کد خبر : 3611
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 شهریور 1394 - 7:50

ظریف: آمریکا در اجرای برجام مسئولیتش را با تعهد ایفا کند

ظریف: آمریکا در اجرای برجام مسئولیتش را با تعهد ایفا کند

وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: اعضای اتحادیه اروپا باید توجه کنند که اجرای درست برجام بهترین ضمانت برای جدی ماندن و ادامه حیات این توافق است.

به گزارش ایسنا، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان صبح امروز در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای هلندی خود در وزارت خارجه در ابتدای سخنانش با ابراز خرسندی از سفر وزیر خارجه هلند به تهران بعد از ۱۴سال در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی مبنی بر این که با توجه به رفت وآمد هیات‌های اروپایی مردم کی نتایج برجام و توافق وین را مشاهده خواهند کرد؟ گفت: برجام هنوز جاری نشده است ولی قبل از اجرای برجام شاهد حضور و سفرهای گسترده‌ بنگاههای اقتصادی اروپا به ایران هستیم و این سفرها آغاز شده است.
ظریف با بیان این که باید از دو منظر به توافق ژنو و وین نگاه کرد ادامه داد: توافق ژنو از گسترده شدن تحریم‌ها علیه ایران جلوگیری کرد. این تحریم‌ها غیر عادلانه و غیر قانونی بودند و متاسفانه ازسال ۹۰ مسیر آنها رو به افزایش بود و این مسیر در سال ۹۲ متوقف شد. شما باید این شرایط را با شرایط قبل مقایسه کنید.
این دیپلمات عالی رتبه ایرانی با ابراز امیدواری نسبت به این که با اجرایی شدن برجام آثار این موضوع خود را بیشتر نشان دهد ادامه داد:‌ البته نکته‌ای که در این میان جامعه بین‌الملل از جمله اتحادیه اروپا باید به آن توجه کند این است که اجرای درست این توافق بهترین ضمانت برای جدی ماندن و ادامه حیات آن است.
ظریف خطاب به اروپایی ها ادامه داد: باید به این توافق به عنوان دستاورد دیپلماسی نگاه کنند نه یک معامله. اگر آنها به این توافق به عنوان یک دستاورد در عرصه‌ی دیپلماسی نگاه کنند همه تلاش‌ها و اقدامات در این زمینه رو به جلو و مثبت خواهد بود و زمینه برای اجرایی شدن آن هر چه بیشتر فراهم می‌شود.
ظریف در ادامه مصاحبه مطبوعاتی مشترک با همتای هلندی‌اش در مورد روابط ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله هلند گفت: روابط ما با هلند و سایر کشورهای اروپایی روابطی تاریخی است البته در برهه‌ای این رابطه دچار معضلات و مشکلاتی شد که این موضوع به خاطر فشار ایالات متحده آمریکا و تحریم‌های فرامرزی غیر قانونی و ناعادلانه‌ای بود که این کشور علیه ایران شکل داد.
ظریف که در پاسخ به سوال خبرنگار هلندی صحبت می‌کرد در مورد رابطه ایران با ایالات متحده آمریکا گفت: مردم و دولت ایران به رفتار مقامات آمریکایی اعتماد ندارند و مشکل در این میان بحث عدم اعتماد است. متاسفانه آنچه که در ماههای گذشته و بعد از برجام توسط مقامات آمریکایی برای ایجاد رضایت از برجام در داخل کشورشان صورت گرفت کمکی برای بازگرداندن این اعتماد نکرد.
ظریف در همین راستا افزود: امیدواریم که ایالات متحده آمریکا در مورد اجرای برجام با تعهد مسئولیت خود را ایفا کند و حرکت در این مسیر می‌تواند مقداری از عدم اعتمادی که طی دهه‌های گذشته ایجاد شده است را برطرف کند.
این دیپلمات عالی رتبه‌ ایران گفت: امیدواریم مقامات آمریکایی در این مسیر نوع جدیدی از برخورد و رفتار با ایران را نشان دهند.
وی در بخش‌دیگری از صحبت‌های خود افزود: ما آمادگی داریم که با شرکای خود در اتحادیه اروپا همکاری و همراهی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم و این تعامل وجود داشته باشد .
وی همچنین گفت: زمینه برای توسعه روابط اقتصادی ایران با هلند و سایر کشورهای اروپایی فراهم است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درابتدای این نشست مطبوعاتی که در وزارت خارجه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود اظهار کرد: خوشحال هستم که بعد از ۱۴ سال شاهد حضور وزیر خارجه هلند در تهران هستیم . ایشان ۱۰ سال پیش به عنوان عضو پارلمان هلند به تهران سفر کرده بودند و از طرف دیگر ۱۴ سال بود که وزیر خارجه هلند به ایران نیامده بود.
وی با بیان این که هلند در ۶ ماه اول سال آینده ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت، تصریح کرد: هلند در یکی از مقاطع مهم که همزمان با اجرای برجام است این مسئولیت سنگین را بر عهده دارد و این مسیر نقش مهمی را خواهد داشت.
این دیپلمات عالی رتبه بخش دیگری از صحبت‌های خود را به روابط دیرینه ایران و هلند اختصاص داد و گفت: روابط دو کشور طولانی است و چندین قرن است که این روابط وجود دارد. این امکان وجود دارد که با عبور از مشکلات گذشته ، روابط دو کشور ارتقا پیداکند روابطی که می‌تواند برای دو کشور مفید باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور به حوزه‌هایی که می‌تواند زمینه‌های همکاری دو کشور باشد اشاره کرد و گفت: علاوه بر نفت و گاز در زمینه مدیریت منابع آبی و کشاورزی و سایر موضوعاتی که هلند درآن پیشرفت
داشته است دو کشور می‌توانند همکاری‌های خود را گسترش دهد.
وی همچنین به توافق دو کشور در حوزه‌ روابط سیاسی اشاره و خاطر نشان کرد : در حوزه سیاسی توافق کردیم که تعاملات دو کشور گسترش پیدا کند . روابط پارلمانی افزایش پیدا کند . در زمینه‌ی مبارزه با مواد مخدر و همچنین مساله حقوق بشر گفت‌وگوهایی خواهیم داشت.
وی همچنین بحث و تبادل نظر در مورد موضوعات منطقه‌ای را از جمله محورهای گفت‌وگو بین مقامات ایرانی و هلندی عنوان کرد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.