کد خبر : 4263
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 آذر 1394 - 7:02

ولایتی: وظیفه داریم تنش بین روسیه و ترکیه را کاهش دهیم/بشار اسد خط قرمز ایران

ولایتی: وظیفه داریم تنش بین روسیه و ترکیه را کاهش دهیم/بشار اسد خط قرمز ایران

علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل گفت : ایران وظیفه دارد تنش را بین کشورهای روسیه و ترکیه کاهش دهد و مصلحت نیست تنشی بر تنش های دیگر منطقه افزوده شود.

به گزارش ایرنا، ولایتی با حضور در برنامه حاشیه و متن شبکه سوم سیما افزود : نزدیک به ۵ سال است که جنگی ناخواسته در محدوده جنگ کوچک بین المللی آغاز شده و تقریبا همه قدرت های بزرگ و منطقه ای در این جنگ حضور دارند.
وی یادآور شد : بین این جنگ با دیگر جنگ های جهانی تفاوتی وجود دارد. در این اتفاق کشورهای کوچک و یا به ظاهر کوچک و یا متوسط نقش های بیشتری از کشورهای صاحب قدرت دارند.
مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل با بیان اینکه نقش ایران در سوریه از همه کشورها بدون تردید بیشتر است عنوان کرد : اگر کمک جمهوری اسلامی ایران به دولت سوریه نبود این دولت ساقط شده بود و ایران با پایمردی ایستاد تا دیگر کشورها امروز به سمت دولت سوریه آیند.
ولایتی تاکید کرد : در آینده نه چندان دور کشورهای دیگر درسطوح مختلف و حتی کشورهای بزرگ و قدرت های جهانی به مجموعه مقاومت می پیوندند. به عنوان نمونه این احتمال وجود دارد چین به دلیل نگرانی از نفوذ وهابیت در بخش مسلمان نشین به این بخش بپیوندد.
وی ادامه داد : انگلستان تعدادی هواپیمای تورنادو به سوریه فرستاد و معلوم نیست این هواپیماها کجاها را بمباران می کنند.
البته می توان تحلیل کرد که این هواپیماها در این بخش چه می کنند. می گویند داعش را بمباران کنید به جیش الحر کاری نداشته باشید. تروریست، ترویست است و تندرو و کندرو ندارد و بیش از ۹۰ کشور تروریست در سوریه حضور دارند .
مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل تاکید کرد : از یکی از فرانسوی ها پرسیدم چند تن از کشور شما در گروه های تروریستی در سوریه حضور دارند که گفت حدود دو تا سه هزار نفر.
این فرد فرانسوی درباره دلیل پیوستن این افراد به گروه های تروریستی در سوریه گفت که تروریست های غربی وقتی دیدند که مردم کشورشان توسط حکومت سوریه بمباران می شوند نتوانستند دوام بیاورند و از خود بی خود شده و وارد سوریه شدند تا علیه بشار اسد باشند.
ولایتی افزود : به وی گفتم این مردم فرانسوی وقتی غزه توسط اسرائیل بمباران می شد دچار اضطراب نشدند؟ چطور در سوریه مضطرب شدید؟ با قصد دخالت در امور سوریه این افراد کاری کردند.
وی با بیان اینکه هر چیزی تاریخ مصرفی دارد، تصریح کرد: خانم کلینتون در کتاب خاطراتش می نویسد که داعش را آنان به وجود آورده اند و به دلیل پایان تاریخ مصرف داعش و عبور آنان از خطوط قرمز غرب، امروز باید داعش نابود شود اما جیش الحر نباید از بین رود.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: روس ها بنا و تلاششان در هماهنگی با ایران در سوریه است. در مواقعی مواضع مختلفی داشتیم و در گفت وگوی روسیه و ایران مواضع یکسان و متحد شد. به دلیل اینکه همکاری راهبردی سیاسی و نظامی و امنیتی ایران و روسیه امری تازه و بدیع است هماهنگی ها زمان می برد.
