کد خبر : 4222
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آذر 1394 - 9:17

داوطلبان مجلس در انتخابات دهم چه رکوردی ثبت می کنند؟

داوطلبان مجلس در انتخابات دهم چه رکوردی ثبت می کنند؟

 ۱۹ روز دیگر تا زمان آغاز نام نویسی داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس باقی مانده و جنب و جوش ها و فعالیت های رسمی و غیررسمی داوطلبان احتمالی در فضای مجازی و حوزه های انتخابیه حکایت از حضور تعداد زیادی از داوطلبان به عرصه انتخابات دارد.

 

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه در سراسر کشور برگزار می شود.

فعالیت ستاد انتخابات کشور برای برگزاری همزمان این دو انتخابات از ۲۳ فروردین ماه سال جاری با صدور احکام وزیر کشور آغاز شد و جلسات این ستاد هر دو هفته یک بار برگزار و تصمیم گیری های لازم اتخاذ می شود.

متناظر با این ستاد در استان ها و شهرستان ها نیز ستاد انتخابات با مسوولیت معاونان سیاسی و امنیتی استاندار و فرماندار تشکیل شده است.

ستاد انتخابات کشور براساس جدول زمان بندی انتخابات آموزش اعضای ستاد انتخابات استان های سراسر کشور را در دستور کار قرار داده و تا کنون ۱۰ همایش منطقه ای در این زمینه برگزار شده است.

به گفته علیپورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور، تمامی ملزومات لازم برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، قانونمند و اخلاق مدار در هفتم اسفندماه سال جاری فراهم شده است.

قرار است عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ۲۰ آذرماه دستور آغاز روند اجرای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را صادر کند.

هیات های اجرایی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ۲۱ آذرماه تشکیل و نام نویسی از داوطلبان این انتخابات نیز از ۲۶ آذر آغاز و تا دوم دی ماه ادامه خواهد داشت.

همچنین نام نویسی از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۲۸ آذرماه آغاز و تا چهارم دی ماه ادامه خواهد داشت و هیات های اجرایی این انتخابات همزمان با آغاز نام نویسی تشکیل می شود.

به گفته محمدحسین مقیمی رییس ستاد انتخابات کشور با توجه به طرح های جدیدی که نمایندگان مجلس برای ادغام دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تصویب کردند، در صورتی که این مصوبه ها از سوی شورای نگهبان تایید و ابلاغ شود هیات های اجرایی که برای مجلس خبرگان رهبری تشکیل می شوند روند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز دنبال خواهند کرد.

با توجه به این که ۱۹ روز تا زمان آغاز نام نویسی داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است برخی داوطلبان احتمالی و شخصیت های شناخته شده به طور رسمی و غیررسمی از حضور خود به عرصه انتخابات خبر داده اند.

به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور، براساس بررسی ها و رصدهای انجام شده حدود پنج هزار داوطلب که آمادگی حضور در عرصه انتخابات را دارند در ۲۰۷ حوزه انتخابیه شناسایی شده اند.

این رقم نشان از آن دارد که در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تصدی هر کرسی بهارستان، حدود ۱۷ نفر با یکدیگر رقابت می کنند اما در عین حال باید دید با آغاز زمان نام نویسی چه رکوردی از حضور داوطلبان به ثبت می رسد.

در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰، پنج هزار و ۳۹۵ داوطلب نام نویسی کردند که از این تعداد استان تهران با نام نویسی از هزار و ۶۶ نفر و استان اصفهان با نام نویسی از ۴۱۷ نفر بیشترین داوطلب و استان هرمزگان با نام نویسی از ۳۹ داوطلب و استان خراسان شمالی با نام نویسی از ۳۷ نفر کمترین داوطلب را داشتند.

از تعداد پنج هزار و ۳۹۵ داوطلبی که در مجلس نهم نام نویسی کردند ۴۲۸ نفر زنان و ۴ هزار و ۹۶۷ نفر مرد بودند.

در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز که در سال ۱۳۸۶ برگزار شد، هفت هزار و۶۰۰ نفر داوطلب نام نویسی کردند. آمار داوطلبان اقلیت های مذهبی شامل زرتشتیان، کلیمیان، مسیحیان آشوری و کلدانی و ارامنه شمال و جنوب ایران در این انتخابات ‎ ۱۷نفر بود.

در سال ۱۳۸۲ هم در هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هشت هزار و ‎ ۱۷۲داوطلب برای کسب ‎ ۲۹۰کرسی مجلس در سراسر کشور نام نویسی کردند. همچنین ‎ ۲۳مرد و یک زن از اقلیت های دینی برای انتخابات مجلس هفتم نام نویسی کرده بودند.

همچنین در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۸، ۶ هزار و ‎۸۶۰ نفر برای نمایندگی مجلس ثبت نام کردند که ازاین تعداد ‎ ۵۰۴نفر داوطلب زن و ۶ هزار و ‎ ۳۵۶نفر داوطلب مرد بودند. در دوره ششم، ‎ ۳۵نفر از داوطلبان اقلیت های دینی برای کسب پنج کرسی نمایندگی این اقلیت ها نام نویسی کردند.

انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در سال ‎ ۱۳۷۴برگزار شد، در این انتخابات در مجموع پنج هزار و ‎ ۳۶۶نفر نام نویسی کردند که ‎ ۳۲۰زن و پنج هزار و ‎ ۴۶مرد داوطلب نمایندگی مجلس بودند.

در سال ۱۳۷۰ نیز که انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد ۳ هزار و ۲۳۳ داوطلب ثبت نام کردند. این انتخابات در ۱۹۶ حوزه انتخابیه برگزار شد.

در انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۶، یک هزار و ۹۹۹ نفر داوطلب نام نویسی و برای رسیدن به ۲۷۰ کرسی بهارستان با یکدیگر رقابت کردند.

همچنین هزار و ۵۹۲ نفر در سال ۱۳۶۲ داوطلب حضور در انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی بودند که در ۱۹۳ حوزه انتخابیه با یکدیگر به رقابت پرداختند.

انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند سال ۱۳۵۸ برگزار شد که در این انتخابات سه هزار و ۶۹۴ نفر داوطلب نام نویسی کردند تا در ۱۹۳ حوزه انتخابیه و برای کسب ۲۷۰ کرسی مجلس با یکدیگر رقابت کنند.

حال باید دید در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که شخصیت ها، احزاب و تشکل های سیاسی عزم خود را جزم کرده اند تا حضور خود را در این انتخابات ثبت برسانند تا در یک فضای رقابتی برای دستیابی به کرسی های مجلس با یکدیگر رقابت کنند چه رکوردی از میزان حضور داوطلبان به ثبت می رساند و برای این لحظه باید منتظر چهارم دی ماه آخرین روز نام نویسی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی بود. انتخاب

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.