کد خبر : 4383
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آذر 1394 - 8:26

لاوروف: تحمیل نسخه خارجی بر مردم سوریه غیرقابل قبول است

لاوروف: تحمیل نسخه خارجی بر مردم سوریه غیرقابل قبول است

 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بر موضع کشورش در مساله سوریه تاکید کرد و گفت، تحمیل نسخه خارجی بر مردم سوریه و سرنوشت این کشور غیرقابل قبول است.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با یادآوری این که رئیس جمهوری روسیه اخیرا موضع مسکو را در مورد سرنوشت سوریه و بشار اسد بیان کرد، اظهار داشت: به هیچ وجه نمی توانیم با رویکردهایی که از خارج در مورد رئیس جمهوری سوریه بر مردم این کشور تحمیل می شود، موافقت کنیم.
وی گفت: در تاریخ معاصر شاهد نمونه های زیادی از این گونه جریانات هستیم. در عراق بخاطر تمرکز جامعه جهانی بر دیو نمایی شخص صدام (از طرف آمریکا و غرب) بحران شدیدی رخ داد، سپس حادثه مشابه در لیبی در مورد قذافی اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی می بینیم عراق و لیبی به چه سرنوشتی دچار شده اند. امیدوارم توافق های اخیر در باره مسایل لیبی تحقق یافته و وضعیت این کشور سر و سامان یابد.
لاوروف گفت: در یمن هم وضع مشابهی به وجود آمده و تمام توجه ها پیرامون ضرورت برکناری «علی عبدالله صالح» متمرکز شده است. این شخص با سندی که از خارج بر طرف های یمنی تحمیل شد برکنار شده اما این سند دیگر کارساز نیست.
وی ادامه داد: بجای تلاش برای کسب توافق طرف های یمنی، راه حل خارجی تحمیل شد و اروپا، آمریکا، روسیه و کشورهای منطقه از آن حمایت کردند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه نتیجه گیری کرد: برای جلوگیری از تکرار این گونه اشتباهات باید از تحمیل نسخه های خارجی بر ملت سوریه در مورد سرنوشت رئیس جمهور و حکومت این کشور خودداری کرد.
وی افزود: به همین دلیل اصرار داریم که فقط ملت سوریه می تواند در باره رئیس جمهوری خود تصمیم گیری کند.
لاوروف گفت: بارها این استدلال را می شنویم که بدون حل مساله بشار اسد هماهنگی واقعی در مبارزه با تروریسم غیرممکن است. این خطرناک ترین رویکرد است زیرا ناقض تمام اصولی است که در شورای امنیت تایید شده و تروریسم را غیرقابل توجیه می داند.
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: برای مبارزه با تروریسم طرح هر گونه پیش شرطی غیرقابل قبول است. باید به اولویت ها توجه کرد. داعش و سایر گروه های تروریستی تهدید و چالش برای تمام بشریت هستند. قربانی کردن این هدف بخاطر بلندپروازی های ژئوپلیتیکی اشتباه بسیار بزرگ خواهد بود.
روسیه از پنج سال پیش و از همان آغاز بحران در سوریه با مداخله خارجی در این کشور مخالفت کرده و خواستار حل و فصل مسایل سوریه توسط طرف های سوری و از طریق مذاکره شد.
مسکو در این رابطه با همکاری پکن دو پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی و عربی در شورای امنیت در سال های اخیر که مسیر مداخله را در سوریه هموار می کرد، وتو کرد.
آمریکا در راس اردوگاه غربی عربی ضدسوری تاکنون بارها اقدام به مداخله در امور داخلی سوریه کرده و از گروه های تروریستی در این کشور حمایت کرده است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.