کد خبر : 3843
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 مهر 1394 - 6:35

افزایش چشمگیر واردات نفت شرکای بزرگ از ایران

افزایش چشمگیر واردات نفت شرکای بزرگ از ایران

شرکای بزرگ نفتی ایران در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) واردات نفت خود از کشورمان را به شکل فوق العاده ای افزایش دادند تا این موضوع نویدبخش چشم انداز روشن همکاری های فزاینده میان آنها در دوران پساتحریم در حوزه انرژی باشد.

 

به گزارش ایرنا، تازه ترین آمارها نشان می دهد که کره جنوبی یکی از مهمترین واردکنندگان نفت از ایران در ماه سپتامبر امسال روزانه ۱۹۵ هزار و ۱۹۴ بشکه نفت از ایران خریداری کرده است که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته میلادی بیانگر یک افزایش ۴۳ درصدی است.
کره جنوبی پنجمین وارد کننده بزرگ نفت دنیا است و پیشتر پیش بینی کرده بود که با نزدیک شدن به زمان رفع تحریم ها واردات نفت خود از کشورمان را افزایش خواهد داد.
روزنامه «کوریا هرالد» این کشور گزارش کرده است که پس از توافق وین آنچه مشاهده شده، تقویت روابط ایران با کشورهای دیگر جهان از جمله کره جنوبی بوده است.
این رسانه افزوده است که گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی هم ثابت می کند ایران به تعهداتش پایبندی کامل نشان داده است و این هم خبر خوبی برای شرکای تجاری تهران محسوب می شود.
آمارها نشان می دهد که از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۱۵) تا ماه سپتامبر (شهریور – مهر) به طور میانگین واردات روزانه نفت کره جنوبی از ایران بیش از ۱۲۳ هزار و ۷۸ بشکه بوده است.
شرکت های «اس کی انرژی» و «هیوندایی اویل بانک» از جمله اصلی ترین واردکنندگان نفت ایران در سال جاری میلادی بوده اند.
کره در ماه سپتامبر در مجموع دو میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت از کشورمان وارد کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته یک درصد کم شده اما در این میان واردات نفت خامش از ایران فزونی گرفته است.
ژاپن هم که در حال مذاکرات گسترده با جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن پیمان سرمایه گذاری متقابل است از افزایش واردات نفت خام از ایران در ماه آینده خبر داده است.
این کشور اعلام کرده که پنج درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند که در دوران پساتحریم این رقم به ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.
گفتنی است، ایران پیشنهاد صادرات ۳۵۰ هزار بشکه نفت در روز را به ژاپن داده که مورد استقبال این کشور هم قرار گرفته است.
میزان کنونی واردات نفت خام ژاپن از کشورمان بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده سه میلیون و ۵٠٠ هزار بشکه در روز است.
گمرک هند دیگر خریدار بزرگ نفت ایران هم گزارش کرده است که واردات نفت این کشور از ایران در ماه سپتامبر امسال در مقایسه با یک ماه قبل از آن ۱۷.۳ درصد افزایش یافته است.
با این حساب هند روزانه ۲۳۳ هزار و ۲۰۰ بشکه نفت از ایران خریداری کرده است که به مراتب بیش از خرید ماه اوت (مرداد – شهریور) به میزان روزانه ۱۹۸ هزار و ۸۰۰ بشکه بوده است.
چین بزرگترین خریدار نفت ایران هنوز آمارهای جدید خود را منتشر نکرده اما بر آساس آخرین آمار اداره کل گمرک این کشور، میزان خریدهای روزانه نفتی پکن از ایران نزدیک به ۵۷۵ هزار بشکه بوده است.
این در حالی است که چینی ها بارها اعلام کرده اند که درصدد افزایش سرمایه گذاری خود در بخش نفت و گاز ایران هستند.
حال با اعلام اجرای «برجام» از سوی نمایندگان ایران و ۱+۵ و صدور فرمان لغو تحریم ها علیه ایران از سوی اروپا و آمریکا به طور حتم آینده این همکاری گسترش خواهد یافت و مشتریان انرژی ایران با اشتیاق بیشتری وارد میدان رقابت با دیگر کشورها خواهند شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.