کد خبر : 3526
تاریخ انتشار : شنبه 14 شهریور 1394 - 7:26

مرثیه تکراری برای دریاچه ارومیه

مرثیه تکراری برای دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه نفسهایش به شماره افتاده، در هر صورت با اینکه دولت تدبیر و امید نخستین مصوبه خود را احیای دریاچه ارومیه در یک سال گذشته قرار داده …

 
 و در این مدت نشان داده است که در جلوگیری از خشکی کامل بزرگترین دریاچه داخلی کشور و متوقف کردن این فاجعه زیست محیطی جدی است؛ اما اگر اقدامهای اساسی و مؤثری در این بخش صورت نگیرد، بزودی اثری از دریاچه ارومیه در نقشه ایران باقی نخواهد ماند. اگر«چی‌چست» زبان داشت چه چیزها که نمی‌گفت! شاید می‌گفت: چقدر جلسه می‌گذارید، چقدر طرح ارایه می‌دهید و سخنرانی می‌کنید؛ چقدر این دست، آن دست می‌کنید؛ نفسم بند آمد و جانم به لب رسید.
 
 آوارگی ۴ میلیون نفر به دنبال خشکی دریاچه ارومیه
مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: آذربایجان‌شرقی بازنده احیای دریاچه است، زیرا احیای دریاچه در برنامه مسؤولان اجرایی جایگاهی ندارد و تصور می‌کنند ستاد احیا منبعی است برای تامین کسری بودجه برای انجام کارهای عادی!
عیسی کلانتری اظهار داشت: ۹۳ درصد خطرات ناشی از خشکی دریاچه ارومیه متوجه آذربایجان‌شرقی و تنها هفت درصد متوجه آذربایجان غربی است و میزان آبی که از آذربایجان‌شرقی باید تامین شود هشت درصد و میزان آبی که از طرف آذربایجان‌غربی باید تامین شود ۹۲ درصد است و با این اوصاف تلاشی که مسؤولان آذربایجان‌غربی انجام می‌دهند بیشتر است.
وی با بیان اینکه سالیانه بیش از دو میلیارد متر مکعب برداشت اضافی داشتیم که باید این جیره اضافی را به دریاچه بازگردانیم؛ متذکر شد: سال گذشته از وزارت نیرو درخواست کردیم ۱۰۰میلیون متر مکعب از سد بوکان به دریاچه رهاسازی کنند، اما هنوز که هنوز است مقاومت می‌کنند و سهم دریاچه را نمی‌دهند.
مجری طرح احیای دریاچه ارومیه افزود: دریاچه ارومیه که سبب پایداری تمدن شمال‌غرب کشور است در حال نابودی است و ما تنها کشوری هستیم که ۸۵ درصد آبهای تجدیدپذیر را برداشت کرده‌ایم.
وی یادآور شد: ۵۰ سال پیش در حد ۲۵ درصد منابع تجدیدپذیر را هم مصرف نمی‌کردیم، ولی امروز ریشه تمدن هفت هزار ساله را به بهانه عدم وابستگی، افزایش تولید، حفظ امنیت ملی، تامین امنیت غذایی، حفظ استقلال، اقتدار ملی و … از بین می‌بریم.
دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به مصرف بالای ۱۵۰درصدی منابع آبی تجدیدپذیر در خراسان رضوی و مصرف بیش از ۱۰۰درصدی در استانهایی مانند اصفهان، کرمان و فارس  گفت: نمک دریاچه ارومیه شهرهای اطراف را تهدید می‌کند که اگر احیا نشود صدها میلیارد تومان باید صرف نابسامانی‌های متعدد اقتصادی و اجتماعی آن شود.
این مسؤول ابراز داشت: معضلات اجتماعی حاصل از مهاجرت یک و نیم میلیون نفر در زمان جنگ تحمیلی هنوز که هنوز است در اذهان مردم باقی است و اگر دریاچه خشک شود حدود چهار میلیون نفر مجبور می شوند خانه و کاشانه خود را رها کرده و  مهاجرت کنند و معلوم نیست این تعداد کجا باید بروند، چگونه بروند و چه مصیبتهایی به بار خواهد آمد.
کلانتری اعلام کرد: در سه ماهه آخر سال گذشته حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه تخصیص یافت، این درحالی است که بودجه عمرانی آذربایجان‌شرقی به ۳۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسید.
 
  طوفانهای نمکی دریاچه ارومیه در نزدیکی تهران
رئیس کار‌گروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: هم اکنون حدود ۹۰هزار حلقه چاه در داخل حوضه آبریز دریاچه طوری دریاچه را محاصره کرده‌‌اند که گویی نباید آبی به دریاچه برسد.
مسعود تجریشی اظهار داشت: ما باید به میزان ۴۵درصد در مصرف منابع آب حوضه آبریز دریاچه صرفه‌جویی کنیم تا میزان مصرف چهار هزار و ۸۲۵ میلیون متر مکعبی حال حاضر را به سه هزار و ۱۶۰ میلیون متر مکعب کاهش دهیم.
وی افزود: در دو سال اخیر هشت متر از تراز دریاچه افت کرده است.
تجریشی یکی از پیامدهای خشکی دریاچه ارومیه را طوفانهای نمکی از بستر دریاچه اعلام و اضافه کرد: مناطق تحت تاثیر این طوفانها در شعاع ۷۵ کیلومتری شهرهای تبریز، ارومیه و مهاباد و در شعاع ۵۰۰ کیلومتری تا نزدیکی تهران پهنه‌ای به وجود می‌آورد که گرد و غبار داخلی مردم را دچار دردسرهای متعددی می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ باید با اقدامهای سازه‌ای و غیرسازه‌ای تراز دریاچه را به ۱/۱۲۷۴ واحد برسانیم تا آرتمیا با شوری ۲۵۰ میلی‌گرم در لیتر حیات یابد.
 
  شفاف‌سازی در نحوه هزینه کرد
نماینده مردم بناب در مجلس گفت: مسؤولان در نحوه هزینه کرد اعتبار دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی احیای دریاچه ارومیه شفاف‌سازی کنند.
حجت‌الاسلام محمد باقری‌بنابی  به کاهش سفره‌های زیرزمینی آب و لزوم استفاده بهینه و مدیریت آب موجود اشاره و اظهار داشت: امیدواریم دولت تدبیر و امید گامهای لازم را برای مدیریت آب بردارد.
  رویه‌ها در مصرف آب تغییر کند
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: برای حل موضوع بحران آب باید رویه‌ها در مصرف آب تغییر یابد و نگاه درست برای مدیریت مصرف آب در بخش شرب و کشاورزی داشته باشیم.
رحیم میدانی، سپس تغییر اقلیم هواشناسی در سالهای گذشته را یک فرصت برای قدر دانستن ارزش آب دانست و تقویت مطالعات پایه منابع آب در کشور را از جمله تصمیمات اجرایی وزارت نیرو عنوان کرد و گفت: باید در کنار آن به بحث مدیریت کیفی منابع آب و حفظ تأسیسات آبی نیز توجه شود.

خبرگزاری شهریار- وحید زینالی


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.