کد خبر : 486
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 مهر 1392 - 11:36

از وعده وزیر برای تداوم آزادی زندانیان امنیتی تا نقشه دولت برای سرخابی‌ها

از وعده وزیر برای تداوم آزادی زندانیان امنیتی تا نقشه دولت برای سرخابی‌ها

گزارش کامل از جلسه هیات دولت
از وعده وزیر برای تداوم آزادی زندانیان امنیتی تا نقشه دولت برای سرخابی‌ها
اعضای هیات دولت پس از پایان جلسه امروز کابینه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سؤالات مختلف پاسخ دادند.

هیات دولت امروز به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور تشکیل جلسه داد و پس از آن، اعضای کابینه با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات مختلف پیرامون مسائل روز پاسخ دادند.

آزادی زندانیان مسبوق به سابقه بوده/ روند آزادی ها تداوم دارد

بنابر این گزارش،‌ حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات که در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی در خصوص تداوم آزادی برخی زندانیان امنیتی اظهار داشت: این اولین بار نیست که نسیم رحمت و رأفت از جایگاه رهبری معظم انقلاب اسلامی وزیدن گرفت.

وی افزود: آزادی جمعی از زندانیان که مشمول عفو و بخشودگی نظام قرار گرفتند، مسبوق به سابقه بوده اکنون نیز شاهد وزیدن این نسیم هستیم که در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

وزیر اطلاعات گفت: اکنون در فضای جامعه آرامشی حکم‌فرما شده و نگاه مردم به همه اقشار و آینده یک نگاه امیدوارانه است و طبعا همه ارکان نظام به ویژه مقام معظم رهبری که حکم پدر جامعه را دارند علاقمند به استمرار این فضا هستند.

حجت الاسلام علوی افزود: امیدوارم این نگاه امیدوارانه مردم به آینده، انشاالله پررنگ تر شود و پایدار باشد و طبیعی است که با نگاهی امیدوارانه و روشن بینانه به آینده شاهد آزادی جمع بیشتری از زندانیان خواهیم بود.

وی بر همین اساس ابراز امیدواری کرد که جمع دیگری از زندانیان در عید سعید غدیرخم آزاد شوند و مردم ما در این عید بزرگ عیدی خوبی دریافت کنند.

وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوال که آزادی زندانیان امنیتی به درخواست چه دستگاهی صورت گرفته، اظهار داشت: طبیعت نظام اسلامی این است که علاقمند نیست کسی در زندان باشد؛ همانطور که علاقمند نیست کسی در بیمارستان باشد و یا مشکلی برای کسی به وجود آید.

حجت الاسلام علوی افزود: نظام اسلامی علاقمند است همه در چارچوب هنجارها زندگی و به‌ گونه‌ای رفتار کنند که نیاز نباشد کسی به زندان برود.

وی تصریح کرد: طبیعت نظام علاقمند است که مردم در فضای آزاد مشغول به کار و زندگیشان باشند و همه بتوانند از فضای رحمت و رأفت نظام برخوردار باشند.

وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور  هم برای آزادی زندانیان امنیتی تقاضایی از رهبری داشته، اظهار داشت: من در این زمینه کلی صحبت کردم و به طور طبیعی در جزئیات همه چیز ممکن است.

 

به تغییر فرهاد دانشجو رای مثبت دادم/ بحث تغییر رئیس دانشگاه تهران مطرح نیست

جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم پس از جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره برکناری فرهاد دانشجو اظهار داشت: تغییر رئیس دانشگاه آزاد بر اساس رأی هیئت امنا صورت گرفت و در دولت بحثی در این باره نشد، البته من به تغییر رای مثبت دادم.

توفیقی درباره معرفی شدن خود به عنوان وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: ‫تا این لحظه همچنان قرار است به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شوم اما تصمیم نهایی با رئیس جمهور است.

وی همچنین درباره میزان شهریه دانشگاه آزاد، اظهارکرد: در این باره رییس دانشگاه آزاد باید بررسی‌های لازم را انجام دهد و به هیات امنا پیشنهادهای لازم را ارائه دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات در دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی، گفت: من قبلا هم این موضوع را گفته‌ام که تغییرات موکول به این است که ضرورت‌ و نیازی پیش بیاید و هر وقت ضرورت ایجاب کند، تغییرات انجام خواهد شد.

وی در این باره اظهارکرد: عمده هدف ما در مدیریت دانشگاه‌ها، کارآمدی، تسلط به حوزه مسئولیت و پاسخگویی به مطالبات دانشگاه‌ها و وجود مشخصه‌هایی چون اعتدال در مدیریت مبتنی بر اخلاق و عقلانیت است.

سرپرست وزارت علوم همچنین درباره تغییر در ریاست دانشگاه تهران، گفت: فعلا بحثی در این باره مطرح نیست.

