کد خبر : 3901
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آبان 1394 - 6:04

کمتر از نیمی از هپاتیتی ها به بیماری خود آگاه نیستند

کمتر از نیمی از هپاتیتی ها به بیماری خود آگاه نیستند

طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت هستند.

هپاتیت B پس از بیماری سل و مالاریا شایع‌ترین بیماری مسری عفونی است که سالانه حدود ۵۰ میلیون نفر به تعداد افراد آلوده به این بیماری در دنیا افزوده می‌شود.
شیوع هپاتیت B در جامعه ایرانی حدود سه درصد یا نزدیک به دو میلیون نفر است که در شهرها و روستاهای مختلف، فراوانی این بیماری متفاوت می‌باشد.

 هپاتیت چیست و چه عوارضی دارد؟

دکتر کامران باقری لنکرانی، فوق تخصص کبد و رئیس مرکز تحقیقات و سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همزمان با هفته ملی آشنایی با بیماری هپاتیت در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: هپاتیت، یعنی التهاب کبد که به یرقان یا زردی نیز مشهور است. وی می‌افزاید: مهمترین عوامل هپاتیت، ویروس‌ها هستند که از فرد آلوده به شخص سالم منتقل می‌شوند، اما عوامل دیگری مانند داروها، بیماری‌های ارثی، خود ایمنی و مصرف مشروبات الکلی نیز می‌تواند سبب بروز هپاتیت شود.

 انواع هپاتیت و راه‌های انتقال آن

دکتر لنکرانی درباره انواع هپاتیت می‌گوید: شش نوع هپاتیت داریم که نوع A، B و C از همه شایع‌تر است و نوع B و C هم خطرناک‌تر از انواع دیگر هپاتیت می‌باشد.
وزیر اسبق بهداشت به راه‌های انتقال بیماری اشاره کرد و اظهار می‌دارد: هپاتیت نوع A مانند سرماخوردگی از طریق تنفس، دستگاه گوارش و دست دادن انتقال می‌یابد و خوشبختانه مرگ و میر ندارد.
اما در مورد هپاتیت B و C راه‌های انتقال مشترک و عبارت است از: سوزن، ابزار آلوده تیز و برنده مثل سرنگ، قیچی، تیغ اصلاح، مسواک و… و آمیزش، آندوسکوپی، تزریق موادمخدر، تزریق خون و محصولات خونی آلوده، عرق بدن (اگر پوست زخم باشد و عرق وارد بدن شود)، دیالیز یا پیوند با وسایل آلوده، خالکوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش، خدمات پزشکی یا دندان‌پزشکی در محل‌های نامطمئن و آلوده یا هر اقدامی که منجر به سوراخ شدن پوست با وسایل آلوده و غیراستریل شود. اما از طریق دست دادن، در آغوش گرفتن، بوسیدن و نشستن کنار فرد آلوده و سایر تماس‌های معمولی منتقل نمی‌شود و حضور افراد در محیط‌های کار و اجتماع بلامانع است، اما باید اصول بهداشتی رعایت شود.
وی با بیان اینکه در زمینه استخر نیز جای نگرانی نیست؛ زیرا از طریق آب استخر این بیماری منتقل نمی‌شود، گفت: البته در صورت وجود بیمار در خانواده یا میهمانی که مدتی در جایی بماند باید ظروف غذای بیمار با مایع ظرفشویی، خوب شسته شود و یا ملحفه و وسایل خواب و حوله و… کاملاً شست و شو داده شود.

 هپاتیت C و مراقبت‌ها

وی با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد مبتلا به هپاتیت C از بیماری خود مطلع نیستند، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه هپاتیت C واکسن ندارد، اما بندرت از طریق جنسی، از مادر به نوزاد و سایر افراد خانواده انتشار می‌یابد.
این فوق تخصص کبد اضافه می‌کند: افراد دارای سابقه زندان، مصرف کنندگان تزریقی موادمخدر، مبتلایان به ایدز و دریافت کنندگان خون در دهه ۶۰ از جمله گروه‌های پرخطر در زمینه ابتلا به هپاتیت هستند.
دکتر لنکرانی با اشاره به اینکه غربالگری برای شناسایی بیماران مبتلا به هپاتیت یک ضرورت است، می‌گوید: گروه‌های پرخطر از جمله کسانی هستند که باید غربالگری شوند.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه پزشکی شیراز تأکید می‌کند: طی ۲۰ سال حدود ۱۶ درصد مبتلایان به هپاتیت C به سمت سیروز کبدی می‌روند و اگر درمان را دنبال کنیم، می‌توانیم از درگیری کبد و نیاز به پیوند و سایر موارد خطر جلوگیری کنیم.
وی تصریح کرد: با اینکه از سال ۷۲ واکسن هپاتیت به کودکان بدو تولد تزریق شده و کاهش موارد ابتلا به هپاتیت را شاهد بوده‌ایم، ولی باز هم کارگزاران بهداشتی، افرادی که بی‌بند و بارند، کسانی که موادمخدر تزریق استفاده می‌کنند، افرادی که خالکوبی کرده‌اند، بیماران هموفیلی و افرادی که خون یا فرآورده‌های خونی آلوده دریافت کرده‌اند، کسانی که با شخص آلوده تماس جنسی دارند، در معرض ابتلا به هپاتیت هستند؛ زیرا این بیماری بسیار مسری است و بیشتر افراد آلوده به ویروس هپاتیت می‌توانند دیگران را آلوده کنند. به طوری که در حال حاضر در کشور ما بیش از ۲/۵ میلیون نفر به ویروس هپاتیت آلوده هستند و بیشتر این افراد از مشکل خود بی‌اطلاعند.
 از این رو توصیه می‌شود، به منظور پیشگیری از ابتلا به هپاتیت و همچنین مراقبت از کبدتان سبک زندگی سالم را انتخاب 
کنید.
وی در پایان توصیه‌هایی را برای کاستن از احتمال ابتلا به هپاتیت بیان می‌کند:
– تغذیه مناسب داشته باشید و ورزش کنید، از مصرف غذاهای چرب بپرهیزید، سیگار نکشید، از مصرف خودسرانه داروها خودداری کنید، هرگز الکل مصرف نکنید (مصرف الکل بافت کبد را نابود می‌کند) و بهداشت فردی، غذایی، محیط و بهداشت جنسی را رعایت کنید.
قدس آنلاین


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.