کد خبر : 4544
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 دی 1394 - 8:11

حمایت رهبری از مشارکت حداکثری در انتخابات

حمایت رهبری از مشارکت حداکثری در انتخابات

رهبر انقلاب دیروز در دیدار صدها تن از مردم شهر قم، بار دیگر بر مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند و شرکت همگان در انتخابات را خواستار شدند. این بخش از اظهارات ایشان تیتر نخست بسیاری از روزنامه های صبح امروز قرار گرفت.

 

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** لزوم شرکت همگان در انتخابات
آیت الله خامنه ای صبح روز گذشته در دیدار پرشور با مردم قم، ضمن تجلیل از قیام تاریخ ساز ۱۹دی ۱۳۵۶ مردم این شهر، بر مشارکت همه مردم در انتخابات های پیش رو، حتی کسانی که نظام را قبول ندارند تاکید کردند. این بخش از اظهارات ایشان تیتر نخست بسیاری از روزنامه ها قرار گرفت و این در حالی بود که برخی روزنامه ها سایر بخش های اظهارات ایشان را به عنوان تیتر نخست خود برگزیدند.
«همه شرکت کنند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند» تیتر برگزیده «آرمان» از کلام رهبر معظم انقلاب بود.
به گزارش آرمان، آیت الله خامنه ای با تأکید مجدد برضرورت شرکت همه واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات افزودند: همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوق ها بیایند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.
بر اساس این گزارش، حضرت آیت ا… خامنه ای شرکت همگان در انتخابات را موجب پایداری و تقویت نظام اسلامی، استمرار تأمین امنیت کامل، افزایش اعتبار و آبروی ملت در چشم جهانیان و باعث ابهت جمهوری اسلامی ایران در نزد دشمنان خواندند.
روزنامه «اعتماد» هم با اشاره به همین بخش از اظهارات رهبری در تیتر نخست به نقل از ایشان نوشت: ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد اما شرکت کند انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است. مجلس خبرگان خیلی مهم است.
«همه بیایند » هم عنوان روزنامه «قانون» بود که در آن با اشاره به «د عوت گسترد ه مقام معظم رهبری برای حضور د ر انتخابات بزرگ» جمله هایی را از میان اظهارات ایشان برگزیده شده است.
جمله های برگزیده قانون از این قرار بود: اصرار د اریم که همه حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ند ارند پای صند وق ها بیایند. انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است. آرا و سلایق مختلف، ایراد ند ارد ، مهم آن است که تلاش و د قت کنیم که انتخاب ما، انتخاب د رستی باشد. تلاش و د قت رأی د هند ه برای انتخاب نامزد های شایسته مهم است. باید با د قت د ر سوابق و مواضع کسانی که فهرست ها و لیست های انتخاباتی را ارائه می کنند ، د رباره لیست ها تصمیم گرفت. مجلس خبرگان «رهبر» یعنی کلید د ار حرکت انقلاب را انتخاب می کند و این مسئله بسیار مهم است.
همچنین این بخش از اظهارات حضرت آیت الله خامنه ای مبنی بر حضور همه مردم حتی مخالفان نظام در انتخابات تیتر نخست روزنامه های «ابرار»، «آفتاب یزد»، «ابتکار»، «افکار»، «جام جم»، «خراسان»، «روزان»، «رویش ملت»، «شرق»، «فرهیختگان»، «مردم سالاری» و «همدلی» قرار گرفت.
در میان روزنامه های صبح امروز ایران که با تکیه بر کلام رهبر انقلاب بر مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند، اندک روزنامه هایی به دیگر بخش های اظهارات رهبری توجه نشان دادند.
روزنامه «جوان» در تیتر نخست خود به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت: «کودتای رنگی ۸۸ با حضور مردم شکست خورد».
به گزارش جوان، حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: امریکایی ها در سال ۸۸ به دنبال آن بودند که تجربه موفق خود در چند کشور را به بهانه انتخابات در ایران نیز اجرا کنند و با برجسته سازی اقلیتی که رأی نیاورده بود و با حمایت مالی و سیاسی از آنها نتیجه انتخابات را به هم بزنند اما انقلاب و کودتای رنگی آنها در ایران با حضور مردم، شکست خورد.
روزنامه های «کیهان» و «رسالت» هم به این هشدار رهبری مبنی بر اینکه «لیست کسانی که دلشان با آمریکاست قابل اعتماد نیست» اشاره کردند.
به گزارش کیهان، رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر پیشنهاد دهندگانِ لیستها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می توان به لیست آنها درباره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی دهند و دلشان دنبال حرفهای آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.