وی در خصوص استقلال مالی دانشگاه‌ها و انتخاب روسای دانشگاه‌ها توسط اعضای هیات علمی، گفت: خوشبختانه قانون برنامه چهارم در این باره در ماده ۲۰ برنامه پنجم تکرار شده و به صراحت آمده است که دانشگاه‌ها در امور مالی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی باید با مصوبات هیات امنای دانشگاه اداره شوند و قوانین و مقررات مستثنی هستند. این موضوع قانون است و ما حتما در جهت عملیاتی شدن آن گام برمی‌داریم.

۳ مصوبه هیات وزیران برای استقرار صنایع در حومه شهرهای بزرگ

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به مصوبات هیات دولت درباره بهبود محیط زیست در شهرهای صنعتی گفت: هیات وزیران سه مصوبه برای استقرار صنایع در حومه شهرهای بزرگ خبر داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رویکرد اصلی دولت را توجه به تمرکز زدایی از استان تهران خواند و گفت: فعالان اقتصادی و صنعتگران از فعالیت در محدوده های شهرهای تهران و اصفهان پرهیز کنند.

ابتکار افزود: تهران یک و دو دهم درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است اما نزدیک به ۳۰ درصد فعالیت های اقتصادی را در این استان تمرکز داده ایم که به همین منظور از فعالان اقتصادی می خواهیم از محدوده های اطراف شهر تهران و همچنین اصفهان که تراکم و آلودگی هوای بالا دارند پرهیز کنند.

وی گفت: رونق اقتصادی و مسائلی از جمله تامین انرژی و منابع آب در بسیاری از استان های دیگر هم فراهم است و فعالیت های اقتصادی و صنعتی را می توان به این استان ها انتقال داد.

ابتکار درباره آخرین نتیجه بررسی ها در بحث معضلات دریاچه ارومیه هم گفت:‌ همچنان بررسی ها ادامه دارد.

تشکیل کارگروهی برای بررسی واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی

سیدرضا امیری صالحی که در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، درخشش تیم ملی کشتی کشورمان درمسابقات جهانی را به مردم تبریک گفت.

وی تصریح کرد: فدراسیون و تیم کشتی مجموعه بسیار قوی و فعال است اما برای حمایت از قهرمانان مدال‌آور بر اساس آئین‌نامه‌ای که داریم عمل خواهیم کرد.

امیری‌صالحی متذکر شد: ما در این زمینه از روش‌های احساسی و سلیقه‌ای و موارد خاص که موجب تحریک دیگران می‌شود، پرهیز خواهیم کرد.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان درباره انتخابات کمیته ملی المپیک اظهار داشت: کمیته قطعا یک نهاد ملی است که در چارچوب قوانین بین‌المللی اداره می‌شود. وی افزود: سازوکار کمیته ملی المپیک مشخص است و انشاءالله در آینده انتخابات آن برگزار خواهد شد و کمیته بین‌المللی المپیک هم خوشبختانه با برگزاری انتخابات موافقت کرده است.

صالحی‌امیری در خصوص واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی نیز از تشکیل کارگروهی برای بررسی کارشناسی یک ماهه این موضوع خبر داد. وی خاطرنشان کرد که وزارتخانه متبوعش پس از اعلام نظر کارگروه مذکور تصمیم لازم را در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.

سرپرست وزارت ورزش در عین حال گفت: اینکه در کشور از یک یا دو باشگاه فقط حمایت شود و سایر باشگاه‌ها بدون حمایت، مطمئنا نه به مصلحت و نه منطقی است و لذا رفتار وزارت ورزش با همه باشگاه‌ها یکسان خواهد بود.

امیری‌صالحی در پاسخ به خبرنگاری که نظر وی را درباره واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به پیشکسوتان جویا شد، اظهار داشت: مطمئن باشید در خصوص واگذاری این دو باشگاه هنوز تصمیم‌گیری نشده و ما بر اساس منافع دولت و ملت تصمیم‌گیری خواهیم کرد تا این بحث در انحصار کسی درنیاید.

وی در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید برای مقابله با تبانی در عرصه داوری فوتبال چه تدابیری اندیشیده شده، تاکید کرد: قرار نیست در مسائل جزئی فدارسیون‌ها دخالت کنم اما به رئیس فدراسیون فوتبال گفتم که حتما باید برای مقابله جدی و قانونمند با فساد در عرصه این ورزش سازوکار قانونی ایجاد شود.

سرپرست وزارت ورزش در پایان متذکر شد: تحت هیچ شرایطی وجود فساد و تبانی در عرصه ورزش و به ویژه در حوزه فوتبال قابل تحمل نیست.

