کد خبر : 3641
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 شهریور 1394 - 8:41

هشدار درباره ورود پساب‌های شیمیایی ارمنستان به ارس

هشدار درباره ورود پساب‌های شیمیایی ارمنستان به ارس

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس و توسعه پایدار مجلس با انتقاد از ورود پساب‌های صنعتی و شیمیایی از مرز ارمنستان به رود ارس،گفت:هم اکنون این موضوع وضعیت رود ارس را به دومین چالش زیست‌محیطی منطقه پس از دریاچه ارومیه تبدیل کرده است.

  محمدرضا تابش با اشاره به وجود آلودگی‌های زیست محیطی در مسیر رود ارس، گفت: متاسفانه ورود پساب‌های صنعتی و شیمیایی از مرز ارمنستان به این رودخانه، این رود را درحال حاضر به دومین چالش زیست‌محیطی درآن منطقه پس از دریاچه اورمیه تبدیل کرده است، واقعیت آن است که دلیل بیشتر مشکلات زیست محیطی مسائل داخلی نبوده و با مشکلات جهانی درارتباط است.

نماینده مردم اردکان درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در طی چند سال گذشته مشکلات زیست محیطی در کشور افزایش پیدا کرده است، افزود: متاسفانه به دلیل افزایش جمعیت و لزوم ایجاد پیشرفت در بطن جامعه، به تبعات حاصل از توسعه بی‌توجهی شده و همین موضوع سبب شده که پیامدهای حاصل از توسعه  درجهت ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: محیط زیست به عنوان یک مقوله راهبردی در حال حاضر در کانون توجه افکار عمومی دنیا از جمله مردم کشورمان قرار گرفته و به بیان بهتر جزو مولفه های حکمرانی است، البته باید تاکید کرد که مشکلات زیست محیطی بطئی و کند شکل گرفته که درخصوص دلیل اصلی آن می توان گفت که دردوران گذر از سنت به مدرنیته برنامه آمایش سرزمینی وجود نداشته است، به عبارت بهتر نتوانستیم بگوییم که هرصنعت و حرفه ای درکدام استان و حوزه آبریز مورد اهتمام و توجه قرار گیرد.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تدوین آمایش سرزمین، افزود: همچنین احکام مترقی زیست محیطی در قانون توسعه برنامه ششم باید باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خانه ملت، کارشناسان مسایل زیست محیطی می گویند، رودخانه پرآب ارس به طول یک هزار و ۷۲ متر، به دلیل ورود پساب های صنعتی از سمت ارمنستان به شدت با مشکلات عدیده زیست محیطی و بهداشتی مواجه شده است که اگر برای جلوگیری از ادامه این روند تدبیر و تصمیمی مناسب اتخاذ نشود، آینده ای ناخوشایند همچون آثار منفی خشک شدن دریاچه ارومیه در انتظار مردم استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.