کد خبر : 4420
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 دی 1394 - 6:07

آمار بالای ثبت‌نام‌ها نشان‌دهنده امید مردم است

آمار بالای ثبت‌نام‌ها نشان‌دهنده امید مردم است

وزیر کشور گفت: برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات، تمامی سازوکارهای لازم را فراهم کرده‌ایم و با دستگاه‌های نظارتی از جمله شورای نگهبان تعامل مناسبی داشته‌ایم.

 

عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه شنبه با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به آماری از ثبت نام دوره‌های گذشته برای انتخابات مجلس تصریح کرد: در دوره جدید نسبت به دوره‌های قبلی رشد ۲.۳ درصدی را شاهد هستیم و این نشان از امید مردم و جناح‌های سیاسی به آینده و وجود نشاط سیاسی در کشور است.
وی با بیان اینکه می‌کوشیم تا مجموعه نیروهایی که زیر نظر وزارت کشور برای انتخابات آتی فعالیت می‌کنند محوریت قانون را مدنظر قرار دهند، اظهار کرد: ما برای رسیدن به این مهم کوشیده‌ایم تا با دادن آموزش‌های لازم به فرماندارها و بخشداران و نیز برگزاری یک آزمون از قانون انتخابات از تمامی آنها شرایط برای هرچه سالم‌تر برگزارشدن انتخابات را فراهم سازیم.
رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه همه کسانی که برای انتخابات احراز صلاحیت نشوند می‌توانند از طریق ارجاع شکایات خود به هیات‌های نظارت، هیات‌های اجرایی استانی و نیز شورای نگهبان روند بازبررسی صلاحیت‌های خود را انجام دهند، خاطرنشان کرد: بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای مجلس خبرگان توسط شورای نگهبان انجام می‌شود و آنها ۳۰ روز فرصت دارند و در تاریخ ۵ بهمن نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کنند و کسانی که صلاحیتشان احراز نشده است می‌توانند تا دهم بهمن‌ماه اعتراض خود را اعلام کنند و شورای نگهبان نیز از تاریخ ۱۱ بهمن تا ۲۰ بهمن‌ماه رای نهایی خود را اعلام می‌کند و از ۲۰ بهمن تا دو هفته برای کاندیداهای مجلس خبرگان فرصت تبلیغات وجود خواهد داشت.
وزیر کشور همچنین با اشاره به ساز و کار بررسی صلاحیت‌ها برای داوطلبان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما از روز ۲۹ آذرماه اسامی کسانی را که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، در پایان هر روز برای دستگاه‌های مربوطه فرستاده‌ایم و این دستگاه‌ها از زمان ابلاغ اسامی در هر روز تا ۱۰ روز پس از آن فرصت دارند که صلاحیت‌ها را مورد بررسی قرار دهند و در نتیجه از روز پنجم دی‌ماه تا چهاردهم این ماه بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس نهایی خواهد شد و از روز ۱۵ دی‌ماه اعلام می‌شود و کسانی که نسبت به عدم احراز صلاحیت خود شکایتی دارند از روز بیست و ششم می‌توانند شکایت خود را به هیات‌های نظارت و شورای نگهبان ارائه دهند و وزارت کشور نیز در روز ۲۷ دی‌ماه اسامی نهایی را اعلام خواهد کرد و از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند نیز زمان تبلیغات برای نامزدهای مجلس شورای اسلامی برقرار خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در کشور اظهار کرد: دولت تصویب کرده است که اخذ و شمارش آرا در ۹ مرکز استان مثل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، کرج و قم کاملا الکترونیک انجام شود اما ما به خاطر آنکه کاملا مطمئن باشیم که ساز و کار رای‌شماری دچار وقفه نخواهد شد، شمارش دستی آرا را نیز در این مراکز استانی پیش‌بینی کرده‌ایم و به تعداد شعب اخذ رایی که در این مراکز استان وجود دارد دستگاه‌های الکترونیکی نیز برای اخذ رای فراهم شده است.
رحمانی فضلی همچنین با اشاره به تعامل شورای نگهبان با وزارت کشور اظهار کرد: ما با شورای نگهبان توافقات و تعاملات سازنده‌ای داشته‌ایم و هر دو نهاد مصمم هستند که مرجع خود را قانون قرار دهند و هرکدام نیز در حوزه وظایف خود کارشان را انجام می‌دهند.
وزیر کشور ادامه داد: البته شورای نگهبان بر تمام مراحل انتخابات نظارت خواهد داشت و در حوزه نظارت خود با توجه به قوانین وظایفش را انجام می‌دهد.
وی با اشاره به تسریع روند شکل‌گیری هیات‌های اجرایی برای این دوره از انتخابات مجلس اظهار کرد: از فروردین‌ماه امسال کارشناسان وزارت کشور و خود من بارها با شورای نگهبان جلسه داشته‌ایم و توانسته‌ایم در مورد بسیاری از مسائل از جمله شکل‌گیری هرچه سریع‌تر هیات‌های اجرایی که در دوره‌های گذشته بعضا به کندی انجام می‌شد به توافق و تعامل با شورای نگهبان برسیم و همچنین در مورد احراز صلاحیت‌ها نیز هم شورای نگهبان و هم وزارت کشور قبول کردند که حول اختیارات و ضوابط قانونی خود عمل کنند و استعلامات محلی نیز حتما با ارائه اسناد و مدارک معتبر همراه باشد.
رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که چه تدابیری برای نظارت بر انتخابات اتخاذ شده است، گفت: هم نامزدهای انتخابات و هم دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، نمایندگانی را به عنوان ناظر در روند شمارش آرا در حوزه‌های انتخابیه خواهند داشت.
وزیر کشور در پایان اظهار کرد: رئیس‌جمهور نیز دستور داده‌اند که تمامی دستگاه‌های اجرایی باید به وزارت کشور در برگزاری انتخابات کمک کنند و امیدواریم زمینه همکاری ما با سایر نهادها برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات فراهم شود. 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.