کد خبر : 3989
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 آبان 1394 - 7:37

مروری بر روزنامه های امروز دوازدهم آبان ماه

مروری بر روزنامه های امروز دوازدهم آبان ماه

دادگاه متهم نفتی، سخنان رئیس جمهور و آغاز اجرای برجام در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است، حال آنکه موضوع ائتلاف اصولگرایان و شرایط اصلاح طلبان برای انتخابات آینده و مذاکرات برای بحران در سوریه، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

 

«روزنامه آرمان» در گزارشی با تیتر «کار بزرگ سختی‌های خود را دارد» به سخنان دیروز سید حسن خمینی در دیدار با وزیر امورخارجه و سفرای ایران پرداخته است. آرمان در این گزارش به نقل از سید حسن خمینی می نویسد: « یادگار گرامی امام خمینی در این دیدار با اشاره به علاقه و اعتماد بی‌سابقه مردم و مجموعه حاکمیت به وزیر خارجه و همکارانش تصریح کرد: کار بزرگ، هم محبوبیت زیاد و هم سختی‌های بزرگ دارد؛ همانطور که امام راحل ما نیز از دل مصائب به عظمت رسیدند. یادگار گرامی امام در ادامه اظهار داشت: به جرأت می‌توان گفت که دستگاه سیاست خارجی ایران در هیچ دوره‌ای، به اندازه امروز مورد اعتماد مردم و جامعه اسلامی‌مان نبوده است. وی با بیان اینکه اعتماد ملی به دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر امور خارجه سرمایه‌ای بزرگ برای آنان فراهم کرده است، افزود: وقتی نظرات اقشار مختلف جامعه را می‌شنویم، متوجه می‌شویم که محبوبیت آقای دکتر ظریف و اعتماد مردم به توانایی ایشان که طبعا اعتماد به همکاران ایشان هم هست، بی‌سابقه است که توأمان بودن این دو (اعتماد و محبوبیت) نکته بسیار مهمی است.
وی ادامه داد: در کنار این واقعیت، اعتماد مقام معظم رهبری نیز امر بسیار مهمی است و من سراغ ندارم که ایشان در مورد هیچ مجموعه کارگزاری در نظام چنین تعابیری را داشته باشند؛ نمونه این تعابیر را در دیدار رمضانی امسال ایشان که چهار صفت مؤمن، متدین، غیور و انقلابی را برای تیم مذاکره‌کننده به کار بردند، بیاناتشان در دیدار اخیر و مقاطع مختلف دیگر می‌توان شنید. سیدحسن خمینی اعتماد مجموعه حاکمیت و مردم به سکانداران دیپلماسی کشور را نعمتی بزرگ خواند و خطاب به آنان خاطرنشان کرد: امید بستن جامعه به توانایی‌های شما، مسئولیت را نزد خدا و خلق او بیشتر می‌کند، زیرا مردم انتظار دارند همت شما، با توجه به تجربه چند دهه کار در جمهوری اسلامی به ثمر بنشیند. وی سپس برخی هجمه‌ها به دستگاه سیاست خارجی کشور را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه ممکن است گل محبت مردم، خار دشنام را هم در پی داشته باشد، به خاطره یکی از یاران امام اشاره کرد و بیان داشت: یکی از یاران امام نقل می‌کند که در سال‌های اول مبارزه یک روز صبح از پشت منزل ایشان عبور می‌کردم که اعلامیه‌ای حاوی ناسزاهای فراوان به امام را مشاهده کردم؛ وقتی وارد منزلشان شدم ایشان را در حال وضو گرفتن لب حوض دیدم؛ امام در حالی که از زیر ابرو مرا نگاه می‌کردند، متوجه شدند که آن برگه اعلامیه را در دست دارم، سپس گفتند خودم صبح وقتی برای قدم زدن رفته بودم آن را دیدم اما آن را نکندم وسپس گفتند نهضت بدون فحش نشنیدن به جایی نمی‌رسد!»
