کد خبر : 3563
تاریخ انتشار : شنبه 21 شهریور 1394 - 18:42

نمی گذارم عده ای افراطی بخواهند به امید این ملت ضربه بزنند

نمی گذارم عده ای افراطی بخواهند به امید این ملت ضربه بزنند

 رییس جمهوری با بیان اینکه کشور ما با مشکلاتی در بخش اقتصاد رو به رو بوده است گفت: اولین اشکال و نقص بخش اقتصادی ما در دهه های اخیر ، این بوده که اقتصاد ما یک اقتصاد نفتی بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست مدیران اتحادیه های سراسری تعاونی های کشور با تبیین موضوعات اقتصادی اظهار داشت: این اقتصاد بر مبنای آن بوده که چاه های نفت ما چه مقدار استخراج می شود و یا در بازار جهانی چگونه به فروش می رسد یا پول آن چگونه به خزانه بر می گردد؛ برنامه های کشور بدین جهت تنظیم می شد.
وی ادامه داد: اگر حقوق کارمند مثلا وجود داشته، بر مبنای چاه های نفت تنظیم می شده و یا اگر برنامه های اقتصادی هفت ساله یا پنج ساله در گذشته تنظیم می شد، بر مبنای چاه های نفت تنظیم می گشته است.
رییس جمهور تصریح کرد: اگر برنامه ریزی برای صنعت، کشاورزی و زیرساخت در این کشور طراحی می شد، بر مبنای تعداد بشکه های نفت و قیمت آن طراحی می شده است.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: هنوز هم می دانید که در بودجه ما یک بخش عمده ای این است که سال آینده چه مقدار نفت خواهیم فروخت و هر بشکه ای از آن به چند دلار به بازار جهانی عرضه می شود و قیمت دلار در سال آینده چه مقدار محاسبه خواهد شد.
وی ادامه داد: این سه را در هم ضرب می کنیم و یکی از پایه های بودجه سال بعد را ترسیم می نماییم.
رییس جمهوری یادآور شد: حال یک زمانی وجود داشته که نقش نفت در بودجه ۷۰ الی ۸۰ درصد بوده و زمانی ۵۰ درصد بوده است؛ سال گذشته سهم نفت در بودجه کم بوده و ۳۳ درصد شده است و این نشان می دهد که یک سوم بودجه کشور بر دوش نفت بوده است.
رییس جمهوری به سهم نفت در بودجه سال گذشته اشاره کرد و گفت: این سهم سال گذشته ۳۳ درصد شد یعنی یک سوم بودجه کشور بر دوش نفت است.
روحانی ادامه داد: این اشکال اول است که اقتصاد ما اقتصاد تک محصولی و اقتصادی نفتی بوده است که هنوز هم به طور کامل رهایی پیدا نکرده ایم.
وی ادامه داد: وقتی اقتصاد، نفتی شد، یعنی اقتصاد ما برون زا است و درون زا نیست چرا که این نفت را باید به بازار بفروشیم و قیمت آن را بازار تعیین می کند و در اختیار ما نیست؛ و در دوران تحریم دیدیم در دو جا در زمینه نفت و پایه اقتصادی، کشورهای زورمند با ملت و دولت ما به مقابله برخاستند.
رییس جمهوری ادامه داد: در این جهت، اول به ما تحمیل کردند که روزانه فقط یک میلیون بشکه نفت می توانید صادر کنید و بیشتر نمی توانید صادر نمایید و این نه تنها یک فشار اقتصادی بر مردم ما بود بلکه یک ضربه بر عزت و غرور ملی ما بود.
روحانی خاطرنشان کرد: امروز که بعد از تحریم، چاه های نفت را باز کنیم، یک هزینه بسیار سنگینی را باید خرج کنیم تا چاه ها را به پا کنیم و نفت دوباره استخراج شود.
وی اضافه کرد: طرف دیگر به ما می گوید نفت را چند باید بفروشید؛ برخی از کشورهای تولیدکننده نفتی که همه می دانند چگونه به قدرت های بزرگ وابسته اند، برای فشار به ایران و در شرایط اخیر برای فشار به روسیه تصمیم گرفتند قیمت نفت را از ۱۱۰ دلار به ۴۰ دلار کاهش دهند.
یعنی شما دیدید در عرض یکی دو ماه ، قیمت نفت به یک دوم و بعد، به یک سوم تنزل پیدا کرد ؛ این فشار دوم بود.
وی ادامه داد: فشار سوم ، نفتی که می فروشیم با قیمت ارزان ، وقتی این پول به بانکی حواله می شود، از پول این بانک و از درآمد این نفت نمی توانیم استفاده کنیم یعنی تحریمی که سیستم بانکی جهانی علیه ایران اعمال کردند.
رییس جمهوری گفت: ملت ما مقاومت کرده و مقاومت ملت ما آفرین، تحسین و تواضع دارد اما ملت ما باید بداند بر عزت، آزادی، تجارت و فروش منابعی که مورد نظر او بوده ، جهان استکبار و قدرت های بزرگ زنجیرها را بر روی حرکت پاهای اقتصادی ایران عزیز بسته اند و او را از تحرک باز داشته اند و برجام به معنای شکستن همه این زنجیرها است .

