کد خبر : 462
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 مهر 1392 - 8:04

نفس‌های دریاچه ارومیه را با تکنولوژی‌های سنتی تنگ‌تر نکنیم

نفس‌های دریاچه ارومیه را با تکنولوژی‌های سنتی تنگ‌تر نکنیم

وجود ۱۲۵۰۰ حلقه چاه در حاشیه دریاچه ارومیه
نفس‌های دریاچه ارومیه را با تکنولوژی‌های سنتی تنگ‌تر نکنیم
نماینده مردم شبستر در مجلس گفت: باید استراتژی توسعه کشاورزی را در حاشیه دریاچه اورمیه برای جلوگیری از مهاجرت ساکنان این حوزه در برنامه باشد، اما توسعه‌ای متناسب و نه با تکنولوژی‌های سنتی که نفس‌های این دریاچه را تنگ‌تر کند.

علی علیلو با بیان اینکه اگر مکانیزه کردن آبیاری در زمین‌های کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه اتفاق می‌افتاد حجم مصرف آب در این مزارع به یک ششم کاهش می‌یافت، اظهار داشت: با حساب سر انگشتی اگر این تحول در بخش کشاورزی ۱۰ سال قبل اتفاق می‌افتاد می‌توانست از ‌بسیاری از اثراتی که امروز از خشک شدن دریاچه ارومیه نصیب ما می‌شود جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی برای مکانیزه کردن آبیاری بخش کشاورزی طرح ضربتی را اجرا کند تا از آبیاری سنتی کنونی که حجم بالایی از آب‌های منطقه به خصوص آب‌های زیرزمینی را در حال مکیدن است جلوگیری کند.

علیلو با اشاره به وجود بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه در بخش جنوبی دریاچه ارومیه گفت: برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در این منطقه باعث از بین رفتن آب‌های شیرین و شور شدن آب‌های حوزه به خصوص آب‌های زیرزمینی آذربایجان‌شرقی شده است.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به اثرات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه متذکر شد: باید استراتژی توسعه کشاورزی را در این منطقه برای جلوگیری از مهاجرت ساکنان این حوزه در برنامه باشد، اما توسعه‌ای متناسب با موقعیت منطقه نه با تکنولوژی‌های سنتی که نفس‌های این دریاچه را تنگ‌تر کند و منطقه را با خطرات بیشتری روبه‌رو کند.

این مسئول خواستار توجه به تکنولوژی‌های نو در مزارع کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه شد و اذعان داشت: با استفاده از تکنولوژی‌های موجود می‌توان در بازگشت حیات به این زیستگاه گام‌های را اساسی را برداشت.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.