«روزنامه کیهان» در یادداشتی به قلم سعدالله زارعی با عنوان «خطوط فصل و وصل ما در مذاکرات وین» به مذاکرات چند جانبه پیرامون موضوع سوریه می پردازد و می نویسد:« «حرف ما در این زمینه – سوریه- مستحکم‌ترین حرفها است؛ ما معتقدیم معنا ندارد، کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند؛ این بدعتی خطرناک است که هیچ حکومتی در جهان اجرای آن را درباره خود نمی‌پذیرد» سخنان پریروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع وزیر، معاونین و سفرای وزارت خارجه کشورمان، خطوط اساسی مواجهه جمهوری اسلامی ایران با محیط منطقه‌ای را مشخص کرد کما اینکه امام خامنه‌ای- دامت برکاته- به طور مشخص درباره عراق، یمن و بحرین نیز صحبت کردند و ماهیت مداخلات خارجی در این کشورها که ترکیبی از اشغال نظامی، تجاوز نظامی و تلاش برای واژگون‌سازی مطالبات مردمی است را تشریح کردند.
اظهارات مذکور که پس از برگزاری نشست وین- که سومین نشست در این نوع درباره سوریه به حساب‌ می‌آید- بیان شد، موضع جمهوری اسلامی را در مورد این‌گونه نشست‌ها بیان می‌کند اما همزمان با این موضعگیری روشن، ایران در سطح وزیر خارجه در نشست وین شرکت کرده و این موضوع نشان می‌دهد که میان جمع‌بندی جمهوری اسلامی ایران از این نشست‌ها و رفتار دیپلماتیک ایران تفاوتی وجود دارد اما این تفاوت به معنای تناقض موضع و عمل نیست بلکه به این معناست که جمع‌بندی ایران از رفتار آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، قطر و ترکیه درباره تحولات کشورهایی نظیر سوریه مبتنی بر عدم اعتماد و حتی «انتقاد شدید» است اما همزمان با آن برای تقلیل اقدام ناروای این قدرت‌ها و کمک به مردم سوریه برای عبور از شرایطی که قدرت‌ها دنبال می‌کنند، در اجلاس‌هایی که به طور جمعی و با مبنای مسئولیت سازمان ملل در پیدا کردن راه حلی برای بحران‌ها شکل می‌گیرد، شرکت می‌کند. اما در این میان همه می‌دانند که خطوط اساسی سیاست ایران در ارتباط با تحولات منطقه‌ای را نمی‌توان از لابلای خطوط دیپلماتیکی که در «بیانیه‌های مشترک» منتشر می‌شود، دریافت بلکه درک ایران از تحولات و نوع رفتار و کنش آن را باید در چارچوب نگرش عمیق و تغییرناپذیر ایران که در گذشته در سخنان امام خمینی(ره) تبلور می‌یافت و امروزه در کلام امام خامنه‌ای تبلور می‌یابد جستجو کرد. البته همانطور که پریروز رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند تاکتیک‌های سیاست خارجی وقتی با مبانی راهبردی منطبق باشد، نقش افزاینده پیدا می‌کند.»
«روزنامه آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان«جدایی اصولگرایان از اصولگرایان» به موضوع ائتلاف اصولگرایان می پردازد و می نویسد:« پس از آنکه برجام، تشتت اصولگرایان را در مجلس رسمی به نمایش گذاشت و دو فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت و اصولگرایان سنتی را در مقابل هم قرار داد، همه فهمیدند میانه اعضای جناح راست با یکدیگر چندان خوب نیست و آنها تکلیف خودشان را با خودشان هم نمی‌دانند. این شد که ازآن پس تا به امروز، هر بار شخصیت‌های جدیدو گروه های متنوع تر اصولگرا به بهانه واژه “برجام” بر یکدیگر می‌تازند و حالا صفار هرندی نیز یکی از آنها شده. بخصوص بعد از آنکه این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا از تلاشها و زحمات تیم دیپلماسی برای احقاق حقوق مردم برحسب توانایی هایشان تقدیر کرده و گفته:” مذاکرات هسته‌ای محدود بود و در هیچ جا از چارچوب خود خارج نشد.””هرندی”، پیش از این هم توافق صورت گرفته را متوازن نامیده و از آن حمایت کرده بود، صحبت‌هایی که چندان به مزاج دوستان قدیمی او خوش نیامدو نتیجه‌اش آن شد که نامه اعتراضی گروهی از مخالفان توافق را خطاب به وی داشته باشد و حالا هم با تکرار سخنان قبلی و دفاعش از برجام، رسانه‌های اصولگرایی را به درج خبر گفته‌های وی(هرندی) با یک علامت “تعجب” واداشته است.شاید به این معنا که چرا “صفار هرندی” که از خود آنهاست اینچنین با این حرف ها از عملکرد تیم مذاکره‌کننده حمایت و به جایش پشت برخی اصولگرایان را خالی می‌کند؟ مطمئنا این روزها حال و هوای جناح راست خوش نیست و شنیدن صداهای مختلف از همین طیف و اعتراض وحمله به هم طیفان! نشانه آشکار این گمانه زنی است.
