کد خبر : 3841
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 مهر 1394 - 10:53

فرهنگ انقلاب به معنای درشت گویی و شعار نیست/ما جامعه دانش بنیان می خواهیم

فرهنگ انقلاب به معنای درشت گویی و شعار نیست/ما جامعه دانش بنیان می خواهیم

 رئیس جمهوری موفقیت در مذاکرات هسته ای را به دلیل استفاده از بهترین و اندیشمندترین مذاکره کنندگان سیاسی،حقوقی، فنی و اقتصادی دانست و گفت: فرهنگ انقلاب به معنای زبان اعتراض، درشت گویی و شعار نیست.

به ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح یکشنبه در نخستین نشست هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری که در سالن اجلاس سران برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.
وی با بیان اینکه جامعه دانش بنیان، جامعه ای است که علم احترام خود را دارد و مدیریت، حرکت و سخن گفتنش پشتوانه علمی داشته باشد، افزود: هرکجا از علم و دانش استفاده کردیم، حتی در ترویج دین، اگر از علم و دانش استفاده کردیم و قول ما قول سدید بود و سخن محکم و استوار گفتیم، آنگاه موفق خواهیم بود.
روحانی ادامه داد: هرجا مدیریتی در چارچوب دانش بود، درست حرکت کردیم و هر کجا مبنای تصمیم گیری ما در پایه علمی بود، توانستیم موفق باشیم؛ و هر کجا با احساسات، شعار و رقابت های ناسالم حرکت کردیم، موفق نشدیم.
رئیس جمهوری تاکید کرد:هیچ ملتی به قدرت، ثروت و پیشرفت نرسید مگر در سایه پیشرفت علم و دانش و فناوری. امروز پایه اصلی قدرت ملی و ثروت ملی دانش است، حتی اگر می خواهیم امنیت ملی را هم حفظ کنیم، پایه آن دانش است.
روحانی با بیان این که اگر می خواهیم با دنیا حرف بزنیم و تعامل کنیم نیز پایه آن دانش است، اضافه کرد: اگر در یک مذاکرات سرنوشت ساز تاریخی در برابر ۶ قدرت دنیا بنشینیم، حرف بزینم و موفق شویم پایه آن دانش بود، اثر دانشگاه ها، اساتید و بزرگان بود.
وی یادآور شد: اگر بهترین و اندیشمندترین مذاکره کننده در بخش سیاسی، فنی و اقتصادی را به کار نمی گرفتیم، قطعا ما در مذاکرات موفق نمی شدیم. البته در کنار این علم و دانش، ایستادگی، مقاومت و شهامت یعنی فرهنگ ایرانی انقلابی هم اهمیت داشت.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: لازم می دانم تکرار کنم فرهنگ انقلابی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، بنابراین کسی اشتباه نکند.
روحانی اضافه کرد: فرهنگ انقلاب بر مبنای زبان اعتراض، درشت گویی و شعار نیست. انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی؛ یعنی مردم تعریف کردند در زمان پیروزی انقلاب و گفتند استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی می خواهیم.
وی افزود: کسی که می خواهد امروز در مسیر درست به اهداف خود برسد، نیاز به علم، دانش، فرهنگ دینی و ملی به معنای ایرانی و اسلامی داریم.
رئیس جمهوری گفت: روز اولی که دولت تشکیل شد، تیم سیاسی را صدا کردم و اولین بحث، مذاکرات هسته ای بود؛ اولین نکته در مذاکرات این بود که باید مذاکراتی انجام دهیم که پایانش لغو ۶ قطعنامه ظالمانه تحریم باشد که علیه ملت وضع شده است و باید پایان مذاکرات راه خروج ایران از فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل باشد.
روحانی با بیان این که الان نمی خواهم این موضوعات را تفسیر کنم، افزود: اما سخت بود برای همه باور کردن این که آیا پای میز مذاکره می توان قطعنامه فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل را لغو کرد. مگر تا حالا چنین اقدامی شده است؟ در تاریخ سازمان ملل سراغ نداریم و این اولین بار است که بعد از ۷۰ سال، ۶ قطعنامه فصل ۷ شورای امنیت بدون این که لحظه ای اجرا شده باشد، لغو شود.
وی اظهار داشت: چطور می توانیم وقتی می گوییم فناوری، جامعه دانش بنیان و ده ها رشته علمی های تک، اما فناوری نرم هم در کنار اینها وجود دارد و آن جایی است که می نشینیم تا اقتصاد را از رکود خارج کنیم و این دانش از نوع نرم است.
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به این که نیاز به فناوری نرم داریم، گفت: وقتی در مذاکرات مهم همانند بازیکن قوی شطرنج با سیاستمداران روبه روی هم می نشینیم و به هدف دست می یابیم، همان فناوری نرم است.
روحانی افزود: ما در مذاکرات هسته ای در زمینه فناوری هسته ای و مسایل علمی آن، در زمینه مسایل حقوقی در رابطه با آژانس و مقررات بین المللی، در زمینه اقتصادی و نحوه رفع انواع تحریم های اقتصادی و در زمینه سیاسی در هر چهار زمینه بهترین متخصصان را پای میز مذاکره بردیم.
وی خاطرنشان کرد: این کار بسیار مهم بود. امروز شما از همه مذاکره کنندگان که یکی یکی به تهران می آیند،بپرسید؛ هر کدام می آیند از فضای منطقی جلسه و قدرت تیم مذاکره کننده می گویند که برای کشور، دانشگاه ها و برای ملت ما افتخار است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: ما توانستیم در یک زمینه فناوری نرم در برابر بزرگترین قدرت های جهان نه تنها رقابت کنیم و بازار را بگیریم بلکه بالاتر از آن، توانستیم به اهداف ملی دست یابیم.

