کد خبر : 4595
تاریخ انتشار : شنبه 26 دی 1394 - 8:08

مجوز اوباما برای فروش هواپیمای مسافری به ایران

مجوز اوباما برای فروش هواپیمای مسافری به ایران

روزنامه آمریکایی نوشت در حالی که به روز اجرای توافق هسته‌ای نزدیک می‌شویم، رئیس‌ جمهوری آمریکا مجوز صادرات هواپیمای مسافری به ایران را صادر کرد.

 

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» گزارش کرد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا  جمعه (دیروز) گام دیگری به سوی اجرای برجام برداشت و به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اختیار داد، اجازه صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران را بدهد.
مقامات کاخ سفید روز جمعه تصریح کردند که تا زمانیکه ایران به تعهدات خود طبق برجام پایبند نباشد، هیچ کاهش تحریمی انجام نخواهد شد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز باید همکاری ایران را تأیید کند و راستی‌آزمایی ضروری است.
«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در ضیافت ناهار به میزبانی «بلومبرگ» درباره فرایند پیشروی برجام گفت: «آنها تقریباً گام‌های مهم هسته‌ای را تکمیل کرده‌اند و موردی باقی نمانده است که نادیده گرفته باشد. عقب‌گرد چشمگیری در برنامه هسته‌ای ایران شده است».
رودز تصریح کرد که تأیید آژانس در واقع «روز اجرا» را معین می‌کند و گفت: «این تأییدیه احتمالاً خیلی زود و به طور قطع در روزهای آتی صورت می‌گیرد و آن روز زمانی است که رفع تحریم‌ها آغاز می‌شود».
طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، توافق هسته‌ای، تنها بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو می‌کند و واشنگتن مدعی است که تحریم‌های مرتبط با نقض حقوق بشر و حمایت ایران از گروههایی که آمریکا آنها را تروریستی می‌داند، همچنان برجای خود باقی می‌ماند.
یو اس ای تودی ادامه داد، در حالی که تحریم‌های تجاری آمریکا تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است، برجام دو انتظار را می‌بایست برآورده سازد: ایران می‌تواند هواپیمای مسافربری آمریکا را خریداری کند و یکسری صنایع دستی به ویژه فرش و قالیچه به آمریکا بفروشد.
در سال ۲۰۱۰، کنگره به اوباما مجوز داد تا اجازه صادرات کالا، خدمات یا فناوری به ایران را در شرایطی بدهد که به تشخیص وی فروش این کالاها در راستای منافع ملی آمریکا باشد.
اوباما روز گذشته، از طریق یک یادداشت ریاست‌جمهوری که شبیه به حکم اجرایی ریاست‌جمهوری است، به کری چنین مجوزی را صادر کرد.
۱۳ سناتور جمهوری‌‌خواه کنگره روز جمعه در نامه‌ای به اوباما، خواستار تحریم‌های جدیدی علیه ایران به دلیل آزمایشات اخیر موشک‌های بالستیکی شدند.
از طرف دیگر، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید نیز روز گذشته اعلام کرد که رفع تحریم‌ها طبق برجام مانعی برای آمریکا به منظور اتخاذ اقدامات دیگر علیه ایران در دیگر جناح‌ها به وجود نمی‌آورد.
وی تصریح کرد:‌ «ما از همان اول خیلی صریح و روشن بودیم که مذاکرات در وهله اول بر برنامه هسته‌ای ایران متمرکز است. این نگرانی شماره یک ما است. این نگرانی شماره یک همپیمانان ما در اسرائیل نیز هست و ما درباره این حقیقت به شدت روشن و صریح هستیم که ایران به طور بالقوه در معرض تحریم‌های چشمگیر در نتیجه آزمایشات موشک بالستیک که گزارش شده است، می‌باشد بنابراین ما همچنان به اعمال فشار به آنها ادامه می‌دهیم».


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.