چرا او؟
در این بین اظهارات صفار هرندی که هرگز نمی‌توان او را در زمره کسانی چون لاریجانی که به عنوان اصولگرای میانه شهره است گذاشت، نیز قابل بررسی است. چگونه است شخصیتی که کمتر وی را به نام اعتدالیون می‌شناسیم، از برجام حمایت کرده؟
در عالم سیاست خیلی وقتها می‌شود از کسانی حرف‌هایی شنید که توقعش را نداری، اما این موضوع چند دلیل می‌تواند داشته باشد، نخست کسب محبوبیت از بیان آن حرفهاست؛ این روزها شاید اجرای برجام وموافقت با آن به مانند اسبابی شده است که می‌توان از طریقش رای جمع کرد! برعکس کسانی که معمولا با مخالفت با توافق واکنش‌های منفی مردمی می‌گیرند.
از طرفی بعد از تایید نهایی برجام از سوی نظام، این واژه به کلید رمزی تبدیل شده است که گویی مرز قانون را مشخص کرده است، شاید عده‌ای که می‌خواهند همچنان در چارچوب نظام، برای قدرت بجنگند نیاز به گفتن این حمایت‌های برجامی داشته باشند! در کنارهمه اینها عملکرد صفار هرندی می‌تواند معنی دیگری به خود بگیرد، اینکه وی در صدد جدا سازی خود از بخشی از اصولگرایان است که می‌داند اقبال عمومی به سمت آنها روزبه روز کمتر می‌شود و او برای آنکه مرزش را با این بخش از اصولگرایان مشخص کند، ترجیح داده تا از توافق حمایت کند و از تیم مذاکره کننده قدردانی. البته شاید هم وزیر سابق با اعتقاد قلبی به اینکه این توافق به سود منافع کشور است چنین حمایتهایی را کرده باشد.
دلایل” صفارهرندی” را هرچه بدانیم یک نکته کاملا واضح است؛ او هم در ورطه اختلافات اصولگرایان گیر افتاده و به جای آنکه به فکر ائتلافی ناممکن باشد، سعی دارد خود را از یک جبهه جدا و به دیگری بچسباند. هرچند باید از این پس در انتظار اخبار بیشتر اختلافات درونی اصولگرایان نیز باشیم.حقیقت را گفته حسین مرعشی معاون رییس جمهور اصلاحات درباره دلایل حمایت صفار هرندی از برجام و ناراحتی برخی از اصولگرایان از گفته‌های او به آفتاب یزد گفت: “به هر‌حال اینکه آقای هرندی بیان کرده در برجام چارچوب‌هاو خط قرمزها رعایت شده، یک واقعیت است، ولی بعضی از اصولگرایان دلشان نمی‌خواهد واقعیت را بپذیرند و قبول کنند نظام، به یک انسجامی در زمینه توافق دست پیدا کرده است، مشکل اینجاست که برخی از افراداین جناح، می‌پندارند هر آنچه که آنها می‌گویند خط قرمز است ولی نمی‌دانند که سیستم پیش از این خط قرمزها را ترسیم و بعد از آن این خطوط را رعایت کرده است.”این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: “گروهی از اصولگرایان خود را به خواب زده‌اند و نمی‌توان آنها را بیدار کرد.»
