کد خبر : 3490
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 شهریور 1394 - 6:27

کاهش ۱۸ درصدی بارندگی در کشور

کاهش ۱۸ درصدی بارندگی در کشور

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه میزان بارش در کشور از ابتدای سال آبی تاپایان مرداد، ۱۸‌درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش دارد، گفت: ۱۶استان کشور ۲ سال پیاپی کمبود بارش دارند.

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: میزان بارش در کل کشور از ابتدای سال زراعی جاری، یعنی از ابتدای مهرماه۹۳ تا پایان مرداد امسال، ۱۹۴/۶میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت ۱۷/۵درصد و نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته ۱۱/۲درصد کاهش نشان می‌دهد.
به گفته وی، میزان بارندگی در این مدت در تهران ۲۵۱/۵میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت ۱۳/۴درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۱۲/۳درصد افزایش نشان می‌دهد.
رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری آبی تا پایان مرداد‌ماه استان‌های بوشهر با ۴۷/۵درصد کاهش، هرمزگان با ۴۶درصد کاهش و البرز با ۳۸درصد کاهش میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت، کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند. فاتح تصریح کرد: در این مدت استان‌های گیلان با ۲۶درصد افزایش، آذربایجان‌شرقی ۱۷درصد و اردبیل ۱۱درصد افزایش نسبت به میانگین بلندمدت، پربارش‌ترین استان‌ها بوده‌اند. وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان مرداد‌ماه، استان‌های هرمزگان با ۶۱درصد کاهش، بوشهر ۵۵درصد و سیستان و بلوچستان با ۴۲درصد کاهش، کم‌بارش‌ترین استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده‌اند.
رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یادآور شد: در این مدت استان‌های اردبیل با ۳۲درصد افزایش، سمنان و خراسان رضوی با ۲۹درصد افزایش و گیلان با ۲۸درصد افزایش پربارش‌ترین استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده‌اند. فاتح تأکید کرد: بررسی‌های مرکز نشان می‌دهد که برخی استان‌ها برای ۲ سال پیاپی نسبت به میانگین بلندمدت، کمبود بارش داشته‌اند که این زنگ خطری است برای این استان‌ها.
به گفته وی، استان‌های البرز، خوزستان، فارس، کرمانشاه، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، زنجان، لرستان، قزوین، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، تهران، مازندران و یزد استان‌هایی هستند که نسبت به میانگین بلندمدت ۲ سال پیاپی کمبود بارش داشته‌اند.

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.