کد خبر : 4785
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 بهمن 1394 - 6:21

آغاز همکاری همه جانبه با اروپا/برجام، سوریه و یمن موضوع گفت و گو با مقامات اروپایی است

آغاز همکاری همه جانبه با اروپا/برجام، سوریه و یمن موضوع گفت و گو با مقامات اروپایی است

 وزیر امور خارجه از آغاز همکاری های همه جانبه با اروپا خبر داد و گفت: در سفر به بروکسل با مقامات اتحادیه اروپا درباره برجام، منطقه و همکاری های دو جانبه گفت و گو می شود.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در بدو ورود به بروکسل درباره اوضاع منطقه افزود: مردم سوریه نیاز به قیم ندارند و خودشان تصمیم گیری خواهند کرد.
وی ادامه داد: واضح است که این حرف ها بیشتر شعار تبلیغاتی است. امکانات و توانمندی های کشورها کاملا مشخص است و با این بلوف های تبلیغاتی مشکلی برای آنها حل نمی شود. اما حتی ادعاهایی که مطرح می شود می تواند باعث تشنج و خطر بیشتر در منطقه شود.

**تصمیم گیری برای مردم سوریه متوقف شود
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ضرورت دارد همسایگان ما واقعیات را بفهمند، به آن توجه کنند، اوهام را کنار بگذارند و بپذیرند که ناگزیرند به خواست مردم سوریه تن دهند و تصمیم گیری برای مردم سوریه را متوقف کنند. تصمیمات را خود مردم سوریه باید بگیرند.
ظریف با بیان این که مدتی است برای سخنرانی در پارلمان اروپا و دیدار با مسئولان اتحادیه اروپا و مقامات بلژیک از وی دعوت شده، اضافه کرد: بحث های مهمی را با اتحادیه اروپا آغاز کرده ایم. گفت وگوهایی در سطح معاونان شروع شده و در سفر آینده خانم موگرینی به تهران این گفت وگوها در سطح وزیر با حضور کمیسیونرهای مختلف اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت.
وی افزود: در واقع یک همکاری همه جانبه بین ایران و اتحادیه اروپا در حوزه های مختلف مورد علاقه دو طرف شروع خواهد شد. روابط با بلژیک نیز به عنوان یکی از اعضای مهم اتحادیه اروپا روابط خوبی است.
وزیر امور خارجه ادامه داد:در این سفر که تا روز سه شنبه خواهد بود، هم در اتحادیه اروپا سخنرانی خواهم داشت و هم در مرکز مطالعات وزارت خارجه بلژیک و ملاقات هایی هم انجام خواهد شد.
ظریف خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث های دو جانبه هنوز ضرورت دارد در مورد نکات مربوط به اجرای دقیق برجام با مقامات اتحادیه اروپا که خانم موگرینی مسئولیت هماهنگی کمیسیون مشترک را دارد، بحث کنیم.
وی با اشاره به برجام نیز گفت: کارها در مورد اجرای برجام به خوبی پیش می رود. مخصوصا با اجرایی شدن سوئیفت در پایان هفته گذشته یک قدم مهم برداشته شد و یک روند چندین هفته ای پایان پیدا کرد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: در سایر زمینه ها هم با توجه به این که تحریم های غیرقانونی ایالات متحده سال ها ادامه داشته، برداشته شدن آنها و عملیاتی شدن رفع تحریم ها نکته ای است که مسئولان اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی و ایران در آن دارای منافع مشترک هستند که این موضوعات را ما با جدیت پیگیری کرده ایم و باز هم نیاز به هماهنگی داریم که انجام خواهیم داد.
ظریف موضوعات مهم منطقه ای را از موارد مهم دستور کار این سفر عنوان کرد و افزود: ادامه جنگ وحشیانه علیه مردم یمن که کل جامعه بین المللی خواهان پایان گرفتن آن هستند و توقف حملات غیرقانونی دولت سعودی علیه مردم یمن یکی دیگر از موضوعات بحث در این سفر خواهد بود.

**عربستان تحت فشار بین المللی برای توقف جنگ طلبی
وزیر امور خارجه با اشاره به موضوع سوریه و ضرورت ایجاد یک جبهه هماهنگ برای مبارزه با داعش و سایر گروه های افراطی، تاکید کرد: ما در جلسه مونیخ توانستیم درباره ضرورت آتش بس همه جانبه و توقف عملیات از سوی همه طرف ها و کمک رسانی انسانی به یک تفاهم برسیم.
ظریف خاطرنشان کرد: اینها مواضعی است که جمهوری اسلامی ایران از ماه ها قبل، از جمله در مذاکرات وین بر آنها تاکید داشته و متاسفانه رژیم سعودی مخالفت می کرده است اما اکنون این رژیم تحت فشار بین المللی است که جنگ طلبی و سیاست توهم آلود خود مبنی بر این که باید با راه حل نظامی به نتیجه برسد را کنار بگذارد.
وی تصریح کرد: ما یقین داریم که چاره ای جز این نخواهد داشت. پیگیری این موضوع نیز از جمله مواردی است که در برنامه کاری ما خواهد بود.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در هنگام ورود به بروکسل مورد استقبال مسئولان سفارت ایران در بلژیک و تعدادی از مقامات وزارت خارجه این کشور اروپایی قرار گرفت.
طبق آنچه که از پیش اعلام شده، قرار است ظریف در جریان این سفر با نخست وزیر و وزیر خارجه بلژیک دیدار و گفت وگو کند.
رایزنی با تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا از جمله فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هم چنین رئیس شورای اروپا و رئیس پارلمان اروپا از دیگر برنامه های رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در جریان سفر به بلژیک است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.