«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان «بابک یا بانک، کدام مقصرند؟» به موضوع دادگاه متهم نفتی پرداخته است. این روزنامه در این گزارش به تحلیل اقتصاد‌‌‌‌ی پیرامون اتهامات و د‌‌‌‌فاعیات میلیارد‌‌‌‌ر زند‌‌‌‌انی پرداخته و می نویسد:« نابغه اقتصاد‌ی بود‌ن بابک زنجانی شاید‌ محل ترد‌ید‌ باشد‌ اما د‌ر این که وی فرد‌ باهوشی است هیچ ترد‌ید‌ی نیست چرا که پس از د‌وسال همچنان به رغم زند‌انی بود‌نش او بر اسب مراد‌ سوار است و هنوز نتوانسته اند‌ تکلیف او و بد‌هی اش را روشن کنند‌ .د‌ر عین حال او طی این مد‌ت نشان د‌اد‌ه که قاعد‌ه بازی را نیزخوب بلد‌ است ومی د‌اند‌ چگونه مسیر وارسی پروند‌ه را طولانی، منحرف و افراد‌ ونهاد‌های بیشتری را د‌رگیر کند‌.به عنوان مثال به نظر می رسد‌ د‌ر جریان د‌اد‌گاه و برای قربانی جلوه د‌اد‌ن خود‌ و د‌اد‌ن رنگ و بوی سیاسی به د‌اد‌گاهی شد‌نش با اشاره به فرد‌ی که بیش ازپنج میلیارد‌ یورو بد‌هی نفتی د‌ارد‌، قصد‌ د‌ارد‌ وزارت را نیز د‌رگیر و وارد‌ بازی کند‌. د‌ر واقع با این روش می‌خواهد‌ پشتیبانانی ازمخالفان د‌ولت برای خود‌ ایجاد‌ کند‌ وفرصت جد‌ید‌ حمله به د‌ولت را برای آنان فراهم کند‌؛ به عبارت د‌یگرمی خواهد‌ د‌ر این روند‌ یارگیری کند‌ تا تنها نباشد‌ . زنجانی همچنین د‌ر پنجمین جلسه د‌اد‌گاه و د‌ر اد‌امه د‌فاعیات خود‌ با وارد‌ کرد‌ن د‌و بانک «مسکن » و «توسعه» پروند‌ه را وارد‌ فاز جد‌ید‌ی کرد‌. « من د‌ر بانک مسکن یک میلیارد‌ یورو به مد‌ت ۸ ماه پول واریز کرد‌ه بود‌م و د‌ر بانک توسعه هم ۵/۳ میلیارد‌ یورو سپرد‌ه‌گذاری د‌اشتم، حالا می‌گویند‌ این پول‌ها منشأ ند‌ارد‌ و بانک مسکن به راحتی پول من را برد‌اشته است. چرا فکر می‌کنید‌ د‌ولت قبل هر کاری کرد‌ه، بی سواد‌ بود‌ند‌ و د‌ولت جد‌ید‌ د‌کتر و مهند‌س هستند‌؛ یعنی قبلا نمی‌د‌انستند‌ زنجانی کلاهبرد‌ار است؟ باید‌ بانک مسکن و بانک توسعه، پول‌های من را بد‌هند‌. چه می‌خواهید‌ به جون من افتاد‌ید‌ و به پای من چسبید‌ید‌. اگر د‌ر همان بانک مسکن یک میلیارد‌ یوروی خود‌م را به حساب فرد‌ د‌یگری می‌ریختم، بازهم پولش را برمی‌د‌اشتید‌؟» ضمن اینکه وی د‌ر بخش د‌یگری از د‌فاعیات خود‌ به طور تلویحی با بیان اینکه «د‌ر قانون تجارت چیزهایی است که استاد‌ د‌انشگاه واقف نیست و آنها باید‌ پشتوانه مالی را پیگیری کنند‌ نه منشأ آن را و سوال کنند‌ این پول‌هایی که د‌اد‌ید‌ پشتوانه‌اش کجاست که این اعتبار من است. د‌ر بانک‌ها وقتی می‌خواهند‌ با یک نفر کار کنند‌ اول ارزیابی می‌کنند‌ که سرمایه و خانه و کاشانه‌اش چقد‌ر است و با این اعتبار جلو می‌روند‌ و حتی صند‌وق ضمانت صاد‌رات هم می‌تواند‌ کتبا این اعتبار را اعلام کند‌. وقتی بانک مسکن آمد‌ حساب باز کرد‌ یعنی من تایید‌ کرد‌م و ۲۴ساعت وقت د‌اشت پشیمان شود‌ آنها بعد‌ از یک سال مد‌عی شد‌ند‌ د‌ر حالی که خود‌ش باید‌ جواب مشتری را بد‌هد‌.» با این حال اکنون این پرسش مطرح است که آیا بانک ها می توانند‌ پول بد‌ون منشأ را قبول کنند‌ ؟