کد خبر : 4423
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 دی 1394 - 7:13

روحانی: باید جلوی خشونت فکری و گفتمانی بایستیم

روحانی: باید جلوی خشونت فکری و گفتمانی بایستیم

رئیس جمهوری از وقوع ۸۴ درصد خشونت، ترور و آدم کشی در دنیای اسلام اظهار تاسف کرد و گفت: باید جلوی خشونت فکری و گفتمانی بایستیم و تصویر منفی اسلام را در فضای مجازی و حقیقی بگیریم.

 

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح یکشنبه در بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی این مطلب را بیان کرد.
رئیس جمهوری با بیان این که چه کسی از ویرانی سوریه و عراق جز اسرائیل و آن هایی که ضد مسلمانند، خوشحال هستند؟ افزود: ۸۴ درصد خشونت ترور و آدم کشی متاسفانه در دنیای اسلام، در شمال آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا در حال رخ دادن است.
روحانی ادامه داد: مگر ما مسلمانان در برابر خون مسملانان مسئول نیستیم و نباید پاسخگو باشیم؟ آیا این قابل قبول است که پول نفت مسلمانان را به آمریکا بدهیم، موشک بخریم و بر سر مسلمانان بریزیم؟
وی با یادآوری آیه شریفه انما المومنون اخوه اضافه کرد: امروز ولایتی را در میان مسلمین و مومنین مشاهده می کنیم؟ چه شده است ما را که در برابر این همه کشتار و خونریزی سکوت کرده ایم؟
رئیس جمهوری اظهار داشت: آیا این برای دنیای اسلام شرم نیست که مسلمان ها و بچه های کوچک از میان آب سرد، رودخانه، دریاچه و دریا به پناه یک کشور غیر اسلامی بروند و آن کشور غیر اسلامی هم آن ها را پشت دروازده نگاه دارد؟
روحانی تصریح کرد: آیا اگر پیامبر و اصحاب پیامبر(ص) در میان ما بودند این فاجعه بزرگ را تحمل می کردند؟ ما باید از خشونت فکری و گفتمانی کار را آغاز کنیم، باید جلوی خشونت فکری و گفتمانی بایستیم و باید تصویر منفی اسلام را در فضای مجازی و حقیقی دنیای امروز بگیریم.
روحانی ادامه داد: ظلم بزرگ تنها بر مسلمان ها نیست، تنها بر مردم لیبی نیست، تنها بر مردم سوریه، عراق و یمن نیست که بزرگترین ظلم بر چهره اسلام رحمانی است.

**پیامبر عظیم الشان(ص) هم مکلف به مشورت با مردم بود
رئیس جمهوری با اشاره به آیه ‘ما ارسلناک الا رحمه للعالمین’ افزود: این پیامبر، پیامبر عظیم الشان و دین، دین رحمت و دینی است که آغاز هر نماز و قرائتش با نام خدای رحمان و رحیم است و پایان این نماز با سلام، صلح و دوستی تمام می شود.
روحانی اضافه کرد: این دین، دین محبت و برادری است، دینی که پیامبرش نسبت به مردمش دستور می یابد، دینی که پیامبر عظیم الشان مکلف به عفو، بخشایش، طلب آمرزش و مشورت با مردم و سخن گفتن با مردم می شود، او که اشرف مخلوقات عالم و متصل به وحی بود و تمام زندگی اش حسن خلق بود.

