کد خبر : 4542
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 دی 1394 - 7:04

اقدامات اخیرآمریکا خلاف روح برجام بود

اقدامات اخیرآمریکا خلاف روح برجام بود

رئیس مجلس ضمن محکوم کردن اقدامات نسنجیده دولت سعودی گفت: مجلس از سر دلسوزی این کشور را به راه و رسم حکمرانی در تراز اسلام دعوت می کند که تا دیر نشده عقلانیت را در برخورد با سایر کشورهای اسلامی در پیش گیرند تا دچار خشم امت اسلام نشوند.

به گزارش آی نیوز از پایگاه خبری مجلس شورای اسلامی ،دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور با اشاره به حوادث روزهای اخیر در جهان که به گفته وی، از جهات مختلف با منافع ملت و امنیت ملی کشور مرتبط بوده، گفت: در هفته اخیر دولت سعودی با اعدام سبوعانه روحانی برجسته شیخ نمر و عده ای دیگر وجدان عمومی امت اسلام را آزرده نمود و با مخلوط نمودن این اقدام غیر انسانی با اعدام عده ای تروریست تلاش نمود ماجرا را سرهم بندی کند که البته نشد و صحنه بین المللی به این اقدام وحشتناک واکنش نشان داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به دنبال این حادثه به بهانه حمله به سفارت عربستان در تهران، این کشور رابطه سیاسی و اقتصادی خود را با تهران قطع کرد و با فشار بر تعدادی از کشورها آنها را تشویق به قطع رابطه و یا کاهش رابطه با تهران کرد و از طرف دیگر با اقدامی ماجراجویانه در یمن کراراً به اطراف سفارت ایران حمله نظامی کرد تا آسیب هایی به سفارت وارد شود که همگی این اقدامات نشانگر رفتار سیاسی سبک و از سر دشمنی با ملت ایران می باشد البته در گذشته نیز شاهد عداوت این دولت با ملت ایران بودیم.

دکتر لاریجانی افزود: در موضوع جنگ تحمیلی سال ها بعد از جنگ یکی از مسئولین گفته بود ما دو اشتباه در منطقه انجام دادیم یکی اینکه در جنگ صدام علیه ایران ۴۰ میلیارد دلار به صدام کمک کردیم و دیگر اینکه به طالبان کمک نمودیم یا مکرراً آمریکایی ها را تحریک علیه ایران نمودند به طوری که یکی از صاحب منصبان آمریکایی در خاطرات خود نوشته در ملاقات با مسئولین ارشد سعودی آنها نظیر مسئولین رژیم اسرائیل ما را تحریک می کردند که با ایران درگیری نظامی ایجاد کنیم که بر حسب نوشته او اعتراض کرده که شما رقابت های خود را می خواهید با هزینه ما به پیش ببرید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همینطور در جنگ ۳۳ روزه که قلوب همه ملت های مسلمان در کنار مقاومت لبنان و حزب الله قهرمان می تپید، سعودی ها بر حسب اطلاعات به دست آمده، کمک اطلاعاتی به رژیم صهیونیستی می کردند و ده ها مورد دیگر نظیر این وقایع؛ سوال مهم این است که دولت سعودی با این کارنامه در سال های گذشته چه نفعی برد آیا با اینگونه رفتارها بزرگی پیدا کرد یا در بین مسلمانان یک کشور مسئولیت شناس تلقی شد یا گامی در همبستگی امت اسلامی برداشت.

دکتر لاریجانی گفت: آیا حادثه منا و کشته شدن هزاران نفر حاجی و بعد مخفی کردن آن باعث آبروی آنها شد؟ آیا دخالت نظامی در بحرین قدرتمندی آنها را نشان داد یا وحشت آنها را بیشتر نمایان ساخت؟ آیا بیش از ۴ سال دخالت در سوریه برای سعودی نتیجه ای در بر داشت جز اینکه عده زیادی از مردم سوریه را گرفتار پدیده شوم تروریسم نمود البته حمله عده ای به سفارت عربستان کار اشتباهی بود و باید وزارت کشور با کسانی که از نظر ایجاد امنیت در آنجا قصور یا تقصیر داشتند برخورد کنند و مجلس نیز موضوع را پیگیری خواهد کرد که ریشه اینگونه رفتارها در کشور از بین برود.

کاهش قیمت نفت صدها میلیارد دلار به مردم عربستان لطمه وارد کرد

دکتر لاریجانی در ادامه افزود: اقدامات سعودی موضوع اساسی دیگری است که ریشه‌های چندین ساله دارد و البته در یک سال اخیر مخصوصا بعد از حملات نظامی به یمن مظلوم ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده، چرا باید دولت سعودی که نماینده مردم سرزمین وحی است از خود چهره یک کشور ماجراجوی بی‌فکر را نشان دهد که هم به خودش لطمه حیثیتی و اقتصادی وارد می‌کند و هم به دیگران، نظیراقدام یک سال اخیر در ایجاد عرضه زیاد نفتی جهت کاهش قیمت نفت که صدها میلیارد دلار به مردم عربستان لطمه وارد کرد و البته خسارت مادی به سایر ملل نیز وارد کرد.

