کد خبر : 3386
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 مرداد 1394 - 6:37

آبرسانی به دریاچه ارومیه از طریق گرجستان و ارمنستان انجام می شود

آبرسانی به دریاچه ارومیه از طریق گرجستان و ارمنستان انجام می شود

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای گفت : آبرسانی به دریاچه ارومیه از طریق گرجستان و ارمنستان انجام می شود و مطالعات آن انجام شده است.

علی علیلو روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد : این آبرسانی از سرچشمه های کرا و دریاچه سوان در گرجستان و ارمنستان با سه ایستگاه پمپاژ که هر سه ایستگاه در طرف ایران قرار دارد، انجام می شود .
وی افزود : انتقال آب از دریای خزر توجیه ندارد و آلایندگی این دریا و هزینه بالای انتقال موضوع آبرسانی از این دریا را منتفی می کند .
وی خاطر نشان کرد : حجم آب دریاچه از ۳۶ میلیارد متر مکعب اکنون به دو میلیارد متر مکعب رسیده در این صورت انتقال ته مانده آب زاب و ارس تاثیر مهمی نخواهد داشت .
علیلو با اشاره به اینکه عمده مراحل این طرح در ایران قابل اجرا است، گفت : پیش بینی می کنیم که این انتقال دو ساله صورت گیرد .
وی یادآور شد : بر اساس تهاتر و خریداری آب از این دو کشور آبرسانی به دریاچه ارومیه انجام می شود و بر اساس این طرح، با دبی آب ۶۰ تا ۸۰ متر مکعب در ثانیه از کشور گرجستان و ارمنستان وارد کشور خواهد شد .
وی با تاکید بر اینکه دولت دکتر روحانی در خصوص پیشگیری از پس روی دریاچه ارومیه موفق عمل کرده است، گفت : اگر مانع عقب نشینی دریاچه ارومیه نشویم در آینده پنج استان را دچار تهدید جدی خواهد کرد، از جمله ضایعات مختلف و فاجعه های انسانی این مناطق را در برخواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس هر چه برای احیا دریاچه ارومیه هزینه کنیم در واقع سرمایه گذاری است .
علیلو همچنین از امضای یک تفاهم نامه با سرمایه گذار خارجی در زمینه راه اندازی نیروگاه ۱۰ هزار مگاواتی تولید برق در استان خبر داد و گفت: با یک شرکت بلژیکی که سهامداران آن ترک هستند تفاهم نامه امضا شده تا نسبت به راه اندازی هفت سایت نیروگاهی در شهرستان های آذربایجان شرقی که شامل شهرهای اهر، میانه، مراغه، ارس، سراب، تبریز و به زودی در شبستر می باشد، اقدام کنند.
وی افزود : برای شش هزار مگاوات در استان نیز پروانه صادر شده است و منتظر تعیین سایت، صدور مجوز و اقدام مسوولان هستیم .
وی همچنین با اشاره به ظرفیت های بالای صنعت خودروسازی در آذربایجان شرقی گفت : این استان را قطب سوم خودروسازی در ایران می کنیم و حتی می تواند به قطب اول هم تبدیل شود .
علیلو خاطر نشان کرد : از سال ۴۷ تا کنون صنعت مولد در تبریز شکل گرفته و دارای ظرفیت تولید ماشین آلات مختلف می باشد .
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ادامه داد : اگر صنعت خودروسازی دولتی ایران به سمت خصوصی شدن واقعی پیش نرود وارد بحران جدی خواهد شد .
علیلو اضافه کرد : رقبای ایران در صنعت به خصوص چین در قواره کاملا خصوصی وارد می شوند و در این شرایط صنعت خودرو سازی دولتی محکوم به شکست است .

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.