کد خبر : 3883
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 مهر 1394 - 15:05

فعالان زیست محیطی روستای مردانقم را از زباله پاکسازی کردند

فعالان زیست محیطی روستای مردانقم را از زباله پاکسازی کردند

جمعی از فعالان زیست محیطی آذربایجان شرقی در قالب گروههای بیست با حضور در روستای مردانقم اقدام به جمع آوری زباله های رها شده توسط گردشگران در این روستا نمودند.

اهالی روستا، هفته قبل هم شاهد حضور انبوه مردم در جشن انار مردانقم بودند، اما آنچه برای روستاییان جالب بود رفتار متفاوت این مردان و زنان و جوانان عاشق طبیعت بود که برعکس اغلب گردشگران بجای ریخت و پاش و خوشگذرانی، خودشان را وقف یک کار فرهنگی کرده بودند.
برنامه پاکسازی روستای مردانقم توسط تشکل مردمی رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی و سازمان غیردولتی همیاران زیست سبز با اهداف فرهنگی ، اجتماعی و با هماهنگی و همکاری آقای غفاری دهیار محترم روستای مردانقم ، برنامه ریزی و اجرا شد.
عاطفه مجتهدی دبیر تشکل مردمی رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی، درباره اهداف گروه میگوید : اول فرهنگ سازی برای نریختن زباله و دوم شکرانه طبیعت زیبایی که از آن حیات می‌گیریم. همانقدر که رد پای ویرانگر انسانهای نامهربان در طبیعت آزارمان می دهد سعی می کنیم تا از ما برای دیگران و طبیعت جز پاکی و مهربانی بجا نماند. نوعدوستی را مشق می کنیم و از طبیعت لذت می بریم.
مجید رحمانی مدیرعامل سازمان غیردولتی همیاران زیست سبز در اینباره می‌گوید : با روستای مردانقم و دهیاری آن در سال ۸۹ آشنا شدیم ، در آن سال اولین دوره جشنواره اُرس برای انتخاب دهیاری و شهرداریهای سبز توسط همیاران زیست سبز برگزار شد و دهیاری مردانقم بخاطر اقدامات قابل توجهی که انجام داده بود توسط هیات داوران بعنوان دهیار سبز انتخاب شد.
 وی در مورد برنامه اینروز گفت : با انجام بازدیدها و حضور در نقاط مختلف استان سعی داریم فرهنگ حفاظت و مراقبت از محیط زیست را از داخل صفحات مجازی و جلسات به بطن جامعه منتقل کنیم و روحیه کار داوطلبانه و اهمیت نگهبانی از میراث طبیعیمان را به جامعه و خصوصا جوامع محلی انتقال دهیم و یا بهتر بگویم این روحیه را به آنها یادآوری کنیم.
رحمانی اظهار می دارد: ما با این کار تلاش داریم در موجبات آشنایی اعضای تشکلهای زیست محیطی با ارزشهای طبیعی استان و آسیبهایی که آنها را تهدید میکند را فراهم نمائیم . مشارکت روستاییان و علی الخصوص کودکان روستائی در امر پاکسازی ، نوید بخش آینده ای زیباتر از از امروزمان بود .
مردانقم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش منجوان شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.تا سال ۱۳۷۴ محال دیزمار شرقی تابع بخش دیزمار مرکزی(خاروانا) بود و روستای زیبا و تاریخی اوشتبین تقریباً حالت مرکزیت پیدا کرده بود که در همان سال اوشتبین، نمنق و …از دیزمار ارسباران جدا شد و ضمیمه بخش دیزمار غربی(سیه رود)شهرستان جلفا قرار گرفت.
امروزه روستای تاریخی مردانقم مرکز دهستان مذکور بوده و دارای ۲۰۰ خانوار می باشد.مردانقم دارای آب و هوای معتدل بوده و بسیار زیبا و تاریخی است.تاریخ این روستا به بیش از ۲۰۰۰ سال برمیگردد آثار متعدد باستانی کشف شده این ادعا را تایید میکند. هر سال با آغاز فصل پاییز جشنواره انار در این روستا انجام میشود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.