کد خبر : 4051
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 آبان 1394 - 6:33

پزشکیان در گفت‌وگو با ایسنا: مردم بیایند تندروها رای نمی‌آورند

پزشکیان در گفت‌وگو با ایسنا:  مردم بیایند تندروها رای نمی‌آورند

یک نماینده اصلاح طلب مجلس با تاکید بر این‌که «با حضور گسترده مردم در انتخابات احتمال رای نیاوردن تندروها در انتخابات مجلس بسیار زیاد است» گفت:‌ با توجه به وجود سلایق و جهت‌گیری‌ ‌های مختلف در دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب تمامی تلاش‌ها جهت رسیدن به یک لیست واحد در دو جریان است تا بتوانند به صورت قوی در مجلس حاضر شود.

مسعود پزشکیان با حضور در غرفه ایسنا در بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) درباره نحوه ورود گروه‌های سیاسی در انتخابات آینده و به وحدت رسیدن آن‌ها اظهار کرد: تاکنون تشکیلات منسجمی که جهت‌گیری و زبان مشترکی بین گروه‌های مختلف داشته باشند، ایجاد نشده است که بر اساس آن بتوان در خصوص به وحدت رسیدن جریان‌های سیاسی اظهارنظر کرد.
وی با بیان این‌که «سلایق، نگاه‌ها و جهت‌گیری‌های مختلفی در بین دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود دارد» گفت: تمامی تلاش‌های این دو جریان با جهت‌گیری‌های مختلف آن است که تا جایی که ممکن است به یکدیگر نزدیک شوند و در شهرها و استان‌های مختلف لیست ثابت و روشنی برای رقابت ارائه کنند. در واقع دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در شهرهای مختلف برای به دست آوردن یک کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند که به دلیل نبودن حزب و گروهی مشخص مشکلاتی پیش رو دارند.
وی درباره وجود تحرکاتی در فراکسیون‌های مختلف برای ائتلاف بین دو جریان سیاسی گفت: چنین چیزی را تا به اکنون نشنیده‌ام، البته ممکن است افرادی این موضوع به ذهن‌شان رسیده باشد که سازمان یافته نیست. به عبارت دیگر افراد با سلایق و جهت گیری‌های مختلف تمامی تلاش‌شان را برای به دست آوردن کرسی‌های مجلس به کار می‌گیرند.
این نماینده مجلس در مورد احتمال ائتلاف فراکسیون‌های مختلف در انتخابات گفت: ممکن است چند گروه با یکدیگر ائتلاف کنند اما این‌که کل احزاب و یا فراکسیون‌ها به زبان مشترکی برسند تاکنون در کشور رخ نداده است.
وی با بیان این‌که «پیش‌ بینی از ترکیب آینده مجلس امکان‌پذیر نیست» گفت:‌ پیش‌بینی زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که برنامه و جهت‌گیری در کل جناح‌ها روشن باشد که هنوز این اتفاق رخ نداده است. به عبارت دیگر این‌که چه جریان و با چه استراتژی وارد انتخابات می‌شود تعیین کننده ترکیب آینده مجلس است؛ حال این‌که وقتی جریانات و سلایق مختلف حرف‌های متفاوتی می‌زنند پیش‌بینی کار ساده‌ای نیست به طوری که گاهی حرفی که یک اصولگرا می‌زند که اصلاح‌طلب از آن صحبت نمی کند و یا برعکس. همه این‌ها به این دلیل است که افراد می‌خواهند رای آورند آن هم به این خاطر در جامعه ما رای آوری به شکل حزبی و تشکیلاتی نیست و به همین دلیل افراد تلاش می‌کنند به هر نحوی خود را به جامعه معرفی کنند.
پزشکیان در مورد احتمال حضور تندروها در ترکیب آینده مجلس گفت: اگر اکثریت جامعه در انتخابات حضور پیدا کنند دیگر تندروها نمی‌توانند به سادگی وارد مجلس شوند. زمانی تندروها رای برای ورود به مجلس را کسب می‌کنند که تنها عده‌ای خاص همسو با تفکرات‌شان در انتخابات رای دهند.
وی در مورد این‌که آیا اصلاح‌طلبان از الگوی انتخابات ریاست جمهوری استفاده می‌کنند؟ گفت: هنوز معلوم نیست که نمی‌خواهند ازا ین روند استفاده کنند چون به احتمال زیاد اجازه حضور افراد سرشناس در انتخابات را نمی‌دهند و یا احتمالا اقبالی برای آمدن آن‌ها وجود نداشته باشد چون افرادی که می‌خواهند وارد انتخابات شوند به دنبال پیشتیبانی هستند که قدرت و اسم و رسم داشته باشد تا احتمال رای‌آوری‌شان بیشتر شود. باز هم در این شرایط اگر اکثریت جامعه در انتخابات حضور پیدا کنند احتمال رای نیاوردن تندروها زیاد است. تندروها افرادی هستند که تنها خود را محق تصمیم‌گیری و مسئولیت می‌دانند که طبیعتا وقتی که مردم در انتخابات شرکت کنند مجلسی با نگاه وسیعتر و بازتری خواهیم داشت.
وی در مورد لیدرهای جریان‌های اصلاحات گفت:‌ در جریانات ۸۸ خواسته یا ناخواسته یکسری آگاهانه یا ناآگاهانه به صورت هدفمند وارد میدان شدند و به بهانه‌های مختلف لیدرهای اصلاح‌طلب را کنار گذاشتند. این موضوع را در جامعه القا کردند که این افراد علیه نظام کار می‌کنند و با تندروی صحنه را طوری شکل دادند که بتوانند حرف خود را ثابت کنند. طبیعتا چنین افرادی تریبونی برای حرف‌های‌شان داشتند و خیلی‌ها را منزوی کردند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.