کد خبر : 3226
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 مرداد 1394 - 5:55

گندم رقم پیشگام مناسب کشت در حوزه دریاچه ارومیه است

گندم رقم پیشگام مناسب کشت در حوزه دریاچه ارومیه است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی  گفت: با کشت گندم رقم پیشگام در حوزه دریاچه ارومیه مصرف آب ۳۵۰ میلیون مترمکعب کاهش می یابد.

اکبر عبدی قاضی جهانی در کارگاه آموزشی دهیاران و روسای شوراهای اسلامی شهرستان آذرشهر با تاکید بر اصلاح بافت خاک با استفاده از مواد بیولوژیک و ضایعات کشاورزی بر تغییر الگوی کشت از گونه های پرمصرف آب به گونه های کم نیاز به آب و مقاوم به خشکی تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه ارقام پیشگام، زارع و میهن در هر هکتار در حدود هزار مترمکعب آب کمتری نیاز دارند ، افزود: رقم پیشگام قابلیت کشت مکانیزه را داشته و در صورت اجرای عملیات به زراعی تا ۱۳ تن در هکتار بهبود عملکرد خواهد داشت.

عبدی قاضی جهانی با بیان اینکه در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه قابلیت کشت ۳۵ هزار هکتار رقم پیشگام وجود دارد، ادامه داد: اگر در کل این اراضی از رقم یادشده استفاده شود ، شاهد کاهش مصرف ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در این حوزه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه یکی از شروط حصول این میزان گندم برداشت مکانیزه آن است ادامه داد: با برداشت دستی این محصول ، شاهد ریزش و همچنین افت شدید عملکرد خواهیم بود.

عبدی قاضی جهانی همچنین بر کشت دیم محصولاتی همچون گل محمدی، آویشن، مرزه، زعفران و سایر گونه های دارویی تاکید کرد و افزود: در مورد تغییر الگوی کشت گونه های درختی نیز کشت درختانی همچون سنجد، بنه، پسته، زرشک و عناب توصیه می شود.

عضو هیئت علمی مرکزتحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ، اصلاح روش های انتقال آب و تغییر و اصلاح الگوی مصرف آب در باغات را نیز ضروری دانست و گفت: استفاده از روش های اصلاح بافت خاک با استفاده از مواد بیولوژیک و ضایعات کشاورزی مثل ضایعات قالیبافی و نساجی که از پشم طبیعی بعمل آمده اند به عنوان بهترین کود آلی برای اصلاح بافت خاک پیشنهاد می شود.

فرماندار شهرستان آذرشهر با بیان اینکه پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه ارومیه کارهای عملی شروع شده و اقدامات زیادی هم انجام یافته است، گفت: باید از تمامی فن آوریهای نوین در جهت احیای این دریاچه استفاده کنیم.
علیار راستگو ، دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی را بعنوان مبلغ و سفیران آب مورد خطاب قرارداد و از آنها خواست مباحت مطرح در کارگاه آموزشی احیای دریاچه ارومیه را به بطن جامعه که می تواند اثرات مثبتی در پی داشته باشد، منتقل کنند.
راستگو اظهارکرد: آگاهی مردم از شرایط بحران موجود موجب همراهی خودجوش مردم در انسداد چاههای غیرمجاز شده و مدیریت منابع آبی تسهیل می کند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.