اگر قبول کنند‌ چه جرمی مرتکب شد‌ه‌اند‌ ؟آیا روابط خاص بابک زنجانی د‌ر د‌ولت قبل باعث شد‌ه است که این اتفاق رخ بد‌هد‌؟ حتی اگر اد‌عای بابک زنجانی هم د‌رست باشد‌ چرا بانک های مسکن وتوسعه از همان ابتد‌ا مراتب را به مراجع ذی صلاح اطلاع ند‌اد‌ه اند‌ .ضمن اینکه بلوکه کرد‌ن پول بد‌ون منشأنیز وظیفه بانک نیست و قوه قضاییه باید‌ این کار را انجام د‌هد‌. از سوی د‌یگر رقم های اعلامی زنجانی رقم های کلانی است که اصلا نمی تواند‌ از نظر پنهان بماند‌ .به عبارت د‌یگر اگر از همان ابتد‌ا این پول بد‌ون منشأ وارد‌ بانک شد‌ه و اگر بانک اقد‌ام به معرفی آن به قوه قضاییه نکرد‌ه است مصد‌اق بارز پولشویی می‌شود‌ که این قضیه را باید‌ از منظر د‌یگر واز لابه لای روابط خاص د‌ولت پاک د‌ست با برخی افراد‌ نگاه کرد‌.حتی به اذعان برخی کارشناسان واریز این مبلغ کلان اصلا بد‌ون منشأ امکان پذیر نیست .به گفته د‌اود‌ سوری، اقتصاد‌د‌ان د‌ر فرآیند‌ عاد‌ی تجارت رخ د‌اد‌ن این گونه مسائل بسیار بعید‌ است و کسی باور نخواهد‌ کرد‌ اما آن موقع هیچ چیز عاد‌ی نبود‌ وتنها خد‌ا می‌د‌اند‌ که چه اتفاقی افتاد‌ه است .ضمن اینکه اگر پول شویی هم شد‌ه باشد‌ بانک نمی تواند‌ آن پول را به نفع خود‌ ضبط کند‌ .هر چند‌ تا کنون بانک های مسکن و توسعه هیچ واکنشی نسبت به اظهارات واتهامات زنجانی نشان ند‌اد‌ه اند‌ .»

«روزنامه شرق» در گزارشی به وضعیت شهرداری تهران می پردازد. شرق در این گزارش با عنوان «بدترین روز حسابرسی تاریخ شهرداری تهران » مدعی تخلف بالغ بر دوهزارو ٢٠٠ میلیارد تومانی سازمان اراضی عباس‌آباد شده است و می نویسد:« «یاغی‌گری مالی» و «نکبت»، اینها اصطلاحاتی بودند که اعضای اصولگرای شورای شهر روز گذشته در صحن شورا، برای توصیف گزارش حسابرسی از اراضی عباس‌آباد به کار بردند. گزارشی که تنها یک تخلف آن بالغ بر دو هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و به روایت اعداد و ارقام، بزرگ‌ترین تخلف مالی تاریخ شهرداری تهران به نظر می‌رسد. اقبال شاکری، عضو اصولگرای شورای شهر، پس از استماع گزارش حسابرسی اراضی عباس‌آباد، گفت: گزارش حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد تمثیلی از یاغی‌گری مالی است و مجتبی شاکری، دیگر عضو اصولگرای شورا، پیش‌بینی کرد: نکبت گزارش شرکت نوسازی عباس‌آباد دامن مدیران را می‌گیرد. اصولگرایانی که تاکنون حامیان بی‌چون‌وچرای شهرداری تهران بوده‌‌اند و حالا این‌گونه در برابر نخستین گزارش حسابرسی شورای چهارم از شهرداری تهران موضع گرفته‌اند.