*** به دنبال راهی برای رونق مسکن
خواب عمیق بازار مسکن در حالی استمرار پیدا کرده و وارد سومین سال رکود خود شده که به نظر می رسد قیمت خرید برای مشتریان بازار مسکن به پایین ترین حد رسیده است. برخی روزنامه ها به دنبال ارایه راهکارهایی برای رونق این بازار هستند.
«تجارت» با اشاره به کاهش قیمت مسکن، به سراغ دو تن از کارشناسان برجسته اقتصادی حوزه مسکن رفت تا نظر آنان را درباره آینده قیمتی بازار مسکن جویا شود.
«آلبرت بغزیان» با اشاره به اینکه در دوران رونق بازار مسکن به دلیل تزریق نقدینگی ازسوی بازارهای مالی همچون بورس، ارز و طلا به آن دچار حباب های قیمتی شد به تجارت می گوید: افزایش نرخ ارز یکی از علل مهم گران شدن مسکن در چند سال گذشته بود وهمین عامل موجب شد تا خریدارقدرت مالی کافی برای خرید را نداشته باشد. درواقع بی انضباطی پولی ومالی در دولت گذشته از یک طرف و قطع نشدن تزریق نقدینگی از سوی بازارهای دیگر به بازار مسکن از طرف دیگر تا قبل از دولت یازدهم موجب شده بود که به اصطلاح بازار مسکن رونق داشته باشد که همین رونق حباب قیمتی وگران شدن روز به روز مسکن در کشور را رقم زد.
از طرفی دیگر «اصغر پورمتین» دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی قیمت مسکن به کف وپایین ترین حد خود رسیده است به تجارت می گوید:بازار مسکن به لحاظ قیمتی برای خریداران دست به نقد شرایط خوبی را فراهم کرده است در حالی که فروشندگان در بازار کنونی مجبورند واحدهای مسکونی خود را پایین تر از قیمت فروش موردنظر خودشان بفروشند واین اتفاق بهترین فرصت برای خریداران مسکن وبه خصوص اجاره نشین ها است. شرایط فعلی بازار مسکن حاوی پیامی روشن برای فعالان وقشرهای مختلف مردم در سراسر کشور است که هم اکنون فصل خرید است وباید برای فروش صبر کرد.
روزنامه «تفاهم» هم بر این باور است که مسکن تاوان تورم را می دهد و حتی وام ۸۰ میلیونی هم کمکی به رونق مسکن نکرده است.
به نوشته تفاهم، در حالی هنوز نسخه تحریک تقاضا از سوی دولتمردان برای بازار مسکن نوشته می شود که وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن هم نتوانسته است بازار مسکن را از رکود خارج کند. در ماه های اخیر نظرات و راهکارهای مختلفی در خصوص رکود بازار مسکن مطرح شده است تا شرایط بازار را تغییر دهد و صنعت ساختمان را رونق ببخشد اما هیچ یک از این دیدگاه ها و راهکارها تاکنون نتوانسته است مشکلات این بخش را حل کند و همچنان فعالان بازار مسکن درگیر رکود خرید و فروش و ساخت و ساز مسکن هستند. براین اساس، دولت سعی کرده با تعریف وام جدید و افزایش سقف تسهیلات مسکن، حداقل طرف تقاضا را تحریک کند تا وارد بازار شود اما هنوز هم اثر روانی این تصمیمات دولت در بخش مسکن دیده نمی شود و متقاضیان تمایلی به خرید مسکن از خود نشان نمی دهند؛ هرچند که بخش عمده ای از آنها معتقدند توان مالی برای ورود به بازار مسکن را ندارند. در حال حاضر حداکثر وام مسکن ۸۰ میلیون تومان است که برای صندوق پس انداز مسکن یکم پرداخت می شود.
در این میان «دنیای اقتصاد» هم به دنبال راه میانبر برای رونق بازارمسکن است.
به گزارش این روزنامه، موسسه پژوهشی وابسته به نهاد ریاست جمهوری، ضمن تشریح آخرین وضعیت بازار مسکن و تاثیری که این بخش طی دو سال و نیم اخیر، از برنامه های کلان اقتصادی دولت یازدهم گرفته است، یک فرمول میانه برای خارج کردن بخش مسکن – و به تبع، سایر بخش های اقتصادی- از رکود ارائه کرد. بررسی های موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی نشان می دهد تحت تاثیر تحولات اساسی در رژیم اقتصادی و سیاست های کلان دولت از نیمه سال ۹۲ به بعد که به شکل «بازگشت انضباط پولی، کاهش تورم و ثبات قیمت ها در اقتصاد» بروز کرده است، در حال حاضر به دلیل نبود چشم انداز سودآوری در بخش مسکن، جذابیتی برای سرمایه گذاری و سفته بازی به ترتیب در بازار معاملات زمین و مسکن و بازار ساخت و سازهای مسکونی وجود ندارد که این موضوع بر رکود فعالیت های ساختمانی افزوده است. این موسسه با تشریح دو نگاه متفاوت به چالش فعلی بخش مسکن و در نتیجه سناریوهای اجرایی متضادی که از جانب سیاست گذاران مطرح است، راهکار مناسب و کم هزینه از بین دو سناریوی مطرح برای خلاصی از وضع موجود را «تمرکز بر تامین مسکن اقشار متوسط» از دو طریق پرداخت تسهیلات خرید و وام ساخت در بافت فرسوده عنوان می کند.