** نمی گذارم امید این ملت را عده ای افراطی بخواهند ضربه بزنند
روحانی افزود: آنهایی که روی کلمات این توافق پرافتخار که من بعدها راجع به این توافق صحبت خواهم کرد و نخواهم گذاشت امید این ملت را یک عده افراطی بخواهند ضربه بزنند.
وی در ادامه گفت : ملت بزرگ ایران پساتحریم، می گوید من چه مقدار نفت تولید خواهم کرد، در کدام بازار جهانی آن را خواهم فروخت، پول نفت را در چه حساب بانکی ذخیره خواهم کرد و از این پول چگونه و در چه راهی مصرف خواهم کرد.
رییس جمهوری با بیان این که ملت ما یک ملت بزرگ در طول تاریخ بوده است گفت: متاسفانه برخی از حرکت های غیردقیق و ناصحیح دُرّ گرانبهایی را و الماس گرانبهایی را روی اشتباهات و عدم دقت در یک مسیری برده، چراغ بینایی نبوده و این الماس را به چاه انداخته است.
روحانی یادآور شد: همه تلاش این دولت این بود که با اراده و حمایت ملت و هدایت رهبری این الماس را از چاه خارج کند، امروز درخشش این الماس را بیرون این چاه ، دنیا می بیند و به تلاءلوی آن، ملت افتخار می کند.
وی با بیان این که ما باید در این شرایطی که در آن قرار گرفته ایم همه از این فضا استفاده کنیم گفت: آنچه در دوسال مذاکره قهرمانان ملی ما در پشت میزمذاکره در برابر ۶ قدرت جهانی شبانه روز تلاش کردند ، سخن گفتند و برای هر جمله و برای هر کلمه و به تعبیر ما برای هر واوش، برای هر ویرگولش جنگیدند ، استقامت کردند ، مبارزه کردند تا متنی به دست آمد. این متن را هیچ کس در طول تاریخ نمی تواند بگوید منطبق با عظمت و عزت ملت ایران نیست.
شما می بینید تمام دنیا و همه کشورها ، بگذریم از یک رژیم نامشروع و یک عده افراطی گر در داخل آمریکا، اینها را که استثناء بکنیم تمام دنیا نسبت به این توافق به عنوان یک حرکت در مسیر صلح و آرامش جهانی، سر تواضع فرود آوردند.
رییس جمهوری گفت: مسیر ما مسیر آرامش ، فضای جدید ، هوای نو برای تنفس و حرکت در مسیر رشد و توسعه این کشور است. اینکه دولت با کمک مردم می بایست انجام می داد تا تحریم های غلط ظالمانه و ضد حقوق بشری را کنار بزند و فضا را برای حرکت و توسعه باز کند برای چه بود ؟ برای این بود که تعاونی های سراسر ایران زمین در فضای نو حرکت سریع و با شتاب خود را برای آبادانی ایران آغاز کنند.
روحانی با بیان اینکه هر سه بخش اقتصاد دولتی ؛ تعاونی و خصوصی برای ما ارزشمند است اظهار داشت: اما متاسفانه در سال های گذشته اقتصاد ما دولتی بود که از این بخش، باید کاسته شود و سهم اقتصاد دولتی به دو بخش دیگر واگذار گردد.
وی اضافه کرد: البته همه شما می دانید بخش های مختلف دولتی هنگامی که می خواهیم بخشی از اقتصاد را از آنها بگیریم و به مردم واگذار کنیم برایشان سخت است و تحمل نمی کنند و هر روز بهانه می آورند. گاهی اوقات مسوولان دولتی که ان شاالله همه خوب هستند اینگونه است.
رییس جمهوری در این بخش به مزاح گفت: گاهی اوقات مال دادن از جان دادن سخت تر است.