به گزارش سایت علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران روز گذشته بدترین روز حسابرسی شرکت‌های وابسته به شهرداری با دو گزارش مردود و یک گزارش عدم اظهارنظر رقم خورد.
فروش ٨٠ هزار متر از زمین‌های ممنوعه اراضی عباس‌آباد
فروش ٨٠ هزار متر زمین از اراضی عباس‌آباد تخلف آشکار قانونی است. این اتفاق در حالی رخ داد که رهبر معظم انقلاب دستور حفظ اراضی عباس‌آباد را داده بودند و قالیباف پیش‌ازاین درباره این دستور رهبری گفته بودند تدبیر رهبری ناجی تپه‌های عباس‌آباد از آسیب ساخت‌وساز شد.رحمت‌الله حافظی، روز گذشته در صحن شورای شهر با اشاره به این فروش گفت: مصادیق متعددی از تخلف سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران وجود دارد، یکی از این موارد، فروش ٨٠هزارو ٢۵ متر از اراضی ممنوعه عباس‌آباد در سال ٩٠ است.وی با اشاره به بند چهار گزارش حسابرس شورا از عملکرد مالی شرکت نوسازی عباس‌آباد، گفت: شورای‌عالی معماری و شهرسازی در سال ٨۴ مصوبه‌ای داشته که به استناد این مصوبه هرگونه خریدوفروش، واگذاری، تملک و تصرف در اراضی عباس‌آباد ممنوع است. وی با بیان اینکه این مصوبه در سال ٨۵ ابلاغ شده است، تصریح کرد: براساس گزارش حسابرس شورا در سال ٩٠ حدود ٨٠ هزار متر از این املاک به‌صورت غیرقانونی فروخته شده است. این اقدام قابل قبول نیست، چگونه می‌توانیم این مسئله را بپذیریم.رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با تأکید بر اینکه مصادیق متعددی درخصوص عملکرد نامناسب شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران وجود دارد، افزود: شهرداری با این تخلفات و بی‌توجهی به مصوبات بالادست، از شورا می‌خواهد تا برای بازپس‌گرفتن اراضی عباس‌آباد به شهرداری کمک کنیم.حافظی گفت: شهرداری تهران مکلف است نسبت به این تخلف و سایر تخلفات مندرج در گزارش حسابرس پاسخ‌گو باشد.»
«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان «جمع آوری سانتریفیوژها» می نویسد، همزمان با اعلام انجام مقدمات محدودسازی غنی‌سازی در نطنز ، ٢٠ نماینده به رئیس‌جمهور تذکر دادند و در ادامه نوشته:« ایران اجرای تعهدهای خود بر اساس متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را آغاز کرده است. این خبر را حسن روحانی، رییس دولت یازدهم در همایش سفرا و روسای دفاتر و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به شکل رسمی اعلام کرد: «ما مطابق با چارچوب‌های موجود و به ویژه ملاحظات مقام معظم رهبری اجرای برجام را به پیش می‌بریم و تلاش ما برای آغاز مراحل اجرایی نیز ناشی از آن است که هزینه کمتری از جیب مردم در اثر تداوم تحریم‌ها صرف شود.» همزمان با انتشار این خبر ٢١ نماینده مجلس شورای اسلامی هم در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواهان توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها در نطنز و فردو شدند. علاوه بر رییس‌جمهور، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی که در سفر به توکیو به سر می‌برد و سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه نیز اعلام کردند که ایران عمل به تعهدات خود را آغاز کرده است. در پیوست توالی اقدامات مشخص شده برای ایران و ١+۵ در ذیل تعهدات دو طرف به محض ورود به روز قبول توافق آمده است که از این روز برجام واجد اثر خواهد شد و مشارکت‌کنندگان برجام که ٩٠ روز گذشته از روز نهایی شدن یا همان جمع‌بندی مذاکرات را صرف عبور از سدهای قانونی در کشورهای خود کرده‌اند باید از این روز به بعد ترتیبات و تمهیدات لازم از جمله تمهیدات حقوقی و اداری برای اجرای تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای را اتخاذ کنند. علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری کیودو در این خصوص می‌گوید: «ایران اجرای توافق هسته‌ای را با جمع‌آوری شماری از سانتریفیوژهای خود در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است. ما کار مقدماتی را که شامل کاهش تعداد سانتریفیوژها است آغاز کرده‌ایم. به طور خاص ما در حال کم کردن تعداد سانتریفیوژها از جمله در تاسیسات هسته‌ای نطنز هستیم. البته اجرای کامل توافق زمان خواهد برد.»