*** تایید حضور بانوان در مجلس خبرگان
خبر تازه سخنگوی شورای نگهبان از تایید فقها برای پذیرش حضور بانوان در مجلس خبرگان رهبری و پیش از آن، شرکت ۸ زن در آزمون خبرگان، موضع گیری های منفی و مثبتی را نسبت به حضور زنان در خبرگان به همراه داشت. این موضوع محور خبری برخی مطالب روزنامه های مورد بررسی بود.
اعتماد در شروع گزارش خود از نشست خبری سخنگی شورای نگهبان اینگونه نوشت: ٧ اسفند ٩۴، اگر تا چند ماه پیش تنها منتظر انتخاب نمایندگانی بود که قوه قانونگذاری کشور را در دست بگیرند، حالا نظاره گر انتخابات دیگری شده است. مجلس خبرگان رهبری در پنجمین دوره انتخابات خود، توشه ای از آرامش گذشته را به همراه ندارد. در روزهایی که تنها با اکتفا به همان قانون قبلی، اطلاعیه شورای نگهبان برای شرکت در آزمون شهریور ماه، چهره های ناشناسی را راهی قم کرد، اعلام حضور چهره های شاخص سیاسی، حواشی زیادی را گرد نهاد نظارتی خبرگان رهبری چرخاند. حالا زمان یک ماه و نیمه باقیمانده تا انتخابات، شورای نگهبان را به کانون توجهات تبدیل می کند. نهاد نظارتی، این روزها که ساعات کار شبانه را نیز برای بررسی صلاحیت های داوطلبانه در نظر گرفته، پاسخگوی تمام اتفاقاتی است که در نتیجه دومین اطلاعیه شورای نگهبان شکل می گیرد. نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان بعد از گذشت تمام حواشی ایجاد شده، برگزار شد. نجات الله ابراهیمیان که واژه «قانون» همواره کلید واژه پاسخ های او بوده و هست در جمع خبرنگاران از تمام روزهای منتهی به انتخابات می گوید.
به نوشته اعتماد، حضور بانوان در خبرگان رهبری از دیگر مسائلی بود که در زمان باقیمانده تا انتخابات می تواند مورد توجه قرار بگیرد. موضوعی که از همان ابتدا اعتراضاتی را در پی داشته و از سوی برخی علما، فقها و بعضا برخی مراجع با مخالفت هایی روبه رو شده است. اما با همه این اظهارات شاهد حضور هشت خانم شرکت کننده در آزمون خبرگان رهبری بوده ایم. ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که آیا دعوت به آزمون به این معناست که شورای نگهبان با حضور زنان در خبرگان رهبری موافقت کرده است، گفت: در مورد تک تک داوطلبان خانم اظهارنظر نمی کنم. اما برداشت من از رفتار فقها این است که وقتی آنها دعوت به آزمون می شوند یعنی امکان احراز بقیه شرایط هم وجود دارد و آنها می توانند فرآیند را پیش ببرند. یعنی این امکان به طور ضمنی پذیرفته شده است.
«ایران» هم در یادداشتی از «جایگاه مبهم بانوان ایرانی در مجلس خبرگان رهبری» سخن گفت و نوشت: به لحاظ تاریخی حضور بانوان در مجلس خبرگان ثبت گردیده و در اولین مجلس خبرگان قانون اساسی که ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ افتتاح شد، خانم «منیره گرجی فرد» به عنوانی یک زن در کنار ۷۴ مرد در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش آفرینی نموده اند. اما متأسفانه در این دوره از ۸۰۱ داوطلب مجلس خبرگان، تنها ۱۶ نفر از خانم ها داوطلب ورود به این عرصه انتخاباتی بوده و در آزمون ورودی خبرگان شرکت کردند که البته حضور همین تعداد نیز با مخالفت برخی افراد و جناح ها روبه رو شده است.
به نوشته ایران، با وجود اینکه در قانون اساسی هیچ منعی برای حضور زنان در مجلس خبرگان وجود ندارد، اما استقبال زنان برای کاندیداتوری این انتخابات چشمگیر نبوده است. این مسأله، شاید بیش از هر چیز به خاطر تابوی مردانه بودن این مجلس باشد که متأسفانه در میان خود بانوان نیز طرفدارانی یافته است و شرایط را برای حذف بی هزینه آنان از نهادهای تصمیم گیر کشور، تسهیل می نماید. بر این اساس، حضور مؤثر و تلاش های هر یک از این ۱۶ خانم علاوه بر برنامه ها و استراتژی های حزبی، تلاشی مبارک و سرمشقی در جهت ارتقای زنان به جایگاه شایسته خود در عرصه های مدیریت کلان کشور و عبور از فرهنگ سیاسی پیروی از مردان و انفعال سیاسی به فرهنگ سیاسی مشارکتی و فعال بوده و لازم است مورد حمایت همه مجریان و رأی دهندگان (مردان و زنان) قرار گیرد تا ان شاءالله در بلندمدت بتوان زمینه گسترش و تعمیق حضور نیمی از جمعیت کشور را در اداره جامعه فراهم کرد.

