کد خبر : 3794
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مهر 1394 - 7:11

میزان ویتامین دی در دختران جوان، بیش از حد پایین است/ خطر پوکی استخوان در دختران جدی است

میزان ویتامین دی در دختران جوان، بیش از حد پایین است/ خطر پوکی استخوان در دختران جدی است

  فیزیوتراپیست و عضو شورای عالی نظام پزشکی هشدار داد: نتایج مطالعات نشان می دهد که میزان ویتامین دی (ِD) در دختران جوان کشور از میزان نرمال یا عادی بسیار پایین تر است.

به گزارش ایرنا از اعلام روز سه شنبه سازمان نظام پزشکی، دکتر فرجود شکوهی ، هشدار داد که خطر پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامین دی دردختران جوان ، جدی است.
وی گفت: بالاترین میزان رشد استخوان در سنین بین ۱۱ تا ۱۷سالگی است؛ باید در سنین نوجوانی برای جلوگیری از پوکی استخوان دختران نوجوان فکری شود و برنامه های حمایتی تغذیه شیرغنی شده با ویتامین «د» و بسته های تغذیه ای رایگان با نظر متخصصان مربوطه در مدارس دخترانه اجرا کرد.
شکوهی تصریح کرد: در این راستا باید ارزیابی های سالیانه توسط فیزیوتراپیست ها جهت بررسی اختلالات ستون فقرات و تمرینات اختصاصی، طبق پروتکل پیشنهادی انجمن فیزیوتراپی ایران در مدارس دخترانه اجباری شود.
وی در خصوص نسل آینده دختران نوجوان و جوان که زمان بیشتری را با رایانه و تلفن همراه سپری می کنند، افزود: متاسفانه نسل آینده به علت کم تحرکی، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان و تغییر شکل اندام ها به ویژه ایجاد قوز پشتی هستند.
عضو شورایعالی نظام پزشکی از نرمش کردن به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از کاهش توده های استخوانی نام برد و تصریح کرد: تمرینات تخصصی مناسب، تحت نظارت متخصصان فیزیوتراپیست به افزایش استحکام استخوان کمک و سلامت بیشتر فرد را تضمین می کند.
این فیزیوتراپیست تاکید کرد: مصرف شیر و ترکیبات تخمیر شده شیر (مانند ماست، کشک، دوغ، پنیر)، ماهی، ویتامین «د» و منیزیوم در رژیم غذایی افراد و قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب به ویژه خانم ها و دختران جوان و نیز نرمش روزانه برای پیشگیری از پوکی استخوان موثر است.

**از هر چهار زن ایرانی بالای ۵۰ سال ، یک تن پوکی استخوان دارد
شکوهی اظهارداشت: همچنین نتایج مطالعات اخیر، نشان می دهد که از هر چهار زن ایرانی بالای ۵۰ سال، یک زن به پوکی استخوان مبتلا است.
وی در ادامه گفت: زنان، تقریبا هشت برابر بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان یا همان بیماری خاموش قرن هستند. در این بیماری تراکم و قدرت استخوان های بدن کاهش می یابد و بیمار، دچار دردهای کهنه بیشتر در ناحیه کمر و گردن و به دنبال آن افزایش احتمال شکستگی استخوان ها می شود.
عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با بیان اینکه طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در سراسر دنیا در حال افزایش است، افزود: متاسفانه این بیماری بدون علامت و شیوع آن در خانم ها بیشتر است.
شکوهی از علل بروز پوکی استخوان به داروهایی چون کورتن، داروهای ضد صرع، سرطان و غیره اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: همچنین بیماری هایی نظیر پرکاری تیروئید، دیابت وابسته به انسولین و یا شیوه های غلط زندگی اعم از تغذیه نامناسب، عدم تحرک و استفاده از آفتاب از عوامل متعدد دیگری است که در این زمینه تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: پوکی استخوان، جزء بیماری های بدون علامت است و زمانی فرد متوجه آن می شود که شکستگی رخ بدهد؛ معمولا بیشتر شکستگی ها در پوکی استخوان در ناحیه گردن، مچ دست،استخوان ران و در ستون فقرات ناحیه کمر که معمولا وزن بدن را تحمل می کند، رخ می دهد.
به گفته عضو شورایعالی نظام پزشکی پوکی استخوان در زنان از سن ۳۵ سالگی آغاز و با افزایش سن و یائسگی تشدید می شود.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.