کد خبر : 4985
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 - 8:56

انتقاد هاشمی از ریاضت کشی های ریاکارانه

انتقاد هاشمی از ریاضت کشی های ریاکارانه
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خیلی از ریاضت کشی‌ها ریاکاری است، قرار نیست مردم با ریاضت زندگی کنند. نمایندگان مجلس آینده به فکر معشیت مردم باشند.

به گزارش ایسنا آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی صبح روز شنبه در نشست هم‌اندیشی برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم ائتلاف امید در انتخابات مجلس دهم که در محل کتابخانه‌ ملی برگزار شد، اظهار کرد:‌ خوشحالم که در جمع کسانی هستم که امید داریم تاریخ‌ساز انقلاب کشورمان شوند. ما تحولاتی پشت سر گذاشتیم که آخرین بخش آن از سال ۸۴ شروع شد و به سال ۹۲ ختم پیدا کرد. برخی از این تحولات منفی بودند و وضع کشور، انقلاب و اسلام را به سمت بدی بردند. اما مردم گام خوبی برداشتند و اگر گام مردم برداشته نمی‌شد در این انتخابات نتیجه خوبی بدست نمی‌آمد.
وی ادامه داد: گام دومی که برداشته شد شرایط اجتماعی در جامعه به ویژه در میان سیاستمداران و فرهیختگان کشور ایجاد کرد که اگر در ادامه آن جدی باشیم و صبر و استقامت به خرج دهیم می‌توانیم جریان انحرافی که به نظام ضربه زد را اصلاح کنیم. همچنین به تناسب زمان می‌توانیم شرایط نو و بسیارارزشمندی را در تاریخ انقلاب ایجاد کنیم. شرط این موضوع جدی بودن ما است.
وی خطاب به برگزیدگان مرحله اول، و نامزدهای مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس گفت: شما کسانی که امروز اینجا هستید یا انتخاب شده‌اید یا انتخاب خواهید شد، قرار است درموثرترین رکن انقلاب یعنی مجلس که به فرموده حضرت امام در راس نظام است، قرار بگیرید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با اظهار نظر مقام معظم رهبری درباره‌ انتخابات تصریح کرد:‌ رهبری هم انتخابات را خوب توصیف کردند و نکات اصلی این انتخابات را در آرامش و صحت آن دانستند. من هم قبول دارم در شرایطی که بیم آن می‌رفت تا فتنه‌ بزرگتری را شاهد باشیم انتخابات خوبی برگزار کردیم. آمریکایی که به برگزاری انتخابات در آرامش معروف است شب گذشته شاهد سخنرانی آقای ترامپ بود که با درگیری ایجاد شده سخنرانی‌اش را نیمه تمام گذاشت. در انتخاباتی که ما برگزار کرده‌ایم آن چیزی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواستند اتفاق نیفتاد و این اتفاق خوبی است.
وی با بیان این‌که «انتخابات ۷اسفند نشان دهنده‌ میزان رشد مردم درسیاست بود» گفت: من از کسانی که صبورانه توانستند خود را یکپارچه کنند و تصمیمات درستی بگیرند تشکر می‌کنم. عدم یکپارچگی و تصمیمات هماهنگ نقطه ضعف رقیب بود که به آن‌ها ضربه زد. ما از حضور مردم و رشد سیاسی آن‌ها فهمیدیم که دیگر مردم آمادگی حضور افکار حزبی و سر و کار داشتن با احزاب بزرگتر را دارند. مردم ما به لیست‌ها رای دادند. وقتی به پای صندوق رفتند به ۴۶ نفر از افراد یک یا دو لیست باید رای می‌دادند. این آمادگی مردم و انفجار فضای مجازی که تاثیرگذارتر از رسانه‌های اطلاع‌رسانی تصویری و مکتوب ما شده است بسیار خوب بود.
وی در ارتباط با تاثیر گذاری فضای مجازی در انتخابات ۷ اسفند ادامه داد:‌ خود مردم و جوانان این فضا را پیدا کردند. جوانان ما امروز متخصص استفاده از فضای مجازی شدند. ما دیدیم که آن‌ها چگونه مسائل را در این فضا برای دیگران توضیح می‌دادند.
وی با اشاره به در پیش بودن دوره‌ دوم انتخابات مجلس خاطرنشان کرد:‌ دوره‌ دیگری در پیش داریم و باید سعی کرد همین شیوه‌ای را که در مورد ۷ اسفند داشتیم را ادامه دهیم. مجلسی که تشکیل می‌شود مجلسی با آرای یکنواخت نیست. بلکه تضارب آرا و اختلاف نظرها وجود خواهد داشت که بسیار مفید است ما نمی‌خواهیم همه نظرهایی که از مجلس بیرون می‌آید مانند تولیدات یک کارخانه‌ یک شکل به نظر بیاید. بلکه عقیده داریم اختلاف نظر هم باید باشد. اما در نظر خواهیم گرفت که ملاک نظر اکثریت است. باید تابع باشیم به نظر می‌رسد مجلسی خواهیم داشت که توانایی همدلی با دولت را دارد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: زمانی که رئیس‌جمهور بودم و یا ریاست مجلس را بر عهده داشتم خودم هم فکر نمی‌کردم که مجلس باید هر چه دولت می‌گوید را قبول کند. بلکه نظرم آن بود که مجلس آزادانه باید حرف بزند و رای خودش را بدهد. این‌گونه است که می‌توانیم مجلسی ارزشمند داشته باشیم.