تشکیل کارگروه مستقل برای پیگیری تحقق دولت الکترونیک/ تلاش برای کاهش بروز جرم

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در خطای غیرعمد خسارت مادی و جانی به وجود می‌آید که باید جبران شود، اظهار کرد: دولت و مجلس برای این موضوع بودجه‌ای در نظر گرفتند که ناکافی است و بیمه‌ها برای حوادث جاده‌ای مطرح است و برای غیر از آن تامین بودجه مشکل دارد.

وزیر دادگستری در پاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه‌های وزارت دادگستری برای کاهش اطاله دادرسی چنین توضیح داد: قوه قضاییه در آیین دادرسی و روش محاکمات تمهیداتی را پیش‌بینی کرده است، ما نیز در سازمان تعزیرات حکومتی این موضوع را تعقیب می‌کنیم که روند رسیدگی به شکایات کاهش یابد و سرعت عملیات بالا رود و مردم برای طرح شکایت توسط شبکه الکترونیک وارد شوند.

وی اضافه کرد: در این راستا بخش زیادی از اقدامات به صورت قانون درآمده، تصویب شده و وارد فاز اجرایی شده است که سیر تکمیلی آن پیش می‌رود و در حال حاضر تلاش می‌کنیم زمینه بروز جرم را کاهش دهیم چون رسالت ما این است که جرم‌زادیی کنیم و بستر تولید جرم را کاهش دهیم به خصوص در مساله فساد.

پورمحمدی با اشاره به اینکه دولت در مدت کوتاهی که از عمر خود گذارنده دو جلسه مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل داده است، تصریح کرد: در جلسه هیات دولت گزارشی از فعالیت‌های واحد فساد ارائه شده و دولت کارگروه مستقلی برای پیگیری دولت الکترونیک، اصلاح فرایندها و روندها و اصلاح تصمیمات و استفاده از ابزار الکترونیک که مشکل اساسی دولت است ایجاد کرده و اراده جدی برای این مساله وجود داشته که چشم‌انداز روشنی پیش رو دارد.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه ۵۶ حکم در قانون برنامه پنجم برای اجرای دولت الکترونیک داریم که یا خوب اجرا نشده یا هماهنگ نبوده است، توضیح داد: در دولت به این جمع‌بندی رسیدیم که اراده‌ای در اجرا باشد و نهاد ناظر و پیگیر در دولت تعبیه شود. در نهایت امروز تصمیم‌گیری شد که کارگروهی تشکیل شده و کار نظارت بر انجام تکالیف احکام الکترونیک را بر عهده گیرد و دستگاه مسوول را تعیین کند.

نوبخت: دولت خواهان افزایش نرخ ارز نیست

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیئت دولت در جلسه امروز ارزیابی مقدماتی از سفر موفقیت‌آمیز رئیس‌جمهور به سازمان ملل انجام شد.

وی افزود: ملاقات‌های هیئت ایرانی و متن سخنرانی آقای روحانی و بازتاب آن در رسانه‌های خارجی و دیدگاه بسیار مثبتی که هم در آمریکا و اروپا نسبت به این سخنان صورت گرفت، نکات امیدبخشی بود که امروز در جلسه دولت مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی دولت گفت: بی‌تردید سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل و دستاوردهای آن می‌تواند در شرایط داخل و روابط بین‌الملل بسیار مؤثر باشد.

نوبخت در عین حال متذکر شد:‌ بعد از بازگشت رئیس‌جمهور و هیئت اعزامی به نیویورک، دستاوردهای این سفر مشروحاً مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در جلسه امروز هیئت وزیران گزارشات مختلف دستگاه‌های دولتی ارائه و بررسی شد و پس از آن نیز جلسه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برگزار خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: در جلسه امروز هیئت دولت بازتاب سخنان ولی‌الله سیف رئیس کل مرکزی درباره نرخ ارز در رسانه‌ها، مورد بررسی قرار گرفت.

نوبخت افزود: سیاست دولت در خصوص اقتصاد و وضعیت اقتصادی خانوارها بسیار شفاف است و بهبود وضعیت معیشتی خانوارها از اهداف ماست.

وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت معیشتی مردم نیاز به یک ثبات اقتصادی است و ثبات اقتصادی زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری است.

نوبخت متذکر شد:از آنجا که اقتصاد ما تحت تأثیر نوسانات قیمت ارز ثبات خود را در سال‌های گذشته در مقاطعی از دست داده بود، مسئله کنترل نوسانات شدید قیمت ارز مورد توجه دولت قرار گرفت که بانک مرکزی متولی آن است.

سخنگوی دولت گفت: قطعاً‌ ما متناسب با ثبات‌بخشی اقتصاد و کنترل نوسانات می‌توانیم نرخ تعادلی قیمت ارز را هم مشخص کنیم.

وی افزود:‌ در طول چند ماه گذشته قیمت ارز در حوالی سه هزار تومان خود را خودش را تنظیم کرد اما تلاش ما این است که با افزایش تولید و سرمایه‌گذاری نرخ واقعی ارز را پیدا کنیم تا با هدف ما که بهبود وضعیت معیشتی خانوارهاست،‌ هماهنگ شود.