**انتقاد از وابستگی اقتصادی، علمی و فرهنگی جهان اسلام به غیر اسلام
رئیس جمهوری افزود: اسلام همان حسن خلق است و پیامبر(ص) بعثت خود را برای حسن خلق اعلام کرد .
روحانی ادامه داد: در برابر جهان این چنینی، راهی نداریم جز آنکه ما مسلمانان دست به دست هم دهیم، همه کشورهای اسلامی این منطقه و خارج منطقه را دعوت می کنم، حتی آنهایی که تا امروز بر سر همسایگان خود بمب و موشک زده اند که دست بردارید و راه صحیح را برگزینید.
وی اضافه کرد: ببینیم وضع مسلمانان چگونه است؟ در یک سال گذشته چقدر از آمریکا بمب و موشک خریدید؟ اگر همان پولها را درمیان فقرای مسلمانان تقسیم می کردید، دیگر شب گرسنه ای بر بستر بالین خود نمی رفت.
رئیس جمهوری اظهار داشت:اگر گروهک هایی مثل داعش سرباز گیری می کنند، عاملش فقر مادی و فرهنگی است؛ بنابراین بیاییم فقر فرهنگی و مادی را در جامعه ازبین ببریم.
روحانی گفت: سالها و سالها از وحدت سخن گفتیم، مگر وحدت دنیای اسلام بدون اتصال اقتصادی دنیای اسلامی امکان پذیر است؟ ما اقتصادمان به دنیای غیر اسلام وابسته است و فرهنگ و دانشگاهمان نیز همینطور به غیر از اسلام متصل است.
روحانی اضافه کرد: مگر می شود علم و دانش ما به دنیای غیر اسلام متصل باشد، آن گاه از وحدت و اتحاد و برادری سخن بگوییم؟ مگر با کلام برادری ایجاد می شود؟ مگر پیغمبر اسلام(ص) در مدینه فقط با کلام حکومت کرد؟ مگر مسلمانها در صدر اسلام که پرچم علم و توسعه علمی را در عالم به اهتزاز درآوردند چگونه سخن گفتند؟
وی گفت: ما با کلاممان، گفتمانمان، تبلیغمان، عالمان دینی، صاحبان منبر، صاحبان تریبون، مدرسان دانشگاهها، حوزه های علمیه بیاییم و کاری کنیم تا در برابر تروریسم سد ایجاد کنیم.

**تروریسم با بمب از بین نمی رود
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ترور و تروریسم با بمب از بین نمی رود، اظهار داشت: ما با تغییر گفتمان باید مسیر تروریسم را از بین ببریم، در همین ایران ما یک روزی حاکمانی بر کشور ما به نام مغول مسلط شدند، عالمان را کشتند و مسجدها را ویران کردند.
روحانی افزود: اما موقعی که فرهنگ گفتمانی ایران توسط عالمان، محققان، حکیمان، فقیهان و عارفان مسلط شد و در دربار همین مغولان عارفان و فیلسوفان و فقیهان جمع شدند؛ این مغول مروج احکام رحمت اسلام شد و همین مغول، سازنده مساجد بزرگ اسلامی شد.
وی خاطرنشان کرد: ما باید فکر جوان های دنیای امروز را تصرف کنیم، امروز بزرگترین وظیفه ای که بر دوش داریم تصحیح تصویر اسلام در افکار عمومی جهانیان است.
رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: به تعبیر امام راحل ما امام خمینی که فرمود در برابر افکار عمومی دنیا هیچ قدرتی نمی تواند بایستد، اگر خدای ناکرده در دنیای امروز افکار عمومی اسلام را از دیدگاه خشونتی که در منطقه قرار می گیرد ببینند، چگونه می توان افکار عمومی دنیا را در مسیر و سیره ای که پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) برای ما قرار داده بود، قرار دهیم؟

