کد خبر : 4055
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 آبان 1394 - 11:22

دکتر جبارزاده: همه اجزای دانشگاه‌ها باید دغدغه پژوهش داشته باشند

دکتر جبارزاده: همه اجزای دانشگاه‌ها باید دغدغه پژوهش داشته باشند

استاندار آذربایجان شرقی حضور محققان و پژوهشگران در تمام عرصه‌ها را اجتناب‌ناپذیر خواند و گفت: با دست توانای محققان و پژوهشگران و حمایت مسوولان می‌توانیم جمهوری اسلامی را به عنوان ابرقدرت علمی در دنیا مطرح کنیم.

به گزارش آی نیوز به نقل از پایگاه خبری استانداری آذربایجان شرقی ، دکتر اسماعیل جبارزاده در آیین گشایش سومین جشنواره و نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز، با قدردانی از حضور محققان، پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در این نمایشگاه، اظهار داشت: اطمینان دارم که این رویداد بزرگ قدم موثری در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود.
وی، به جایگاه والای پژوهشگران و محققان اشاره کرد و گفت: بر اساس باورهای دینی، هر محقق و پژوهشگری که در عرصه خلق فناوری‌های جدید قدم برمی‌دارد از جنس الهی است، چرا که خلاقیت از صفات خداوند است و نگاه ما به انسان‌های خلاق و پژوهشگر چنین نگاهی است.
دکتر جبارزاده توسعه پایدار را بدون حضور محققان و پژوهشگران امکان‌ناپذیر دانست و گفت: امروز نجات اقتصاد و حل بخش عمده‌ای از مشکلات کشور در ابعاد مختلف در گرو تلاش پژوهشگران است.
وی افزود: اگر به دنبال تقویت اقتصاد دانش‌بنیان هستیم، اگر توسعه صادرات غیرنفتی را یک ضرورت می‌دانیم، اگر برای استفاده بهتر از نعمات الهی تلاش می‌کنیم و اگر در پی حل مسایل و معضلات اجتماعی هستیم باید به بحث پژوهش و فناوری روی بیاوریم.
استاندار آذربایجان شرقی حضور محققان و پژوهشگران در تمام عرصه‌ها را اجتناب‌ناپذیر خواند و گفت: مسوولان وظیفه دارند زمینه مساعد را برای فعالیت پژوهشگران فراهم کنند و ما نیز از بدو ورود به استان در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کرده‌ایم.
وی همچنین با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای عرصه علم و فناوری، خاطرنشان کرد: اگر امروز جمهوری اسلامی به عنوان یکی از قدرت‌های تاثیرگذار در دنیا مطرح است به همت محققین عرصه فناوری‌های نظامی است.
دکتر جبارزاده در ادامه به ظرفیت‌های بالای آذربایجان شرقی در حوزه علمی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: با وجود این ظرفیت‌ها مطمئنا می‌توانیم بخش عمده‌ای از مسوولیت سنگین فناوری‌های نو را عهده‌دار باشیم.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این که در گذشته، تحقیق و پژوهش جزو برنامه‌های جنبی دانشگاه‌ها بود، گفت: در دانشگاه‌های نسل جدید همه اساتید و دانشجویان باید دغدغه پژوهش داشته باشند و آموزش‌ها نیز باید در این راستا باشد.
وی همچنین ایجاد بخش تحقیق و توسعه (R&D) در صنایع را ضروری دانست و گفت: از هر واحدی که نسبت به ایجاد این بخش اقدام کند به طور ویژه حمایت می‌کنیم.
دکتر جبارزاده در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از دست‌اندرکاران نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز، گفت: این نمایشگاه قدم مهمی برای عرضه زحمات و تلاش‌های محققان ماست و امیدوارم از ۹۰۰ طرحی که برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند بخش عمده‌ای قابل عرضه به بخش خصوصی و واحدهای صنعتی و تولیدی باشد.
وی از آمادگی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برای ایجاد فن‌بازار منطقه‌ای شمال غرب کشور در تبریز خبر داد و گفت: این فن‌بازار بر اساس یک نیاز ضروری در چند روز آینده ایجاد می‌شود و حلقه اتصال پژوهشگران و صنایع خواهد بود.
دکتر جبارزاده افزود: در این فن‌بازار هم حاصل پژوهش‌های محققان عرضه می‌شود تا دسترسی آنها به بازار آسان‌تر باشد و هم خرید مساله صورت خواهد گرفت، به این شکل که هر کس معضل و مساله‌ای را شناسایی کند که بنا به تایید کارشناسان جزو مسایل مهم استان باشد خریداری خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که با دست توانای محققان و پژوهشگران و حمایت مسوولان می‌توانیم جمهوری اسلامی را به عنوان ابرقدرت علمی در دنیا مطرح کنیم، افزود: ما در حوزه فناوری‌های جدید فاصله زیادی با دنیا نداریم و چه بسا در بسیاری از رشته‌ها هم‌دوش کشورهای مترقی در حال حرکت هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد با تلاش محققان و پژوهشگران، خواسته مقام معظم رهبری، دولت و مردم مبنی بر اقتدار کشور در تمام عرصه‌ها محقق شود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.