافق می‌تواند خشت‌های دیوار بی اعتمادی را بردارد. روشن است که ما امروز با دقت کامل کار خود را پیش می‌بریم بدون آنکه بخواهیم به کشورهایی که در قبال ایران سابقه بدی دارند اعتماد می‌کنیم.
روحانی در ادامه با بیان اینکه این توافق دو طرفه است و ما در توافق ژنو توافق نهایی را محک زدیم گفت: اگر آن‌ها به توافق پایبند باشند ما هم بر توافق پایبندیم. ملت ایران اگر عهد و پیمانی بست پای آن ایستاده و ما پای این پیمان می‌ایستیم به شرط آنکه آن‌ها هم پای پیمان خود بایستند.
رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه امروز مرحله اول توافق است خاطرنشان کرد: امروز ۷ کشور درباره متن توافق و ضمایم ۵ گانه آن به توافق رسیدند. مرحله بعد این است که در روزهای آینده متن توافق و متن شورای امنیت، به شورای امنیت سازمان ملل رفته و در آنجا به تصویب می‌رسد. این تصویب ذیل ماده ۲۵ و نه در فصل ۷ خواهد بود. پس از آن توافق مراحلی دارد و باید در کشورها این مراحل ادامه یابد و پس از پایان این مرحله در روزی که نامش روز توافق است توافق اجرا می‌شود. امروز روز بیانیه مشترک است،‌روز نهایی شدن، روز تصویب در شورای امنیت سازمان ملل است و روز توافق پس از حدود دو ماه روزی است که لغو همه تحریم‌ها به صراحت اعلام می‌شود.
وی همچنین اظهار کرد: در آن روز اقدامات ایران آغاز می‌شود. این اقدامات با لغو همه تحریم‌ها آغاز می‌شود که البته آن هم زمانی طول می‌کشد و ممکن است بیش از دو ماه زمان نیاز باشد. امروز روزی است که کشورهای بزرگ جهان فعالیت‌های هسته ای ایران را به رسمیت شمردند. آن‌ها بعد از ۱۲ سال اعلام کردند که به ما در زمینه فناوری هسته‌ای کمک می‌کنند، همه تحریم‌ها برداشته می‌شود و همه قطعنامه‌های ظالمانه لغو می‌شود و شرایط عادی در رابطه با ایران آغاز می‌شود.
رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: امروز یک پایان است و یک آغاز، پایان ظلم‌ها و اتهام‌های نابجا نسبت به ملت ایران و آغازی برای روند جدید.

اجازه نمی‌دهم کسی با دروغ، به امید مردم صدمه بزند

روحانی با بیان اینکه امروز تنها برای مردم شهرهای مختلف ایران به خاطر اینکه مشاهده می‌کنند زنجیره‌های تحریم در حال گسسته شدن هستند، روز خوشحالی نیست، گفت: امروز مردم غزه کرانه‌های باختری رود اردن، مردم قدس و لبنان هم خوشحال هستند چون رژیم غاصب صهیونیستی تلاش‌های واهی که در طول ۲۳ ماه انجام داد به شکست منتهی شد.
رییس جمهور با بیان اینکه امروز مردم منطقه هم خوشحال هستند، گفت: بسیاری از بهانه‌های واهی برای ستم و فشار بر منطقه بر مبنای اینکه ایران می‌خواهد بمب هسته‌ای بسازد پایان می‌پذیرد.
روحانی با بیان اینکه برخی کشورهای ۱+۵ می‌خواهند اعلام کنند که ما ایران را از ساخت بمب هسته‌ای باز داشتیم، تصریح کرد: همه دنیا به خوبی می‌دانند که ساخت بمب اتم به فتوای رهبر انقلاب به عنوان یک امر غلط، ضد انسانی و محرم در دیدگاه دانشمندان ما بوده است و هرگز ایران دنبال ساخت بمب اتم نبوده و نخواهد بود چه توافق بشود چه نشود و چه توافقی اجرا شود یا نشود.
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: اگر کشورهای ۱+۵ می‌خواهند از دستاوردی سخن بگویند، از دستاورد واقعی سخن بگویند و آن این است که فضای جدیدی امروز در منطقه ایجاد شده برای اینکه همکاری‌ها در منطقه و سطح جهان گسترش یابد.
روحانی خاطرنشان کرد: از همه آنها که برای رسیدن به این روز مهم و تاریخی نقش خود را ایفا کرده‌اند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.
وی افزود: از ملت بزرگ ایران برای ایستادگی و مقاومت ۱۲ ساله‌شان در برابر انواع فشارهای غلط و نابجا و از مقام معظم رهبری به عنوان راهبری که همواره در شرایط سخت و با دستان پرتوان و هدایت‌هایش همواره به کشور و ملت و نظام کمک کرد، و در این مسیر نیز با ارشادات و نظارت‌هایشان بار سنگینی بر دوش داشتند، تشکر می‌کنم.
روحانی همچنین از مجلس شورای اسلامی، رییس مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و ریاست آن تشکر کرد و گفت: از نیروهای مسلح که همواره پشتیبان نظام، ملت و دولت بوده‌اند و از مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید، دانشگاه‌ها، فرهیختگان، جوانان و بانوان تشکر می‌کنم.
رییس جمهور با بیان اینکه لبخند مردم همواره به ما امید داده و تصمیم و اراده آنها به ما قدرت بخشیده است، گفت: اعلام می‌کنم اگر کسی بخواهد نقد دلسوزانه بکند آزاد است اما من اجازه نمی‌دهم که امید مردم برای آینده درخشان این کشور و رونق اقتصادی و صلح و امنیت در کشور و منطقه مورد خدشه قرار گیرد و کسی بخواهد با دروغ و اتهام به امید و اعتماد مردم صدمه بزند.
روحانی با بیان اینکه امروز روز پایان نیست، بلکه امروز روز آغاز است، اظهار کرد: امروز آغازی برای حرکتی نو، نشاط نو، امیدی نو و آینده‌ای بهتر برای جوانان و حرکتی سریع‌تر برای رشد و توسعه کشور عزیزمان ایران است.
رییس جمهور در ادامه خطاب به ملت‌های منطقه و کشورهای همسایه گفت: مبادا فریب تبلیغات رژیم صهیونیستی و بدخواهان این ملت را بخورید. ایران و قدرت ایران همواره قدرت شماست و ما امنیت منطقه را امنیت خودمان می‌دانیم و همچنین ثبات منطقه را ثبات خودمان می‌دانیم.
روحانی با بیان اینکه علم و فناوری و رشد و توسعه کشورمان به نفع همسایگان و کشورهای منطقه خواهد بود، افزود: ایران دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود و ایران به دنبال فشار بر کشورهای منطقه نبوده و نخواهد بود.
رییس جمهور خطاب به کشورهای منطقه تصریح کرد: ما و شما امروز آغاز نویی داریم و با صمیمیت، نزدیکی، برادری و اتحاد بیشتر توسعه روابط را خواهان هستیم.
روحانی در پایان گفت: ملت بزرگ ایران به امید تلاش، فعالیت، نشاط و اعتماد شما به دولت، مسیر را با کمک هم تا پایان با موفقیت ادامه خواهیم داد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.