کد خبر : 3817
تاریخ انتشار : جمعه 24 مهر 1394 - 15:15

ظریف: ۲۷ مهرماه، زمان قانونی اجرای برجام

ظریف: ۲۷ مهرماه، زمان قانونی اجرای برجام

وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: به نظر من از نظر قانون از روز دوشنبه می‌توان روند اجرای برجام را کلید زد،اما نیاز است که در این حوزه اطمینان‌ لازم را به دست آوریم،از این‌رو در این رابطه تاکنون برای حفظ حقوق مردم با دقت و به صورت کارشناسی عمل کردیم.

محمدجواد ظریف با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای اجرای برجام به خبرگزاری خانه ملت گفته است: روز اجرای برجام از سوی جمهوری اسلامی به مؤلفه‌های بسیاری مانند زمان تأیید طرح برجام ازسوی شورای نگهبان بستگی دارد.

به گزارش آفتاب، پیشتر نیز علی اکبرصالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره پیاده‌سازی برجام یادآور گفته بود: فکر می‌کنم دوستان امروز عازم وین هستند و اگر همه چیز طبق روال پیش برود فکر می‌کنم روز دوشنبه به احتمال قوی روز تصویب برجام و یا به مفهوم بهتر روزی است که طرفین به صورت رسمی اعلام می‌کنند که برجام مورد پذیرش قرار گرفته و هر طرفی مسیری را که برای تصویب رساندن برجام لازم بود طی کرده است.

حال وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه زمان اجرای برجام به زمان اتمام مراحل داخلی بستگی دارد، می‌‌گوید: اجرای برجام از روز دوشنبه هفته آینده به بعد می‌تواند صورت گیرد،البته یکسری کارها و اقدامات زمینه‌ای مانند بازسازی نیروگاه اراک ازسوی وزارت خارجه برای اجرای برجام درحال انجام شدن است.

وی ادامه داد:به نظر من ازنظر قانون از روز دوشنبه می‌توان روند اجرای برجام را کلید زد،اما نیاز است که در این حوزه اطمینان‌های لازم را به دست آوریم،از این‌رو دراین رابطه تاکنون برای حفظ حقوق مردم با دقت و به صورت کارشناسی عمل کردیم. با توجه به اتمام مراحل تصویب طرح برجام درمجلس،ما هم‌اکنون نگران حقوق مردم بیش از هرچیز دیگری هستیم و تلاش می‌کنیم که جزئیات با دقت نهایی شده تا به نحو احسن امور انجام شود.

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای، قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را برای اجرا به حسن روحانی رئیس جمهور ابلاغ کرد.

این ابلاغیه پس از آن صورت گرفت که آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام کرد مصوبه مجلس درخصوص «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» بدون هیچگونه تغییری به تایید شورای نگهبان رسیده است.

کلیات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در جلسه علنی روز یکشنبه (۱۹مهر) به تصویب رسیده بود و جزئیات آن نیز در روز سه‌شنبه (۲۱مهر) مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و روز گذشته، شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس را بدون هیچگونه تغییری تایید کرد.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی هم روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد،جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم در زمینه ارزیابی فعالیت های هسته ای گذشته این کشور را انجام داده و به این ترتیب گام دیگری در جهت اجرای «برجام» برداشته شد. آژانس اعلام کرد ایران تمام آنچه را که برای ارزیابی فعالیت های هسته ای این کشور لازم بوده در اختیار این نهاد بین المللی قرار داده است.

ارزیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های گذشته هسته ای ایران باید تا روز ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) نهایی شود.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس نیز در واکنش به گزارش آژانس گفت: ایران به تعهدات خود با حسن نیت عمل کرد و اکنون نوبت ۱+۵ است که برای بستن پرونده مسائل گذشته در آژانس اقدام کند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.