کد خبر : 3351
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 مرداد 1394 - 5:34

شرمن: ۹۰ کشور از توافق با ایران حمایت کرده اند

شرمن: ۹۰ کشور از توافق با ایران حمایت کرده اند

معاون وزارت خارجه آمریکا و عضو ارشد تیم مذاکره کننده آمریکا با بیان اینکه بیش از ۹۰ کشور جهان از توافق با ایران حمایت کرده اند، اظهار داشت: برچیده شدن توانمندی هسته ای ایران خیالی خام و رویاست لذا کنگره از فرصت تصویب این توافق استفاده کند.

به گزارش ایرنا؛ ‘وندی شرمن’ در نشست روز چهارشنبه مجلس سنای آمریکا اذعان داشت: شدیدترین تحریم ها هیچ گاه موجب متوقف شدن فعالیت های هسته ای ایران نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در دوره ریاست جمهوری اوباما شدیدترین تحریم ها علیه ایران صورت گرفت ولی ایران با وجود این تحریم ها موفق شد شمار سانتریفیوژهای خود را از تعداد حدود ۵ هزار به ۱۹ هزار و دویست افزایش دهد.
شرمن با اشاره به اینکه تحریم ها هیچ گاه برنامه هسته ای ایران را نمی تواند متوقف کند، اظهار داشت: برخی معتقدند با بیشتر کردن تحریم ها، توانمندی های هسته ای ایران برچیده خواهد شد ولی در جواب باید گفت که این خیالی خام و رویاست.
وی در خصوص اصرار نمایندگان و سناتورهای آمریکا برای دسترسی به توافقات میان آژانس و ایران، اظهار داشت: این توافقات بعنوان استاندارد بین آژانس و دیگر کشورها محرمانه خواهد ماند.
شرمن افزود: همانگونه که آژانس بعنوان نهادی مستقل از در اختیار گذاشتن مدارک آمریکا به دیگر کشورها اجتناب می کند، توافقنامه ایران را نیز در اختیار آمریکا یا کشور دیگری قرار نخواهد داد.
وی در ادامه بیان داشت: آمانو مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به دعوت فراجناحی نمایندگان در نشستی غیررسمی به تشریح و رفع نگرانی ها خواهد پرداخت.
شرمن با بیان اینکه بیش از ۹۰ کشور جهان در حمایت از توافقنامه ایران بیانیه عمومی صادر کرده اند، گفت: کشور های جهان برای برقراری نظام تحریم بر ایران مجبور به تصمیمات بسیار سختی بودند و حال با دستیابی به توافق، کنگره این فرصت را پیدا کرده است که با تصویب این توافقنامه، موجبات امنیت آمریکا و متحدانش را فراهم آورد.
وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا که پیش از این گفته بود پس از توافقنامه با ایران، وزارت خارجه آمریکا را ترک خواهد کرد و بازنشسته خواهد شد، همچنان با حضور مستمر و تشریح جزییات توافقات وین، در تلاش برای به سرانجام رساندن این توافقنامه و تصویب نهایی در کنگره آمریکا می باشد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.