کد خبر : 4202
تاریخ انتشار : شنبه 7 آذر 1394 - 8:37

رمالی و دعانویسی به سبک موبایلی

رمالی و دعانویسی به سبک موبایلی

شاید عجیب به نظر برسد اما این روزها بحث فیلترینگ شبکه‌ای مانند تلگرام در حالی مطرح است که برخی در شبکه‌های اجتماعی دیگر صفحاتی با موضوع فالگیری و حتی دعانویسی فعالیت گسترده دارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امروزه در موارد متعدد کاربران از شبکه‌های اجتماعی موبایل به عنوان راهکاری برای توسعه و رونق کسب و کار خود استفاده می‌کنند و با بهره‌گیری از این شبکه‌ها بعضا گونه‌های جدیدی از اشتغال نیز ایجاد شده است.
با این وجود، این فضا فرصتی نیز فراهم آورده تا عده‌ای با بهره‌گیری از این فضا به فعالیت‌های خود در حوزه‌های خاصی مانند رمالی، فالگیری و دعانویسی رونق بخشند.
برای درک بهتر این موضوع کافی است در برخی از این نرم‌افزارها، جست‌وجوی کوتاهی داشته باشید. همین که شما کلمه‌ای مانند “فال” را جست‌وجو کنید صفحات متعددی به شما پیشنهاد می‌شود که بسیاری از آنها دنبال‌کنندگان چند هزار نفری دارند.
نکته جالب دیگر آنکه به دنبال باز کردن این صفحات با توضیحات جالبی مواجه شده و در کنار آن شماره‌های تماس متعددی را هم به دست می‌آورید.
جالب‌تر آنکه حتی برخی از این افراد برای فعالیت تعیین وقت هم دارند و به عنوان مثال تنها در روز یا ساعت‌های خاصی از هفته افراد می‌توانند وقت بگیرند تا در زمان مقرر، با تماس تلفنی یا حضوری فال آنها گرفته شود.
این افراد که اغلب آنها با استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری اپراتورهای مختلف از تالیا گرفته تا ایرانسل و همراه اول و رایتل فعالیت می‌کنند به راحتی در این فضا شماره‌های خود را پخش می‌کنند و بدین ترتیب از فناوری‌های جدید برای تبلیغ کار خود بهره می‌گیرند.
با باز‌کردن برخی از این صفحات با عباراتی مانند آنچه در ذیل آمده مواجه می‌شویم:
“خداوندا، مرحمتی کن تا تسلی دادن را بیشتر جویم از تسلی یافتن! برای آگاهی از تعرفه‌ها و گرفتن وقت لطفا با تلگرام یا شماره زیر تماس بگیرید…”
“برای گرفتن مال یا آموزش حرفه‌ای پیام دهید…”، “برای آقایون فال گرفته نمیشه، لطفا تماس نگیرن، فقط غیرحضوری، فال قهوه ۲۰ تومان، قهوه و تاروت ۳۰ تومان”
“بهترین فال با ۱۵ سال سابقه. بهترین فال احساسی و کاری، تمام آنچه که از آینده می‌خواهید بدانید. با ما در تماس باشید… غیرحضوری”
“تخصصی‌ترین فال قهوه – رفع مشکلات با کمک از سوره‌های مقدس قرآن (غیرحضوری)…”
برخی از این افراد هم در قالب پست‌های خود عکس‌هایی از صفحه‌های چت خود را منتشر کرده و به عنوان مثال نظر برخی مشتریان خود را در قالب آن انتشار می‌دهند تا دیگران را نسبت به مهارت خود قانع کنند. بدتر آنکه در موارد متعدد حتی فالگیران محترم به ارائه‌ی مشاوره نیز پرداخته و این مساله را در تبلیغات خود نیز ذکر می‌کنند که علاوه بر گرفتن فال ارائه مشاوره نیز خواهند داشت.
صفحات دعانویسان هم در این فضا مشتریان خاص خود را داشته و گاهی به دهها هزار نفر هم می‌رسد. به عنوان مثال به هنگام باز کردن یکی از این صفحه‌ها آمده است:
“احضار معشوق از راه دور، محبت و تهییج، طلسم مرگ و سیاهی، باطل‌السحر در کمترین زمان، بخت‌گشایی، جلب خواستگار، رزق‌ و روزی، زبان بند، کارگشایی، فروش ملک، خفا از چشم دیگران.”
در صفحه دیگر آمده است: “فقط خداست که بر عالم غیب داناست و همه چیز خواست اوست، دعا جهت استجابت حاجات و به هیچ وجه تضمینی نیست، به جهت دریافت دعا، تعویذ، طلسم و … لینک را لمس کنید.”
در این میان اگرچه همواره مسوولان مختلف از جمله مدیران وزارت ارتباطات همواره تاکید داشته اند که سلامت شرط بقای استمرار شبکه های اجتماعی است اما به نظر می رسد بخش عمده تمرکز در این بخش به مسائل غیر اخلاقی معطوف شده و مواردی از این دست کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر برای برخی شبکه‌ها از اعمال فیلترینگ هوشمند خبر داده شده است اما اینکه چه مواردی جزو فیلتر شده ها به شمار می روند جای سوال دارد.
از سوی دیگر وزیر ارتباطات در گفت‌وگویی با ایسنا تاکید کرد: سرمایه‌گذاری زیادی برای طرح فیلترینگ هوشمند صورت گرفته اما به موازات سرمایه‌گذاری‌هایی که ما انجام می‌دهیم طرف مقابل هم در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند.
محمود واعظی در توضیح بیشتر این مطلب عنوان کرد: هر چه ما در این حوزه تلاش می‌کنیم، آنها هم در این حوزه پیشروی دارند و در کل می‌توان گفت که شاهد نوعی جنگ الکترونیک و قدرت‌نمایی در حوزه فناوری هستیم.
این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین متذکر شد: به هر حال ما تلاش داریم صفحات غیراخلاقی را از هر طریقی که ممکن است از دسترس خارج کنیم و حال در این زمینه چه از طریق فیلترینگ هوشمند و چه از طریق مذاکره با شرکت‌ها تلاش‌های متعددی جریان دارد.
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که به طور متوسط چه میزان زمان برای مسدود کردن یک صفحه غیراخلاقی مثلا در شبکه اینستاگرام زمان لازم است، توضیح داد: مدت زمانی که برای حذف صفحات نامناسب صرف می‌شود از ۲۴ ساعت شروع شده و در گام بعد به ۱۲ ساعت رسیده و اکنون طبق آنچه در آخرین اظهارنظرها به ما اعلام شده این رقم به شش ساعت رسیده است.
وی در عین حال گفت: البته باید این نکته را هم در نظر داشت که اگر به عنوان مثال یک عکس و تعداد صفحات محدودی با بینندگان محدود به نمایش گذاشته شود قطعا برای رصد شدن آن مدتی زمان صرف می‌شود و برای خارج از دسترس کردن تمام این موارد باید به امکانات بسیاری دسترسی داشته باشیم.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.