ولایتی گفت: با معیارهای بین المللی هر کشوری که دارای دولت قانونی است می تواند از کشورهای دیگر برای حضور در کشورش دعوت کند. دولت بشار اسد قانونی است و کمتر از دو سال پیش هم اکثریت مردم به وی رای دادند. اگر غربی ها این انتخابات را قبول ندارند چرا نماینده بشار اسد در مجامع بین المللی حضور دارد.
وی ادامه داد : سوریه از روسیه و ایران درخواست کمک کرده و وجه مشترک ما و روسیه و عراق و لبنان این است که همه کشورها ازسوی دولت سوریه دعوت شده اند اما آیا از دولت اوباما نیز دعوت شده است؟ حیدر العبادی اعلام کرده نیروی خارجی نمی خواهیم اما باز هم آمریکایی ها نیرو می فرستند.
مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل تاکید کرد: آمار موثق داریم زمانی داعش از سوی آمریکایی ها بمباران می شود که از خط قرمز آمریکایی ها عبور کنند. داعش درموصل با حضور آمریکایی ها مرکز استان الانبار را گرفتند. داعش به سمت رمادی حرکت کرد و از کنار پایگاه آمریکایی ها گذشتند اما آنان تکان نخوردند. در سوریه نیز چنین وضعیتی وجود دارد. به عنوان نمونه داعشی ها در کنار محل هایی که چاه نفت وجود دارد می توانند حضور داشته باشند.
ولایتی عنوان کرد: تروریست های داعش بدترین نوع تروریست ها هستند اما در رسانه های خارجی از آنها به نام دولت اسلامی نام برده می شود. شرافت خوارج بیشتر از داعشی ها بوده و تعداد سنی هایی که داعشی ها کشتند بیش از شیعه ها بوده و ایزدی ها را کشتند و زن های آنان را به کنیزی گرفتند.
وی ادامه داد: رهبر داعشی ها در نماز جمعه درباره نحوه آدم کشی صحبت می کند و هواپیماهای آمریکایی با آنان کاری ندارند.
وی با بیان اینکه سوریه از فرانسه و انگلستان برای حضور در این کشور دعوت نکرده و آنان خود را مالک عالم می دانند توضیح داد: می گویند آقای اوباما و کامرون درباره حضور در سوریه صحبت کردند و فردی را در سوریه قبول دارند که به وکالت از آنان در آنجا حکومت کند، همانطور که از صدام حمایت کردند.
ولایتی گفت : آن روزی که گفتند ‘خاورمیانه بزرگ’، در اصل هدفشان از هم پاشیدن خاورمیانه بوده است. از لیبی شروع کرده بعد به سوریه رسیده و به عراق رفتند و ببینید در یمن چه می کنند و در سومالی و افغانستان چه کردند.
وی درباه دیدار با بشار اسد یادآور شد: اسد از اینکه نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مردمی توانستند در حلب و لاذقیه پیروزی هایی را کسب کنند خوشحال بود و به پیروزی نهایی امیدوار است.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل توضیح داد: تنش بین روسیه و ترکیه نباید افزایش یافته و باید کاهش یابد. مصلحت نیست که تنشی به تنش های منطقه افزوده شود. ما نباید طرف هیچ کدام از طرفین را بگیریم و وظیفه داریم تنش بین این دو را پایین آوریم. برخی مطبوعات ترکیه البته حدود را نگه نمی دارند که این به مصلحت نخواهد بود.
ولایتی تصریح کرد : دعوت ما ازهمسایه ها این است که اظهار نظرهای دوراندیشانه داشته باشند روی آتش برافروخته شده از سوی آمریکا در منطقه بنزین نریزند.
وی درباره مصاحبه اردوغان و هشدار وی به رییس جمهوری ایران عنوان کرد: هر کسی باید در حد و اندازه خود حرف بزند؛ ممکن است یک کشور کوچک آفریقایی هم به یک کشور بزرگ هشدار دهد. هر کشوری باید حد و اندازه خود را بداند و ایران کشوری مقتدر با تاریخ چندهزار ساله و اقتدار در منطقه و تاثیرگذاری در صحنه بین المللی است و با صحبت های خارج از محاسبات دقیق که چیزی جز تنش در بر ندارد، میانه ای ندارد.