** اقتصاد دولتی کارایی لازم را ندارد
رییس جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه همه بخش های دولتی باید خودشان را برای این امر مهم ( واگذاری به بخش خصوصی ) آماده کنند گفت: اقتصاد دولتی کارایی لازم را ندارد.
وی اظهار داشت: اقتصاد هشت صبح ، چهار بعد از ظهر که البته اگر همه این زمان بخوبی مصرف شود نمی تواند تحول بزرگی از ایجاد کند ، اما آنکه بعد از نماز صبح مشغول کار می شود و تا غروب یا پاسی از شب تلاش می کند می تواند اقتصاد کشور را احیاء کند.
رییس شورای عالی اقتصاد با اشاره به اینکه اقتصاد تعاونی و خصوصی به دنبال روز تعطیل نیست، گفت: اقتصاد تعاونی و خصوصی خودش را نه تنها برای رقابت در داخل بلکه با اقتصادهای منطقه و جهان آماده و تلاش می کند.
روحانی کار، تلاش، فعالیت و فداکاری را موسیقی دلنوازی برای انسان های کارآفرین و تلاشگر دانست و گفت: از دید اسلام، کار و تلاش، جهاد در راه خداست؛ همانگونه که در دفاع از وطن، جهاد است ، آنگاه که برای زندگی و جامعه خود تلاش می کنیم نیز جهاد به شمار می رود.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: هنگامی که از تعاونی سخن می گوییم باید از شهید مطهری ها ، شهید بهشتی و از نویسندگان قانون اساسی هم یاد کنیم.
روحانی اضافه کرد: تعاونی مسیری است که اجازه نمی دهد ثروت در یک نقطه جمع شود و هم فقر را می زداید ، اجازه نمی دهد ثروت فرار کند و دست ها تهی شود. تعاونی جایی است که اقتصاد عادلانه را برای یک جمع به ارمغان می آورد.
رییس جمهوری خطاب به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه باید آسیب شناسی کند که تعاونی ها کجا موفق بودند و کجا موفق نبودند. تا آن جایی که موفق بودند، چگونه توسعه دهیم و کمک کنیم و آنجایی که موفق نبودند تغییرات لازم را ایجاد کنیم تا توفیق بدست آید.
رییس قوه مجریه همچنین به تعاونی های مرز نشین که در برخی بخش ها همچون حمل و نقل و کشاورزی موفق بودند اشاره کرد و گفت: هنر تعاونی این است که از کنج روستاها تا پس کوچه شهرهای بزرگ از خیابان و مزرعه تا درون خانه می تواند تحول ایجاد کند.
وی ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهیم ایجاد اشتغال برای بانوان عزیز است. آنها هم باید دارای شغل باشند . نباید تصور کنیم اشتغال و کار ، ویژه مردان است و زن ها فقط باید در خانه بمانند و بچه داری کنند.
روحانی با تاکید بر جنبه نشاط و غرورآوردن کار و اشتغال گفت: وزارت تعاون باید سند تعاون را تهیه کند و برای تصویب به دولت بیاورد.
رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: امروز در شرایط پسا تحریم، همه باید به صحنه بیاییم و از این فرصت استفاده کنیم. ان شا الله تعاونی ها نقش ارزشمند و سازنده خود را برای ایران توسعه یافته و آباد بخوبی ایفا کنند.
در این مراسم علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی را در خصوص حوزه تعاونی ها ارایه کرد.
پیش از سخنرانی رییس جمهوری، سیف الله شکری چهره ماندگار استان قزوین به نمایندگی از تعاونی ها لوح تقدیر و یک هدیه هنری را که نمادی از تعاونی ، همدلی و همزبانی دولت و ملت است تقدیم دکتر روحانی کرد.
در این مراسم این هفت نفر به نمایندگی از تعاونی ها هدایایی را به رییس جمهوری تقدیم و هر کدام مزایای توسعه و تقویت تعاونی ها را در یک جمله توصیف کردند.
۱ـ تعاونی رکن اقتصاد اسلامی است.
۲ـ تعاونی در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی کمک می کند.
۳ـ تعاونی ها همیار و یاور دولت هستند.
۴ـ تعاونی ها مولد اشتغال و کارآفرین هستند.
۵ـ تعاونی ها زمینه ساز مشارکت عمومی هستند.
۶ـ تعاونی ها توانمندسازی گروه های آسیب پذیرند.
۷ـ تعاونی ها در خدمت توسعه منطقه ای و عدالت اجتماعی هستند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.