کد خبر : 3966
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آبان 1394 - 8:10

یک ایرانی جزو چهار دانشمند برجسته علوم زمین

یک ایرانی جزو چهار دانشمند برجسته علوم زمین

اتحادیه علوم زمین اروپا کاوه مدنی، استاد مدیریت آب و محیط زیست امپریال کالج لندن، را به عنوان یکی از چهار دانشمند جوان برجسته در علوم زمین در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد. 

به گزارش بی بی سی اتحادیه علوم زمین اروپا (EGU) که با تلفیق انجمن ژئوفیزیک اروپا (EGS) و اتحادیه اروپایی علوم زمین (EUG) در سال ۲۰۰۲ تشکیل شد، سالانه هشت جایزه اصلی به محققان برتر در شاخه های مختلف علوم زمین در سطح جهانی اهدا می کند که از میان آنها چهار جایزه “آرنه ریچتر” به چهار “دانشمند جوان برجسته” اهدا می شود. 
جوایز اصلی این مجموعه از سال ۱۹۸۳ تا کنون به ۱۳۶ دانشمند علوم زمین در نقاط مختلف جهان اهدا شده است که از این میان جایزه “دانشمند ممتازجوان” به ۴۶ محقق تعلق گرفته است. این اولین بار است که یک ایرانی موفق به دریافت یکی از جوایز اصلی این اتحادیه می شود. 
کاوه مدنی در گفت و گو با بی بی سی فارسی درباره تحقیقات و دستاوردهای خود که منجر به دریافت این جایزه شده می گوید که تئوری های اقتصادی و رفتارشناسی را وارد حوزه مدیریت منابع آب کرده است. او می گوید هر چه مسائل آبی و زیست محیطی پیچیده تر شده، علوم انسانی و اجتماعی هم بیشتر وارد این حوزه می شوند و با علوم آبی و مهندسی و هیدرولوژی تلفیق می گردند. 
چهار جایزه اصلی اتحادیه علوم زمین اروپا برای دانشمندان جوان برجسته به محققانی اعطا می شود توانسته اند به پیشرفت های قابل توجهی در رشته های مختلف علوم زمین دست پیدا کنند. 
این اتحادیه کاوه مدنی را به جهت “سهم بنیادی او در تلفیق نظریه‌بازی‌ها و روش های متفاوت تحلیل تصمیم گیری با سامانه های مرسوم مدیریت منابع آب” که منجر به ایجاد نگرشی جدید به مدل های مدیریت منابع آب شده است به عنوان یکی از چهار دانشمند برجسته جوان در سال ۲۰۱۵ انتخاب کرده است.
تحقیقات و مقالات مدنی در این زمینه و از جمله مقاله دیگر او در نشریه علمی مدیریت و برنامه ریزی آب در سال ۲۰۱۲ پیرامون مناقشات ناشی از انتقال آب در کالیفرنیا و مقاله دیگری در نشریه علمی اقتصاد بوم شناسی (اکولوژی) در مورد اختلافات و مذاکرات بین المللی در مورد تغییر اقلیم و نحوه کاهش گازهای گلخانه ای به ایجاد مسیری جدید در تحقیقات مدیریت منابع آب کمک کرده اند. 
کاوه مدنی در فروردین امسال در سخنرانی خود در مورد جنگ جهانی آب در جزیره کیش به سرگذشت تحقیقاتی خود و اتفاقاتی که منجر به علاقمندی او به نظریه بازی ها و تلفیق آن با علوم آب شده است توضیح داد. 
این محقق ۳۴ ساله در سال ۲۰۱۲ نیز توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از ده “چهره جدید مهندسی عمران” انتخاب شده بود. 
عنوان دانشمند جوان تنها در صورتی قابل احراز است که سن محقق از ۳۵ سال کمتر باشد و بیشتر از هفت سال از اخذ آخرین مدرک تحصیلی اش نگذشته باشد. این اتحادیه در آخرین بیانیه خود اعلام کرده است که شرط سنی خود را برای این جایزه از سال دیگر حذف خواهد کرد.  
این جوایز طی مراسمی در نشست سالانه این اتحادیه در فروردین ماه سال آینده در وین اهدا خواهند شد.

منبع:تابناک


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.