کد خبر : 3871
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 مهر 1394 - 8:12

امیر عبداللهیان در لندن: استقبال از گسترش روابط با همسایگان

امیر عبداللهیان در لندن: استقبال از گسترش روابط با همسایگان

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران روز سه شنبه در لندن گفت: روابط تهران – مسکو، پایدار و راهبردی است و جمهوری اسلامی ایران، روابط مشابهی را با کشورهای اروپایی و همسایگانش دنبال می کند.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان روز سه شنبه در اظهاراتی در نشست اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی در لندن ، با رد کوتاه مدت بودن همکاری ایران و روسیه و محدود شدن آن به بحران سوریه، گفت: روابط تهران – مسکو، پایدار و راهبردی است و تهران، روابط مشابهی را با کشورهای اروپایی دنبال می کند .
وی گسترش روابط با همسایگان را از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعلام و اضافه کرد: به همین علت، از تعمیق روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و نیز عربستان سعودی، استقبال می کنیم.
وی افزود: به رغم خطاهای راهبردی سعودی در منطقه، ما این کشور را بسیار مهم می دانیم و بر این باور هستیم که یکی از راه های کمک به تامین برقراری امنیت در منطقه، همکاری و رایزنی نزدیک تهران و ریاض است.
امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه، روسیه در سوریه داعش و همه گروه هایی که با این گروه و القاعده مرتبط هستند، را هدف قرار داده است، افزود: ما با سوریه و روسیه در مبارزه با داعش از یک هماهنگی برخوردار هستیم.
وی افزود: برای تهران و مسکو بسیار مهم است که مردم سوریه آسیبی نبینند و همچنین به جز تروریست ها، گروه های دیگر معارض هدف قرار نگیرند.
معاون وزیر خارجه ایران تصریح کرد: تهران و مسکو در سوریه یک سیاست راهبردی دنبال می کنند و ضمن اینکه همزمان قائل به دو شیوه هستیم که شامل مبارزه جدی با تروریسم و تلاش برای توسعه سیاسی در سوریه است.
امیرعبداللهیان افزود: این حرف درستی نیست که روسیه از هوا و ایران در زمین در حال پیشروی هستند، ما هیچ نیروی جنگنده ای در سوریه نداریم . ما صرفاً مشورت های لازم را به دولت سوریه در خصوص مبارزه با تروریسم می دهیم.
وی گفت: مستشاران نظامی ایران برای کمک به امر مبارزه با تروریسم در سوریه هستند و در روزهای اخیر مستشاران نظامی خودمان را در مبارزه با تروریسم افزایش داده ایم.
وی با رد ادعاهای صورت گرفته در خصوص سازنده نبودن نقش ایران در سوریه گفت: آنها اول بایستی فکر کنند چه کسانی با در اختیار قرار دادن پول، سلاح و امکانات در اختیار تروریست ها در این کشور، سبب گسترس آنها به کل منطقه شدند.
معاون وزیر خارجه ایران افزود: ما تلاش کرده ایم در طول پنج سال گذشته به مردم سوریه کمک کنیم و نقش مثبت و انسانی در این کشور داشته باشد و الان هم تلاش ما بازگرداندن امنیت و آرامش به سوریه و برگزاری یک انتخابات آزاد و مطمئن در این کشور است.
به گفته معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران همگان می دانند که وضع کنونی سوریه، پیامد همکاری و پشتیبانی شماری از کشورهای همسایه سوریه، منطقه و فرا منطقه از سازمان های تروریستی است.
وی تأکید کرد: اکنون آشکار شده است که اگر پای گروه های تروریستی به سوریه باز نمی شد، این بحران پیش نمی آمد و اکنون نیز پس از پنج سال خون بار، هیچ جایگزینی برای دولت سوریه وجود ندارد.
معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران در ادامه سخنانش در اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی در لندن گفت: فراموش نمی کنیم که آمریکایی ها در ابتدای شروع بحران مدعی بودند ارتش سوریه در مدت سه ماه از هم خواهد پاشید اما پس از پنج سال، ارتش سوریه همچنان مشغول جنگ با تروریست هاست.
وی افزود: ارتش سوریه اکنون عملیات آفندی زمینی را آغاز کرده است و مستشاران نظامی ایرانی نیز فقط در زمینهٔ مبارزه با تروریسم، مشورت می دهند.
معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره نقش گروه حزب الله در سوریه گفت: اوضاع سوریه بسیار پیچیده است مثلا در بلندی های جولان جبهه النصره که متحد القاعده است ، فعالیت های تروریستی دارد.
وی افزود: مجروحان گروه های تروریستی القاعده و جبهه النصره، برای مداوا به اسرائیل برده می شوند و در مناطق اشغالی ، نیروهای جبهه النصره، آزادانه تردد و به منظور عملیات تروریستی، به بیروت و دیگر شهرهای لبنان سفر می کنند.
