کد خبر : 4835
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 اسفند 1394 - 2:27

رحمانی مقدم: محیط زیست و میراث فرهنگی نباید اولویت آخر بهارستان باشد

رحمانی مقدم: محیط زیست و میراث فرهنگی نباید اولویت آخر بهارستان باشد

 

 

 

مدیر اجرایی تشکل غیردولتی همیاران زیست سبز با اشاره به لزوم شکل گیری کمپینی تحت عنوان پویش انتخاباتی پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی در استان آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان‌شرقی جزو یکی از بحرانی ترین استانهای کشور در زمینه محیط زیست و میراث فرهنگی است.

احمد رحمانی مقدماحمد رحمانی مقدم در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: استان آذربایجان شرقی اکنون با مشکلات و بحرانهای مختلفی از جمله بحران دریاچه اورمیه و عوارض محیط زیستی و اجتماعی ناشی از آن، تخریب جنگلهای ارسباران(قره داغ)، آلودگی ارس توسط پسابهای صنعتی و معدنی ارمنستان، آلودگی هوای تبریز، تاراج کوهها و رود دره ها، عدم مراقبت از مراتع و از بین رفتن ذخایر آبی منطقه، توسعه بدون درنظر گرفتن ظرفیت زیستی مناطق و سایر موارد زیست محیطی از یک طرف، و تخریب میراث فرهنگی و عدم بهره برداری اصولی از آثار تاریخی و ازبین رفتن تعلق خاطر و عرق به فرهنگ و تاریخ و به تبع آن بحرانهای فرهنگی و اجتماعی، رو به رو است، و همه ی این مسایل، از دلایل عمده تشکیل پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی در استان می باشد.

اما در استان آذربایجان شرقی در راستای فعالیت هر چه بهتر این کمپین انتخاباتی چه اقداماتی انجام گردیده است؟ این عضو هیئت مؤسس پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی در آذربایجان شرقی در همین رابطه گفت: به محض هماهنگی های اولیه با بانیان پویش در پایتخت سعی کردیم ابتدا نمایندگانی از شهرستانهای مختلف که در زمینه مسائل زیست محیطی و میراث فرهنگی فعال هستند را شناسایی نماییم تا با آگاهی کامل از پیشینه فکری و عملی کاندیداهای مجلس نسبت به شناسایی و معرفی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: جلساتی با کاندیداهای مجلس نیز برگزار کرده ایم و منتظر تأیید نهایی صلاحیتها هستیم تا اهداف خود را هدفمندتر دنبال کنیم.

رحمانی مقدم در ارزیابی خود از فضای استان به جهت پرداختن به مسایلی مانند میراث فرهنگی و محیط زیست گفت: استان آذربایجان شرقی در زمینه زیست محیطی جزو پیشروان در کشور محسوب می شود و تشکل های با سابقه ای وجود دارد و مسئولین ارگانهای مختلف تا حدودی در تعامل با این تشکلها هستند ولی متأسفانه در بخش میراث فرهنگی برخلاف مسایل زیست محیطی، فعالین بیشتر به صورت انفرادی فعالیت می کنند و جای خالی تشکل های میراث فرهنگی در استان به شدت احساس می شود و این مسایل، کار ما را کمی سخت می کند ولی سعی می کنیم ارتباط خوبی با افراد تأثیرگذار در هر دو حیطه داشته باشیم تا به نتیجه مطلوبی برسیم.

عضو هیئت مؤسس پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی در آذربایجان شرقی با اشاره به نحوه ی مواجهه و تعامل دستگاه های دولتی در استان با دوستداران محیط زیست و همچنین میراث فرهنگی اظهار داشت: متأسفانه با توجه به مشکلات سیاسی و اقتصادی که امروزه کشور درگیر آنها است، اولویت های اول مسئولین علی الخصوص کاندیداهای مجلس بیشتر به مسائل اقتصادی و سیاسی می باشد و مسائل زیست محیطی و میراث فرهنگی به غیر از مواردی که جنبه تبلیغاتی دارد، در سایر موارد از اولویت های با درجه اهمیت پایین محسوب می شوند، ولی در کل امیدوارم در این فرصت پیش رو بتوانیم لیست کاندیداهای استان را که متشکل از افراد دلسوز و متعهد در مسائل زیست محیطی و میراث فرهنگی می باشد را معرفی کنیم.

وی در تشریح ویژگی های نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی از حیث برنامه های پویش، گفت: در مرحله اول سعی خواهیم کرد دقت کافی در انتخاب و معرفی کاندیداها داشته باشیم.

رحمانی مقدم تصریح کرد: سابقه مثبت در پیگیری و نظارت مسائل زیست محیطی و میراث فرهنگی از سوی نمایندگان ادوار گذشته مجلس و نگاه فراجناحی آنان در مواجهه با لایحه هایی که مستقیم یا غیرمستقیم بر این مسائل تأثیرگذار بوده از اولویت های انتخاب ما خواهد بود و در مورد کاندیداهای جدید نیز در وهله اول فعالیت های ایشان در گذشته و برنامه های واقعی ایشان در انتخاب ما تأثیر خواهد گذاشت.

مدیر اجرایی تشکل غیردولتی همیاران زیست سبز اضافه کرد: البته درصد رأی آوری نمایندگان نیز در انتخاب آنان بی تأثیر نخواهد بود چرا که داشتن دغدغه زیست محیطی و میراث فرهنگی به تنهایی دلیل بر اصلح بودن کاندیدا ها نیست و پارامترهای مختلفی باید در این انتخاب دخیل باشد.

احمد رحمانی مقدم تأکید کرد: مردمی بودن و پایبندی به وعده های داده شده بعد از انتخاب و اطمینان از عملکرد فراجناحی در مواجهه با مسایل زیست محیطی و میراث فرهنگی از موضوعات مهمی است که در انتخاب افراد باید لحاظ شود.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.