کد خبر : 4495
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 دی 1394 - 6:48

پاشائی: تکنولوژی کارخانه های قطعه ساز کشور به‌روز نیست

پاشائی: تکنولوژی کارخانه های قطعه ساز کشور به‌روز نیست

 

 

 

رییس هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: تکنولوژی مورد استفاده در کارخانه های قطعه ساز کشور به ویژه کارخانه‌های مادر قطعه سازی آذربایجان‌شرقی به روز نیست.

رضا پاشائی، رییس هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور و نایب رییس خانه صنعت و معدن استان آذربایجان شرقی در جمع تعدادی از قطعه‌سازان و صنعتگران تبریز اظهار داشت: متاسفانه در بخش صنعت کشور، برخی عوامل و افراد در جای مناسب خود قرار ندارند و این بی نظمی باعث بروز بسیاری از مشکلات در این حوزه شده است.
پاشائی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی در قطعه سازی جایگاه ویژه ای در کشور دارد، ولی به جرأت می توان گفت که استان در این زمینه در حال از دست دادن جایگاه واقعی خود است و نفس های آخر خود را می کشد و این موضوع نگرانی اکثر فعالان این حوزه را در پی دارد.
وی با بیان این‌که بیش از نصف کارخانه‌ها در حوزه قطعه سازی، تعطیل شده و یا با توان و ظرفیت کمتر از ۳۰ درصدی خود کار می کنند، تصریح کرد: قطعه‌سازان داخلی تولیدی با کیفیت‌تر از مشابه خارجی دارند، اما چرا خودروسازان طلب قطعه‌ساز خارجی را نقد پرداخت می کنند، اما به فکر طلب قطعه‌ساز داخلی نیستند.
رییس انجمن صنایع نیرو محرکه و قطعات خودرو کشور با تأکید بر این‌که باید کیفیت خودروهای تولیدی کشور افزایش و قیمت آنها کاهش یابد، ادامه داد: مگر کسی دوست دارد سوار ماشین بی کیفیت شود، دولت باید با خودروسازها هماهنگ شده و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشد و نگرش سطحی به مسائل این چنینی صحیح نیست.
نایب رییس خانه صنعت و معدن استان ادامه داد: اگر به جای واردات بی رویه خودرو به کشور، تکنولوژی ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی را وارد کنیم، هم قیمت خودرو در کشور کاهش پیدا کرده و هم کیفیت تولیدات افزایش می یابد، در حال حاضر قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین می شود که سیاست اشتباهی است و باید تعیین قیمت خودرو مبنای کارشناسی داشته باشد.
وی با بیان اینکه تکنولوژی مورد استفاده در کارخانه های قطعه ساز کشور به ویژه کارخانه‌های مادر قطعه سازی آذربایجان‌شرقی به روز نیست، عنوان کرد: اگر به بحث نوسازی و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در زمینه قطعه سازی توجه نکنیم، نخواهیم توانست در بازارهای جهانی حضور یافته و حرفی برای گفتن داشته باشیم.
پاشائی با انتقاد از ارائه وام و تسهیلات با نرخ سود سرسام آور افزود: ارائه و اختصاص وام با سود کم، تنها راهکاری است که می تواند وضعیت فعلی صنعت کشور و بخصوص صنعت خودروسازی را بهبود بخشد. با وضعیت فعلی و وام هایی با نرخ سود دو رقمی، نه تنها وضعیت صنعت بهبود نمی یابد، بلکه در خوشبینانه ترین حالت درجا خواهد زد، در هیچ کجای دنیا، وام با نرخ سود دو رقمی وجود ندارد جز کشورهای عقب مانده.
رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو کشور تشکیل صندوق تقویت تولید و حمایت از مصرف کننده، تدوین مقررات برای صندوق، واریز درصدی از وجوه دریافتی واردات خودرو به صندوق، واریز مازاد در آمد سالیانه دولت از محل واردات به صندوق، پایین آوردن بهره های بانکی و ارائه وام و تسهیلات با نرخ کم به خودروسازان، پرداخت یارانه به صنعت خودرو و را لازمه اجرای طرح احیا و تعالی وضعیت خودرو کشور عنوان کرد.
وی مهم‌ترین اهداف سند احیا و اعتلای صنعت خودرو سازی را اصلاح قیمت گذاری خودرو بر اساس قانون ماده ۱۰۰، آزاد سازی قیمت خودرو بر اساس کار کارشناسی شده، پرداخت یارانه صنعت به بخش خودرو سازی، بستر سازی برای تامین مواد اولیه ارزان قیمت، جلوگیری از قاچاق قطعات و خودرو های بی کیفیت و نظارت بر آنها و تدوین قانون برخورد با تضعیف کنندگان صنعت خودرو عنوان کرد.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.