اقدامات عربستان در جهت کاهش قیمت نفت و توافق هسته‌ای، سد ایران راه نشد

وی تصریح کرد: اقدامات عربستان در جهت کاهش قیمت نفت با این هدف که ملت ایران در توافق هسته ای بهره اقتصادی نبرد، بود. سعودی ها باید درک کرده باشند که ملت ایران، ملتی توانمند، هوشمند و بافرهنگی هستند و در شرایط سخت تر اهداف انقلاب را پیش برده‌اند، لذا این گونه اقدامات موذیانه هیچ گاه سد راه ملت نخواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سخن در این است که عربستان با اراده ها می‌توانست منافع مادی خود را صرف نجات مردم مظلوم فلسطین کند که با این اقدام برای خود آبرومندی ایجاد می‌کرد یا اینکه اگر همت خود را صرف همگرایی امت اسلامی می کرد،  بنیه اقتصادی کشورهای اسلامی را تقویت و در مقابل ملل مسلمان عزت‌مند بود، اما با مقایسه وضعیت امروز و چهره مسئله‌ساز در بین کشورهای اسلامی عربستان تا جایی پیش رفته که سایر دول غیر مسلمان نیز کار آن را تقنیه می‌کنند و  دنبال پا‌درمیانی هستند.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه بدون تردید رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی از این آشفتگی دنیای اسلام بیشترین بهره را می‌برد، گفت: ملاحظه می‌کنید که چگونه رژیم صهیونیستی در چنین فضایی انواع ستم ها را به مردم مظلوم فلسطین وارد کرده اما به حول قوه الهی ملت فلسطین با انتفاضه خود پاسخ این گستاخی‌ها را خواهند داد.
وی افزود: تعجب‌آور است که در چند هفته اخیر مقامات سعودی با وزیر امورخارجه و سفیر ما مذاکره داشته تا از این طریق اختلافات حل و فصل شود و از جانب دیگر با اقدامات غیراخلاقی و ماجراجویانه مواجه می شویم که نشانگر آشفتگی در تصمیم گیری هاست.
دکتر لاریجانی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم نمودن اقدامات نسنجیده دولت سعودی، از سر دلسوزی این کشور را به راه و رسم حکمرانی در تراز اسلام دعوت می کند که تا دیر نشده عقلانیت را در برخورد با سایر کشورهای اسلامی در پیش گیرند تا دچار خشم امت اسلام نشوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد اقدامات اخیر برخی از نمایندگان آمریکا و طرح های سرهم بندی شده آنها تصریح کرد: در هر سه طرحی که مطرح کرده اند نامی جز ایذا نمی توان بر آنها گذاشت که قصد آنها تخریب پرونده حل و فصل اتمی است که ایران با ۱+۵ به ثمر رساندند؛ اگر حکومت آمریکا از یکپارچگی در تصمیم گیری برخوردار نیست هزینه آن را سایر ملت ها نباید بدهند.
وی تأکید کرد: اقدامی که چندی پیش در مورد روادید در خلال بودجه آمریکا انجام گرفت، قطعا مخالف روح برجام است و اگر آن را اصلاح نکنند از طرف ایران مقابله به مثل خواهد شد و در این زمینه تدبیر شده است؛ در مورد این چند طرح هم چنانچه دولت آمریکا مانع نشود، نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی طرح های مقابل آن را به اجرا در خواهند آورد. چه معنایی دارد در مورد سپاه پاسداران و نیروی قدس که چشم و چراغ ملت ایران در تأمین امنیت هستند با گستاخی طرح های ناشیانه مطرح می کنند.
دکتر لاریجانی خطاب به سردمداران امریکایی گفت: اگر نیروی قدس در مقابل تروریست ها در منطقه حضور نداشت که شما ده ها حادثه پاریس را مشاهده کرده بودید؛ سپاه و نیروی قدس مستحق تحقیر جیره بگیران صهیونیست در کنگره و سنا نیستند بلکه CIA یک نهاد تروریستی است که در ماجرای افغانستان و عراق به کرات با تروریست ها زد و بند داشته است. ارائه کنندگان طرح های سخیف در مورد بنیه دفاعی کشور به ویژه در زمینه موشکی و همینطور طرحی در مورد سوابق هسته ای ایران پشیزی نزد ملت ایران محل اعتنا نخواهد بود؛ بلکه ملت ایران را در تقویت بنیه دفاعی کشور مصمم تر می نماید و چنانچه این مسیر را دنبال کنند ما چه در زمینه دفاعی و چه در فعالیت هسته ای تجدیدنظر می کنیم.
وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری، افزود: سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با مردم انقلابی استان قم در روز گذشته و سالروز قیام ۱۹ دی که آنان را پیشروان و پیشرانان انقلاب خطاب نمودند و به این جهت مدال زرین انقلاب را به سینه مردم استان قم نصب کردند، از جهات مختلف دارای اهمیت بود؛ هم از جهت ماهیت انقلاب اسلامی که به دلیل اسلامیت و اهداف بلند آن ماندگاری یافته است و صیانت از این امر فهم درست و بصیرت را با حضور به موقع در صحنه را نیازمند است و هم برای انتخابات آینده نکات راهگشایی را بیان فرمودند که همه جریان های سیاسی و رسانه ها باید به آن توجه تام نمایند.
دکتر لاریجانی تأکید کرد: مخصوصا نماد مجلس آتی را در شجاعت، استقلال و آزاد بودن آن تعریف نمودند که در شرایط فعلی کشور کلید رستگاری ملی خواهد بود این سه ویژگی هم کارآمدی مجلس را تبیین می کند و هم در فضای آشفته بین المللی و منطقه ای برای ریل گذاری قوای دیگر و مجلس شورای اسلامی آتی پر اهمیت است امیدواریم با رهنمودهای حضرتشان شاهد انتخاباتی پرشور همراه با نتایج درخشان برای ملت عزیز باشیم.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.