**تاکید بر همکاری فناورانه با جهان
رئیس جمهوری به موضوع فضای پس از مذاکرات و تصویب برجام هم اشاره کرد و گفت: بعد از مذاکره، فضای پس از مذاکرات است، موضوعی است که در این جلسه که صاحبان اندیشه، نخبگان و بانوان و جوانان فرهیخته حضور دارند، اشاره کنیم.
روحانی افزود: فضای پس از توافق به نفع تحقیقات، نخبگان، شرکت های دانش بنیان، پژوهش و تحقیقات خواهد بود.
وی یادآور شد: اگر دیروز برای دسترسی به یک مجله، نرم افزار و یا سخت افزار به خاطر تحریم ها دچار مشکل بودیم، اگر دیروز برای عرضه فناوری به دنیا یا فتح بازاری حداقل در بخش نقل و انتقال پولی و مالی با مشکل مواجه بودیم؛ اگر دیروز بسیاری از کشورها فناوری جدید را به ما نمی دادند، الان که نگاه می کنیم ۱۰ سال از نظر فناوری عقب هستیم.
رئیس جمهوری تصریح کرد:همین شرکت های دانش بنیان می توانند پیشتاز تحویل گرفتن فناوری برتر و نوتر باشند و ما باید ما یک همکاری فناورانه با دنیا شروع کنیم.
رئیس دولت یازدهم اظهار داشت: در چنین فضایی چه کسی می تواند تحویل گیرنده فناوری نو باشد، بنابراین شرکت های دانش بنیان باید در چنین فضایی پیشتاز باشند. ما یک همکاری فناورانه ای با دنیا باید آغاز کنیم.
روحانی گفت: اگر تنها یک شبکه درست می کنیم که مردم راحت کالایی را بشناسند، این اصل ایده بوده و شما با فرهنگ ایرانی و کالای ایرانی آن را تکمیل کردید و می توان به قدم های جدیدتری رسید.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه ها هم همین طور است که فرد عالمی در مساله، حدیثی و مسایل فقهی از نقطه صفر شروع نمی کند بلکه نظرات بزرگان و علما را می فهمد، جمع آوری می کند و در نهایت کلمه ای هم خودش به آن اضافه می کند و اجتهاد به این معنی است.
رئیس جمهوری اضافه کرد: اگر تا چند وقت پیش می گفتیم فضای پسابرجام، الان باید بگوییم پساتحریم و ان شاءالله در آینده ای نزدیک از تحریم عبور خواهیم کرد و این کار بزرگ را ملت بزرگ ایران انجام داده اند و افتخار آن از آن ملت بزرگ ایران است.
روحانی افزود : ملت بزرگی که در هر صحنه ای وقتی مصممانه قدم گذاشتند، پیروزی را شاهد بودند البته هرچه تلاش، کوشش، انسجام و وحدت ما بیشتر شود؛ پیشرفت، قدرت ملی و ثروت ملی ما بیشتر خواهد شد.
وی تصریح کرد: اساس شرکت های دانش بنیان این است که علم را به زندگی، جامعه و استفاده مردم بیاورند و به یک معنا فرهنگ را تبدیل به اقتصاد، سلامت و سیاست کنند.
وی افزود: ان شاءالله در فضای پساتحریم شرایط را برای شرکت های دانش بنیان برای رشد، صادرات بیشتر و رقابتی بیشتر در منطقه و جهان آماده تر خواهیم کرد.
رئیس جمهوری گفت: در بسیاری از زمینه ها نیازمند ورود فناوری جدید هستیم که با حضور شرکت های دانش بنیان این فناوری را گسترش خواهیم داد و شرط ما با کشورها و هیات های تجاری که به ایران سفر می کنند در زمینه سه موضوع سرمایه گذاری، ورود تکنولوژی جدید و بازار خارج است.
روحانی خاطرنشان کرد: شب گذشته در شورای عالی فضای مجازی در زمینه تجاری بحث بود که اگر ۱۰ شرکت درجه یک را شناسایی کردیم، چگونه از آنها حمایت کنیم، بنابراین اول باید این شرکت ها شناسایی شوند و بعد انواع حمایت و کمک های لازم صورت گیرد.
رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: از سال های ۹۲ تا ۹۴ بودجه بیشتری به صندوق شکوفایی و نوآوری اختصاص داده ایم تا از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم و این کار آغاز شده است و اگر کمبودی هم داشته باشد، جبران خواهیم کرد.
روحانی گفت: امروز مشکلات فراوانی در کشور داریم و بهترین راه حل ها را نخبگان می توانند در مسایل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و دیگر بخش ها پیشنهاد دهند.