وی تاکید کرد: اگر ایران قرار بود از این نوع سخن ها خواسته های عدالتخواهانه خود را متوقف کند امروز اینجا نبود؛ کشور ما در برابر آمریکا هم ایستاد و کشورهای مدعی در برابر ایران نتوانستند کاری کنند.
ولایتی درباره فروش نفت داعش به ترکیه یادآور شد: روس ها این موضوع را اعلام و عکس های مربوط به این مهم را منتشر کردند. در این عکس ها صف طویلی از نفت کش ها در مناطق نفتی شمال عراق و سوریه به سمت مرز ترکیه دیده می شود. روس ها در این منطقه عکس برداری هوایی می کنند و نیازی به انتشار اسنادی بیش از این نیست.
وی ادامه داد : هر کشوری همچون عراق یا سوریه درحوزه مسوولیت ها حکومت هایشان درباره تمامیت ارضی و منافع ملی تصمیم می گیرند و ما بنای دخالت در این کشورها را نداریم.
مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل تاکید کرد: برخی فکر می کردند اتفاق رخ داده آغاز جنگ جهانی سوم است. حساب شده کار کردن کشورهای حامی سوریه در جنگ با تروریست ها همچون روسیه قابل پنهان کردن نیست و بشار اسد می گوید از دولت روسیه برای حضور در سوریه دعوت کرده است پس آمریکایی ها بر چه اساسی ادعا دارند یا از ادعاهای غیر قانونی طرفداری می کنند؟
به گفته ولایتی، بین روسیه و آمریکا هم همکاری، رقابت و تعارض است و این دو کشور موازنه بین خود را به هم نمی زنند.
وی تصریح کرد : ما قرار نیست با آمریکایی ها کنار بیاییم و اگر آنها یک سویه با خود قرار گذاشتند خود می دانند.
ایران با توجه به نقش مهم در منطقه و سوریه باید در صحنه سیاسی حضور داشته باشد و این امر به نشانه کنار آمدن نیست و مردم سوریه باید درباره کشورشان تصمیم گیری کنند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکایی ها هر کاری کردند که بشار اسد را ساقط کنند و امروز نیز به هر دری می زنند به این قطار که به سمت پیروزی ملت سوریه به راه افتاد، سوار شوند.
ولایتی درعین حال تصریح کرد: ترکیه و سوریه در دوره ای به حدی به هم نزدیک شده بودند که بیشترین همکاری های تجاری بین این دو کشور اتفاق می افتاد. قطر با سوریه روابط نزدیکی داشت و زمانی پادشاه قبلی عربستان به دمشق آمدند و سعی می کردند از ایران جلو بزنند. این کشورها می خواستند بشار اسد را به عنوان حلقه اصلی مقاومت از این بخش دور کنند اما از وقتی موفق نشدند علیه دولت سوریه اقدام کردند و حامی معارضان دولت سوریه شدند.
وی عنوان کرد: ایران بنا ندارد در میدان جنگ و سیاست پشت بشار اسد را خالی کند. حتما در میدان سیاست برای دفاع از تمامیت ارضی سوریه نباید آنان را تنها گذاشت.
ولایتی درباره حضور ایران در نشست صلح سوریه که در وین برگزار شد، اظهار کرد: وزیر خارجه روسیه چندبار با دکتر ظریف تماس گرفت تا دولت ایران برای حضور در نشست صلح سوریه در وین تصمیم گرفت. همه تصمیم ها در میدان جنگ گرفته نمی شود و به خواست ایران دولت ایران، لبنان، عراق و عمان در این نشست حضور یافتند.
وی درباره خط قرمز ایران در سوریه نیز گفت : بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است زیرا از سوی مردم سوریه برای ریاست جمهوری انتخاب شده است. مردم سوریه باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند و خارج از مرزهای سوریه کسی نمی تواند برای مردم سوریه تعیین تکلیف کند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.