کد خبر : 4200
تاریخ انتشار : شنبه 7 آذر 1394 - 8:12

مدل جدید قراردادهای نفتی شرایط بُرد-بُرد دارد

مدل جدید قراردادهای نفتی شرایط بُرد-بُرد دارد

وزیر نفت گفت: در مدل جدید قراردادهای نفتی ایران شرایط برد – برد برای صنعت نفت کشورمان و شرکت های بین المللی ایجاد شده است.

به گزارش خ ایرنا، بیژن زنگنه امروز(شنبه) در همایش بین المللی رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران افزود: ایران امروز با ایران ۲۰ سال گذشته تفاوت دارد و شرکت های خارجی که تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند باید به این نکته توجه کنند.
وزیر نفت افزود: از فرصت همکاری با شرکت های بین المللی بعنوان اهرمی قوی برای انتقال فناوری و تقویت شرکت های داخلی استفاده می کنیم.
وی اضافه کرد: هر شرکت خارجی که بخواهد در ایران کار کند باید با یک شرکت ایرانی تائید صلاحیت شده شریک شود.
زنگنه با تاکید بر لزوم توسعه بخش پایین دستی صنعت نفتی، افزود: ما همانند بخش بالادستی، به دنبال توسعه بخش پایین دستی و سرمایه گذاری در پالایشگاه ها و پتروشمی ها هستیم.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: توسعه زنجیره پایین دستی در بخش نفتی و پتروشیمی نیازمند سرمایه گذاری در بخش بالادستی و افزایش تولید خوراک است.
زنگنه اضافه کرد: خوراک های فعلی برای پروژه های مختلف تخصیص پیدا کرده اند و راه اندازی طرح های جدید نیز به تامین خوراک های جدید نیاز دارد.
وی گفت: مدلی که امروز معرفی می شود به طور قطع بی نقص نیست اما در شرایط امروز ایران و منطقه، جوابگوی نیازهای توسعه صنعت نفت ایران خواهد بود.
وزیر نفت افزود: ایران در ۱۰۷ سال گذشته که از اکتشاف نفت می گذرد، همواره نقش سازنده ای در تامین انرژی جهان داشته و به عنوان یک رکن مهم و تاثیرگذار در تامین انرژی شناخته شده است؛ امیدواریم این جایگاه ایران همچنان پاس داشته شود.
زنگنه خاطرنشان کرد: اکنون زمان مناسبی برای رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران به شمار می رود زیرا به زودی تحریم های ستمگرانه علیه صنعت نفت ایران برداشته می شود.
وی افزود: رفع تحریم ها یک بار دیگر ثابت خواهد کرد که این اقدام به ضرر مصرف کننده و تولیدکننده نفت است و نباید با نگرش سیاسی نفت را تحریم کرد.

** ویژگی های مدل جدید قراردادهای نفتی
وی در ادامه برخی اصول مورد توجه ایران در تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی را برشمرد و گفت: گسترش اکتشاف، افزایش ظرفیت تولید، افزایش مستمر ضریب برداشت از مخازن، استفاده از فناوری های جدید و جذب سرمایه گذاری خارجی از مهمترین نکات مورد توجه این قراردادهاست.
وزیر نفت، با یادآوری برخی نگرانی ها نسبت به مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: برخی ادعا دارند که توسعه میادین نفتی سبب افزایش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی خواهد شد؛ اگر درآمدهای نفتی صرف بودجه جاری شود سبب افزایش وابستگی می شود اما اگر برای فعالیت های عمرانی و زیربنایی هزینه شود مشکلی ایجاد نخواهد شد؛ در واقع نفت در خدمت توسعه قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: در قوانین مختلف بالادستی بر توسعه میادین نفتی به ویژه میادین مشترک و حتی بر لزوم جذب سرمایه گذاری های خارجی نیز تاکید شده است.
وزیر نفت در ادامه با تشریح ویژگی های انواع مختلف قراردادهای نفتی گفت: در دهه ۱۳۷۰ و اوایل دهه ۸۰، از مدل «بیع متقابل» استفاده می شد که از طریق آن توانستیم توسعه برخی فازهای پارس جنوبی و میادین نفتی نظیر سروش و نوروز را به سرانجام برسانیم.
زنگنه با تاکید بر لزوم ایجاد شرکت های بزرگ پیمانکاری در بخش بالادستی صنعت نفت اظهارداشت: استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی فرصت مناسبی برای تاسیس این شرکت های بزرگ در داخل کشور به شمار می آورد.
وی همچنین به ضرورت توسعه بخش وارداتی صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: توسعه میادین مشترک و افزایش ضریب بازیافت میادین یک ضرورت است.
وزیر نفت افزود: همکاری با شرکت های خارجی با هدف دستیابی به فناوری های پیشرفته، مدیریت برتر و جذب سرمایه انجام می شود.
وی با بیان اینکه منابع مالی ما محدود است گفت: از همکاری با شرکت های خارجی باید برای کاهش هزینه های اجرا استفاده کرد.
زنگنه خاطرنشان کرد: بر این اساس از زمان تشکیل دولت یازدهم، کمیته بازنگری قراردادهای نفتی تشکیل شد تا مدل جدیدی را برای افزایش جذابیت پروژه های صنعت نفت ایران فراهم کند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.