وی افزود: پیش از ورود به این همایش از نمایشگاه شرکت های دانش بنیان بازدید کردم که در یکی از غرفه ها در خصوص این که چگونه زباله های خطرناک را به عنصری تبدیل کنیم که به درد کارخانه ها بخورند، قرار داده شده بود و این مهم است؛ چرا که مشکل فراوانی در زمینه زباله داریم هر چند راه های علمی فراوانی است و باید عمل شود؛ مسیر شرکت های دانش بنیان برای راه حل بهتر و ارزانتر پیش پای این شرکت ها قرار دارد.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در دوران دفاع مقدس هم نخبگان در بخش های مختلف کمک های فراوانی کردند و این جوان های غیور، اساتید دانشگاه ها و مردم بودند که کمک کردند؛ امروز هم باید برای توسعه کشور در همه بخش ها کمک کنند.
روحانی با اشاره به این که توسعه کشور در همه بخش ها باید دانش بنیان باشد، گفت: اقدامات شرکت های دانش بنیان معضلات جامعه را حل می کند و در بسیاری از زمینه ها قدرت و ثروت ملی می آفریند.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه دانش بنیان از دنیا استفاده خواهیم کرد چرا که دانش، دشمنی و خصم و مرز ندارد و علم را یاد می گیریم از هر کجا که باشد، حکمت و دانش، علم و فناوری گمشده مومن است که هر کجا باشد پیدا خواهد کرد.
رئیس جمهوری با اشاره به این که وقتی یک مروارید خاک خورده ای را پیدا می کنیم، خاک آن را پاک می کنیم و به اصل آن دست می یابیم، گفت: برخی چیزها را می شوریم اما اصل آن را نمی توان گفت نه؛ بنابراین دانش، دانش است و فناوری، فناوری است و هر کجا علم و دانش باشد باید استفاده کنیم و با دنیا ارتباط برقرار کنیم.
روحانی افزود: ایرانی نخبه هر کجا که باشد ایرانی است و کمتر دیدیم ایرانی نخبه ای که در خارج از کشور باشد و وطن دوست نباشد و تمام ایرانیان در هر نقطه جهان افتخار می کنند که شرکت های دانش بنیان ایرانی که پرچم علم و فناوری را به اهتزاز درمی آورند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: ارتباط ما با دانشمندان ایرانی و غیرایرانی و علم و فناوری مرز نمی شناسد و در این زمینه اهداف کشور و فرهنگ بلند اسلامی را فراموش نخواهیم کرد.
روحانی با اشاره به این که هر کجا بتوانیم خدمتی را به جامعه و مردم و آبادانی ایران داشته باشیم دنبال خواهیم کرد و دولت وظیفه خود می داند که در حمایت از شرکت های دانش بنیان هر اقدامی را انجام دهد، اضافه کرد: امیدواریم سال آینده، سال امیدبخش تری برای اقتصاد باشد و حمایت بیشتری را از شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با سلام و درود به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش گفت: امام حسین(ع) به ما درس زندگی، ایستادگی و مقاومت آموخت و آموخت که برای آرمان ها و اهداف خود از چیزی نترسیم و در مسیر اهداف بلند یک فرهنگ و دین و جامعه ولو جمعی کوچک و تنها مسیری را که مسیر حق است در برابر هرگونه مانع و هرگونه مشکل این جمع هدفدار، مصمم، با ایمان و مقاوم به موفقیت و پیروزی نهایی خواهد رسید.
روحانی گفت: تمام حادثه کربلا به ما می آموزد که شایسته ها و شایستگی ها را تبلیغ و ترویج کنیم و از بدهی ها و زشتی ها فاصله بگیریم.
وی با تاکید بر این که نباید امر به معروف تنها در چند مساله خلاصه شود، افزود: از بدترین منکرها غرور نابجا، ریا و نشاندن ظاهری که با واقعیت فاصله دارد و دروغ است که به حیثیت مردم لمه می زند و به آبروی مردم تعرض می کند.
رئیس جمهوری اضافه کرد: بالاترین معروف ها دوستی، احترام کردن به بزرگان و عالمان و احترام گذاشتن است و این که در روایات توصیه شده به استاد، عالم و معلم احترام بگذارید به خاطر خودمان است نه این که معلم نیاز دارد.
روحانی افزود: اگر به معلم احترام کردیم یعنی به علم احترام کردیم و به نور در برابر ظلمت احترام کردیم.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.