«روزنامه جوان» در گزارشی با عنوان «نفوذ جریان خاص در قراردادهای نفتی» می نویسد: « اختلافات در نفت بالا گرفته است؛ رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی که قراردادهای جدید نفتی ملقب به IPC را طراحی کرده است روبه‌روی بیشتر کارشناسان و مدیران نفت ایستاده است تا نشان دهد قراردادی که طراحی شده یک قرارداد بی‌نظیر است اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند افتضاحی بدتر از قراردادهای بیع متقابل در راه است.
به گزارش «جوان»، هفته گذشته بود که سیدمهدی حسینی مدیران نفت را به باشگاه کوشک نفت دعوت کرد تا در ۱۲ ساعت به تشریح نوع جدید قراردادهای نفتی بپردازد و آنها را توجیه کند تا با این قرارداد بسازند. جلسه که آغاز شد وی با پاورپوینت‌ها و دستیاران جوانش قراردادها را «باز» کرد و در همان ابتدای کار صدای اعتراض‌ها به آرامی شنیده شد. وی ادامه داد و اعتراض‌ها با شدت بیشتری «غراتر» شد و کار به مباحث سنگین رسید. حسینی که علاقه فراوانی به قراردادهای تدوین شده دارد این قراردادها را منشأ خیر و برکت برای اقتصاد ایران دانست؛ درست برخلاف نظر کارشناسان حاضر در این همایش که آن را دارای نقاط ضعف فراوانی شناختند و گفتند با این قراردادها داستان هایی غم انگیزتر از قراردادهای بیع متقابل در راه است.»
«روزنامه رسالت» در یادداشتی به قلم کاظم انبارلویی با عنوان «مذاکرات تو در تو» می نویسد: «مذاکرات تو در تو چیست؟ مهارت آمریکایی‌ها در این نوع مذاکرات کدام است؟ آمریکایی‌ها در واشنگتن صدها مرکز پژوهشی دارند که کارشان سرویس دادن به حکومت در خصوص گفتگوهاست. کار این مراکز پیشگویی، پیش‌بینی و خواندن دست طرف مقابل در گفتگوهای سیاسی است.»
بر مبنای این پیش‌بینی و پیشگویی ده‌ها گزینه را به سیاستمداران خود پیشنهاد می‌کنند تا آنها در گفتگوها با دست پر حاضر شوند. آنها در “حرف” کم نمی‌آورند، اما در حوزه “عمل” به تعهدات، همیشه کم گذاشته‌اند. در هر دالانی از گفتگو، طرف مقابل را به دالانی دیگر می‌برند، آنقدر در این دالان‌های تودرتو می‌گردانند تا طرف حرفی برای گفتگو نداشته باشد و حرف اول خود را هم فراموش کند. در دالان آخر، گفتگویی در کار نیست، فقط “گفت” از طرف مقابل و “شنیدن” از سوی طرف اول است.
تیم فتح سال‌هاست با طرف آمریکایی و رژیم صهیونیستی به گفت وگو روی آورده است اما یک قدم به آرمان‌های ملت فلسطین نزدیک نشده که هیچ، هزاران کیلومتر هم از آن دور شده است.