**راه ما جهان عاری از خشونت است/حل پیچیده ترین مسئله سیاسی بین المللی با مذاکره
روحانی اضافه کرد: از روز اول به دنیا گفته ایم راه ما جهان عاری از خشونت است و در این دولت گفته ایم که هر مشکلی در هر حدی باشد، پای میز مذاکره و گفتمان قابل حل است.
وی یادآور شد: ما توانستیم با مذاکره و منطق در برابر قدرت های بزرگ جهانی اختلاف و معضلی که سال ها در میان ما و آنها در حال تشدید بود را مهار کنیم و پای میز مذاکره توانستیم پیچیده ترین مسئله سیاسی بین المللی را به راه حلی بکشانیم که به نفع همه طرفهای مذاکره کننده، منطقه و جهان باشد.
روحانی گفت:ما توانستیم به دنیا ثابت کنیم بعد از ۱۲ سال گفت و گو و تهمت هایی که بر ما روا داشتند، همسایگان ما را از ما ترساندند و گفتند ایران در مراکز مخفی مشغول ساختن بمب های اتمی است، چه نشسته اید، همسایه های ما را، دوستان و رقبای ما را ترساندند و خصم ما را تحریک کردند، بعد از ۱۲ سال معلوم شد جمهوری اسلامی ایران به کسی درغ نمی گوید و آنچه گفته، راست بوده است.
رئیس جمهوری ادامه داد: بعد از ۱۲ سال آژانس اعلام کرد در ایران مرکز مخفی برای غنی سازی اورانیوم وجود ندارد و مواد هسته ای ایران در مسیر نظامی انحرافی پیدا نکرده است و به دنیا اعلام کردند پرونده گذشته ایران به طور کامل بسته است و از این پس به آینده می نگریم.
روحانی گفت: می توان با منطق و استدلال دنیای بزرگ امروز را به منطق، راه حق و مسیر درست کشاند، پس می توان در دنیای امروز مشکلات عظیم و پیچیده را با مذاکره حل و فصل کرد.
وی ادامه داد: اگر می توانیم با ۶ قدرت جهانی، برجام را خلق کنیم، چرا نتوانیم از این مدل برای حل معضلات خود استفاده کنیم؟ پای میز مذاکره باهم سخن گفتن و مذاکره کردن. فکر نکنیم گروهک های تروریستی به نفع کسی یا کشوری خواهد بود.

**هیچ قدرت خارجی نمی تواند برای آینده حکومت یک ملتی تصمیم بگیرد
وی ادامه داد: فکر نکنیم اگر با رهبر کشوری مخالف هستیم با بمب و موشک می توانیم رهبری آن کشور را عوض کنیم، باید بدانیم آینده کشورها به دست ملت هاست، به دست مردم آن کشور است و هیچ قدرت خارجی نمی تواند برای آینده حکومت یک ملتی تصمیم بگیرد.
رئیس جمهوری تاکید کرد: همه بیاییم در برابر قدرت ملت سر تواضع فرود آورده و به مردم کمک کنیم، مگر امکان پذیر است در کشوری مرکز آن حکومت را تضعیف کرده و مدعی مبارزه با ترریسم باشیم، آیا شدنی و امکان پذیر است؟
روحانی گفت: اگر امروز می خواهیم به ندای پیامبر اسلام(ص) پاسخ مثبت دهیم، فریاد ما و عالمان، بزرگان، فرهیختگان، فریاد وحدت، پایان خشونت، معرفی اسلام رحمانی، معرفی سیره پیامبر(ص) برای جهانیان و بالاخره در نهایت به هم نزدیک شدن، دست به دست هم دادن برای آینده دنیای اسلامی که به نفع همه ملت های اسلامی است، باشد.
وی افزود: کار کردن ما قبل از دیگران باید برای هم باشد، تجربه علمی را تقدیم هم کنیم و قبل از دیگران روابط اقتصادی را با دنیای اسلامی برقرار کنیم. به فکر فقرای دنیای اسلام باشیم و چهره واقعی اسلام را در عمل، زبان و گفتمان به جهانیان معرفی کنیم؛ این کار گرچه دشوار است اما هم شدنی است و هم وظیفه ماست.
رئیس جمهوری ادامه داد: امام بزرگوار، ما را به وحدت دعوت کرد و این هفته را هفته وحدت نام گذاری کرد؛ هفته ای که می تواند همه مذاهب و فرق اسلامی را تحت نام، لوا و سیره پیامبر خاتم(ص) به هم نزدیک و نزدیک تر کند.
روحانی افزود: این هفته را مقام معظم رهبری بر وحدت، نزدیکی و برادری دنیای اسلام تاکید کردند، ما تنها هفته وحدت نداریم، باید همه روزهای ما روزهای وحدت باشد. همه ماه های ما باید ماه های وحدت باشد و با وحدت و اتحاد ماست که دشمنان اسلام از اهدافشان دور خواهند شد.
وی با این جمله سخن خود را به پایان برد که با وحدت و اتحاد ماست که می توانیم امت واحد اسلامی را بسازیم که ‘ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم.’

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.