معاون وزیر خارجه ایران گفت: هدف حزب الله در سوریه تامین امنیت مرزهای لبنان است و لذا اقدام این گروه در راستای امنیت این کشور صورت می گیرد.
امیرعبداللهیان گفت: به همین علت است که ، حزب الله به منظور تامین امنیت در لبنان ، ناچار از دخالت شده است.
معاون وزیر خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ‘جیسون رضاییان’ گفت: دستگاه قضایی ایران که قوه ای مستقل است، اسناد و مدارکی به دست آورده است و براساس آن او را جاسوس می داند بنابراین، اینکه در چنین جلسه ای و بدون بررسی اسناد و مستندات گفته شود که او جاسوس نیست حرفی غیرمنطقی و غیرتخصصی است.
امیرعبداللهیان درباره امکان تغییر جدی در وضع سوریه پس از دخالت نظامی روسیه نیز اظهار داشت: این اقدامات باهدف مبارزه با تروریسم، قطعاً ضروری است اما راه حل نهایی، نظامی نیست بلکه سیاسی است.
وی درباره سازوکار توافق ایران و اتحادیه اروپا نیز گفت: گفت وگوهایی انجام شده است که جزئیات آن، در زمان مقتضی منتشر خواهد شد.
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران همچنین در این نشست تأکید کرد: ما واقعا به اتحاد شیعه و سنی اعتقاد قلبی داریم و معتقدیم داعش، نه تنها اهل سنت بلکه همه مسلمانان را بدنام می کند.
وی افزود : اسناد و مدارک فراوانی موجود است که شماری از سازمان های اطلاعاتی خارج از منطقه، با حمایت از گروه های تروریستی، تلاش می کنند شیعه و سنی را در برابر یکدیگر قرار دهند و مسلمانان را متفرق سازند.
امیرعبداللهیان عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران، در همه جا ازجمله عراق، به شیعه، سنی، کرد و عرب، برای مبارزه با داعش و تروریسم کمک کرده است و شیعه و سنی را از هم جدا نمی داند.
وی گفت: کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم عراق، از جمله به سنی ها در آزاد ساختن تکریت، زادگاه صدام، به گونه ای بود که حتی صدای دولت عربستان سعودی را هم درآورد و ریاض از این که ما به دولت عراق، کمک مستشاری دادیم و در آزادی تکریت کمک کردیم، ناراضی شد.
امیرعبداللهیان تأکید کرد درهرحال، ما همچون گذشته، برای مبارزه با تروریسم در عراق، به شیعه، سنی و کرد کمک خواهیم کرد و اگر دولت عربستان سعودی نیز زمانی تصمیم بگیرد با تروریسم مبارزه کند، ما استقبال می کنیم.
وی همچنین در مورد بحران یمن گفت: در مورد یمن نیز ما از مشارکت همه گروه های سیاسی در تعیین آینده آن کشور، حمایت می کنیم. یافتن راه حل سیاسی که همه احزاب و سازمان های یمنی را در برگیرد و دولتی منتخب از همگان را ارائه دهد، خواسته ایران است.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همان گونه که معتقدیم در ساخت آینده سوریه، شرکت و همکاری همه قومیت ها لازم است ، درباره بحرین نیز معتقدیم دولت آن کشور ناچار است با همه قشرها ، در تماس باشد و مردم آن کشور را باید در اداره کشور، هماهنگ سازد. به همین علت، تداوم بازداشت مخالفان دولت بحرین، ازجمله شیخ علی سلمان را که به دموکراتیک ترین شکل ممکن ، مخالفت سیاسی خود را با نظام حاکم ابراز کرده ، سازنده نمی دانیم.
معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره حمایت ایران از حوثی ها و اینکه ایران قصد دارد آنان را در یمن حاکم کند، اظهار داشت : حوثی ها گروهی تاثیر گذار در یمن هستند و در دو سال اخیر نقش بارزی در سرکوب القاعده در این کشور داشتند .
وی گفت : ما در پی آن نیستیم که حوثی ها بر کل یمن حکومت کنند بلکه ما از یمنی حمایت می کنیم که همه گروه ها ازجمله حوثی ها در آن نقش داشته باشند به همین خاطر از تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور حمایت می کنیم .
امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه مبارزه با تروریسم و القاعده را موضوعی اساسی در یمن می دانیم، افزود: اکنون جهان از آن غافل شده است .
وی افزود: ایران از یمنی حمایت می کند که پیام آور صلح و آرامش برای همه کشورهای منطقه از جمله همسایه اش عربستان سعودی باشد .
در نشست اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجه ، دست کم ۳۰ تن از اندیشمندان، تحلیل گران و سردبیران ارشد رسانه های انگلیسی حضور داشتند.
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران به دعوت مقامات انگلیسی و در پی سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران، شامگاه دوشنبه وارد لندن شد.
وی در این سفر دوروزه قرار است با مقامات وزارت خارجه، مقامات پارلمانی و برخی از مسئولین انگلیسی راجع به مسائل منطقه ای گفت وگو و رایزنی کند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.