نوبخت گفت: البته غیر از بحث عرضه و تقاضای واقعی در بازار که می‌تواند نرخ واقعی ارز را مشخص کند، یک عرضه و تقاضای موسوم به سفته‌بازی هم رایج است.

وی تصریح کرد: سفته‌بازی که ناشی از پیش‌بینی‌های سوداگران و سودجویان برای دستیابی دارایی با ثبات‌تر است، در تعیین نرخ ارز موثر است.

سخنگوی دولت گفت:‌ دولت قطعاً باید نسبت به ثبات‌بخشی بازار ارز اقدام کند و با جلوگیری از نوساناتی که سوداگران می‌توانند با وجود نقدینگی ۴۵۰هزار میلیاردتومانی ایجاد کنند، نرخ مناسب را مشخص کنیم.

نوبخت افزود:‌ دولت به شدت  در خصوص ثبات نسبی نرخ ارز حساس است و تلاش می‌کنیم با اتخاذ سیاست‌های سنجیده، نقدینگی را از بازار ارز به سوی دیگر هدایت کنیم.

وی تصریح کرد: اگر عوامل خوشبینانه‌ای وجود داشته باشد که به صورت مقطعی قیمت ارز را پائین می‌آورد و بعد قیمت ارز مجدداً به وضعیت تعادلی برگردد می‌توان از آن به عنوان افزایش نرخ تعبیر کرد که این هم برای اقتصاد ما خوب نیست.

سخنگوی دولت گفت: همانطور که دولت باید نسبت به افزایش‌های غیرواقعی نرخ ارز در مقطعی کوتاه حساس باشد، باید نسبت به پائین آمدن آن هم حساس باشد.

نوبخت افزود:‌ ما باید بتوانیم یک ثبات به قیمت ارز ببخشیم که البته سیاست‌ها و برنامه‌های ما این ثبات را به اقتصاد بر خواهد گرداند.

وی ادامه داد:‌ سخنان رئیس کل بانک مرکزی به معنای این نبود که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است چرا که ما قیمت ارز در بودجه را بر اساس ۲هزار و ۴۷۷ تومان در نظر گرفتیم.

سخنگوی دولت گفت: دولت هیچ ارزی را با قیمت بازار آزاد نمی‌فروشد و ما حتی برای برخی کالاهای اساسی همچنان مابه‌التفاوت نرخ ارز را می‌پردازیم تا به ثبات نسبی برسیم.

نوبخت افزود: اینکه دولت خواهان افزایش قیمت ارز است، اصلاً مطلب درستی نیست و ما خواستار جلوگیری از نوسانات نامناسب قیمت ارز و ثبات‌بخشی به این بازار هستیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص آخرین تحولات مربوط به واگذاری اراضی نمایشگاه بین‌المللی به سازمان صدا و سیما از مکاتبه ضرغامی با رئیس‌جمهور خبر داد.

نوبخت گفت: رئیس سازمان صدا و سیما نامه‌ای در خصوص انتقال اراضی نمایشگاه بین‌المللی به این سازمان نوشته که آقای روحانی در حال بررسی این نامه است و پس از قطعی شدن نظر دولت اعلام می‌شود.

وی البته متذکر شد که مناسب نبود برخی دستگاه‌ها به صورت انفرادی درباره موضوعی که هنوز در حال بررسی است اعلام نظر کنند.

سخنگوی دولت درباره مصوبه مربوط به افزایش ساعت کاری کارمندان توضیح داد: در این خصوص قانون وجود دارد و ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری میزان ساعت کاری را مشخص کرده است.

نوبخت با بیان اینکه ساعت کاری کارمندان ۴۴ ساعت در هفته تعیین شده، اظهار داشت: آنچه از سوی دولت بیان شد اجرای قانون است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: دولت تلاش خواهد کرد در کنار این مدت زمان کاری در راستای سایر تکالیف قانونی خود، وضعیت معیشتی و دریافت‌ها و پرداخت‌ها را سامان‌دهی کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت:‌ مجلس در راستای تعامل و همکاری با دولت، طرح یک فوریتی برای احیای سازمان مدیریت ارائه کرد.

نوبخت افزود: کلیات و جزئیات این طرح اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس و کلیات آن در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: شاید یک مورد کوچکی مانده باشد که به نظر می‌رسد با نهایی شدن آن ظرف یکی دو هفته آینده، طرح در دستور کار مجلس قرار گیرد.

نوبخت خاطرنشان کرد: پس از نهایی شدن این طرح در مجلس و ابلاغ آن به دولت، در خصوص تدوین آئین‌نامه‌های اجرایی و عملیاتی شدن آن اقدام خواهد شد./فارس


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.