*** کمک میلیاردی خیران به بخش سلامت
روزنامه «شهروند» در گزارش امروز خود از میزان کمک خیران سلامت از زمان تاسیس «مجمع خیران» تاکنون در حوزه های بهداشتی و درمانی خبر داد.
به گزارش شهروند، مردم ۴ هزار میلیارد تومان در مجمع خیران سلامت هزینه کردند؛ حالا مجمع خیران سلامت از طریق ٢٢٠ شعبه ای که دارد، از کمک های مردمی برای هزینه در بخش سلامت استقبال می کند؛ کمک هایی که بدون دخالت و همراهی دولت جمع آوری می شود. این بخشی از گزارش دبیر مجمع خیران سلامت کشور در نشست خیران سلامت شهرستان دماوند بود.
به نوشته این روزنامه، «رضا نیری» به فعالیت های انجام شده از زمان تأسیس مجمع خیران سلامت در کشور اشاره کرد: از زمانی که مجمع تشکیل شده تاکنون ۶ سال می گذرد؛ در این مدت، شعبه هایی از مجمع خیران سلامت در دانشگاه و دانشکده های کشور ایجاد شده؛ این مجمع با رنگ و بوی مردمی فعالیت های خود را در کشور به انجام می رساند و به صورت غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیراقتصادی در کشور به ثبت رسیده است. در ابتدا به علت کمبودها و مشکلاتی که در بخش دارو و درمان وجود داشت، فعالیت های خود را از ساخت بیمارستان، درمانگاه، خانه بهداشت و اورژانس جاده ای آغاز کردیم که در این راستا حدود ۴ هزار و ۵٠٠ مرکز در کشور در طول پنج سال احداث و به دانشگاه ها تحویل داده شد.

منبع:ایرنا


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.