۳۶ سال پیش دانشجویان پیرو خط امام(ره) لانه جاسوسی را در سالگرد کشتار دانش‌آموزان در آخرین روزهای سلطنت سیاه پهلوی، تسخیر کردند. این روز درست همان روزی بود که بیش از یک دهه قبل شاه به دستور آمریکایی‌ها، امام خمینی(ره) بنیانگذار نهضت‌های رهایی‌بخش اسلامی را به تبعید بردند. سال ۵۸ گفتگو با آمریکایی‌ها در مورد آزادی گروگان‌ها آغاز شد و درنتیجه به یک قرارداد موسوم به قرارداد الجزایر رسیدیم. با آنکه داده و ستانده در قرارداد روشن بود، آمریکایی‌ها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند.
آنها قرار بود انقلاب اسلامی را به رسمیت بشناسند، قرار بود در امور داخلی ما دخالت نکنند و پروژه نفوذ در ایران را خاتمه یافته تلقی کنند و پول‌های غارت رفته و بلوکه شده ایران را برگردانند. اما از همان فردای آزادی گروگان‌ها به هیچ یک از آنها عمل نکردند.در قضایای اخیر بیش از یک دهه درباره مناقشه هسته‌ای گفتگو کردیم. در دو سال اخیر آنها جدی‌تر وارد گفتگو شدند. اما با آنکه در فرجام به برجام رسیدیم، آنها در اصل فلسفه گفتگو که “لغو تحریم”‌هاست، شروع به تردیدآفرینی و دبه درآوردن کردند. آنها با تکیه بر ضعف‌های ساختاری برجام، برایمان خواب‌ها دیده‌اند که خدا کند هرگز تعبیری که از آن می‌کنند، محقق نشود. اینکه امام (ره) از آغاز نهضت اسلامی بنا را بر عدم گفتگو با ظالم و مستکبر گذاشت، این بود که طرف اصلا اهل گفتگو نبود. آنها در مقام “دیکته” بودند و هنوز در آن حال و هوا هستند. اینکه امام (ره) از قطع روابط آمریکا با ایران در سال ۵۸ استقبال کرد، برای همین بود که اهداف انقلاب را با اهداف آمریکا در ایران و منطقه هیچ گاه در هیچ زمینه‌ای منطبق نمی‌دید. این روزها آمریکایی‌ها حس می‌کنند سیاست خارجی ایران تغییر کرده است. این حس را از آنجا گرفته‌اند که نوعی اشتیاق در بدنه دیپلماسی کشور برای ورود به گفتگوهای “تو در تو” می‌بینند. این حس خوبی نیست، واقعی هم نیست. نفرت از جنایات آمریکا، آگاهی از سیاست‌های فریبکارانه و مزورانه آمریکا در ایران، اگر بیشتر از سال‌های قبل نباشد قطعاً کمتر نیست.
اگر سیاست خارجی ما امروز در عمل دچار برخی غفلت‌ها، کم‌کاری‌ها و ناهوشمندی‌هاست، حضور بهنگام و هوشمندانه رهبری در عرصه سیاست خارجی، این ضعف‌ها را جبران می‌کند و نهادهای قانونی نظام جلوی ضعف ساختاری در این وادی را می‌گیرند.
موافقت‌نامه موسوم به برجام در اولین چکش‌کاری در شورای عالی امنیت ملی به ۱۰ تحفظ مشروط شد و در همان روز اول انتشار موافقت‌نامه برجام شاهد صدور بیانیه‌ای رسمی از سوی وزارت خارجه بودیم که رسما اعلام شد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ که مبتنی بر برجام صادر شده، نقض برجام نیست.
مجلس نیز ۸ شرط و نهایتاً رهبری معظم انقلاب ۹ شرط برای موافقت با اجرای برجام بر این سند نهادند. این شروط همان خطوط مهمی هستند که در گفتگوهای «تو در تو» مورد غفلت بودند یا در گرماگرم گفتگو فرصتی برای تمرکز بر آنها نبود. کارکرد گفتگوهای «تو در تو» این است که در هر «دالان» بخشی از جیب طرف را می‌زنند و در دالان آخر نه تنها چیزی تحویل طرف نمی‌دهند بلکه یک چیزی یا چیزهایی هم طلب می‌کنند.»

تابناک


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.