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن تصریح کرد:‌ در آیه‌ای از قرآن آمده است که ما شما را امتی معتدل و میانه‌رو می‌خواهیم. راه را باز کردیم برای این‌که شما بتوانید به عنوان امتی وسط برای همه الگو باشید. ما الگویی به نام پیغمبر (ص) داریم. خداوند از ما خواسته تا ایشان را الگوی خود قرار دهیم و خودمان الگوی مردم دنیا باشیم. بنده با تحقیقاتی که کردم به این نتیجه رسیدم که منظور خداوند از امت وسط ملتی معتدل است. الان ما هم می‌خواهیم مجلسی معتدل داشته باشیم تا در کنار دولتی معتدل بتواند کار واقعی برای مردمی همیشه در صحنه که کمبودها و سختی‌ها را تحمل کرده است انجام دهد. مردم ما آخرین امتحان‌شان را در همین انتخاباتی که گذشت دادند.
وی با اشاره به شعار اعتدال فراگیر اصلاح‌طلبان و اعتدالیون انتخابات گفت: شعارهای شما یعنی امید، آرامش و رونق اقتصادی شعاری بسیار خوب است. مفهوم این شعار قرآنی است. ما می‌توانیم به آیه‌های ۶۳ تا ۷۶ سوره فرقان اشاره کنیم که خداوند بندگان خاص خودش را معرفی می‌کند. عبادالرحمن یکی از این ویژگی‌هاست. خداوند رحمان است و بندگانی که عبادالرحمن هستند را قبول می‌کند. این صفت به طور متفرقه بارها در قرآن تصریح شده است. این خط و مشی‌ای است که خداوند برای انسان‌ها پذیرفته است.
وی ادامه داد: در روی زمین آدم‌های تندرو و بدجنس وجود دارند و شیوه کارها یکنواخت نیست. آدم‌هایی با صفات قرآنی اگر با چنین افرادی رو به رو شده‌اند باید با مضمون سلام با آن‌ها برخورد کنند. به آن‌ها بگویند که اهل دعوا نیستیم بلکه منطق را قبول داریم. به جای دعوا با صلح حرف می‌زنیم. کلمه سلام و صلح مهمترین کلمه دین است. وقتی در بهشت و آخرت هم می‌رویم همه چیزش بر پایه سلام است. حرف سلام معنای آرامش، مسالمت و رفتار دوستانه را در بر می‌گیرد. از همه این‌ها بالاتر خود خداوند هم به بندگانش سلام می‌کند. همه این صحبت‌ها نشان می‌دهد که ما باید به اعتدال برسیم و در همه امورمان معتدل زندگی کنیم. و افراط و تفریط نداشته باشیم.
هاشمی‌رفسنجانی امید و آرامشی که شعار اصلاح‌طلبان در انتخابات ۷ اسفند بود را بر اساس آیه‌های قرآن دانست و گفت: دولت، دولت تدبیر و امید است. بخشی از شما مجموعه اصلاح‌طلبان بخش دیگرتان از طرفداران دولت و بخش مستقلان‌تان هم طرفدار دولت هستند. همه شما خواستار امید و آرامش هستید که این خواست ملت هم هست. ملتی که شما را در این راه همراهی کرده است.
وی با بیان این‌که «رونق اقتصادی کمبود جامعه ماست» گفت:‌ بعضی‌ها فکر می‌کنند با عسرت و ریاضت زندگی کردن بهتر است، این در حالی است که قرآن هم آن را قبول ندارد و مسلمانان را از عسرت کشیدن پرهیز می‌دارد. بدانید که هر سه شعار شما یعنی امید، آرامش و رونق اقتصادی سوال قرآنی است. امید صفت همه مردم به ویژه مسلمانان است. اعتدال و آرامش هم صفت قرآنی است. انفاق به معنای هزینه کردن است و دو بخش دارد؛ انفاق کردن در راه خدا و انفاق در راه زندگی خود شخص. جامعه باید بداند که چگونه کسب درآمد و چگونه آن را خرج کند. این کار مهم شما مجلسی‌ها خواهد بود که درآمدها را منطبق با آیه‌های خدا برای خرج کردن آماده کنید. در آیه‌ای از قرآن آمده، آن‌هایی که می‌خواهند پول خرج کنند چه در راه خدا و چه در راه زندگی خود نباید اصراف و ابطار کنند که جفتش حرام است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از ضربه‌هایی که در تاریخ خوردیم از جریان‌های انحرافی تصوف است. به همین دلیل است که کشورهای اسلامی عقب افتاده شدند. کسانی که می‌خواهند در راه خدا باشند نه افراط می‌کنند و نه ابطار می‌کنند بلکه در راه اعتدال حرکت می‌کنند. یکی از کارهای مهمی که شما مجلسی‌ها باید انجام دهید برقراری اعتدال بین هزینه‌ها و درآمدهاست. در حد انسان‌های معتدل باید زندگی کرد. پیغمبر اکرم(ص) هم همین‌طور زندگی کردند.
وی خطاب به نمایندگان آتی مجلس گفت: از مجموعه صفاتی که شما باید داشته باشید پرهیز از گناه در اخلاق فردی، خانوادگی و اجتماعی است. همچنین همیشه باید صبور باشید و در همه حالت دعاگو باشید و اعتدال‌خواه باشید. افراط و تفریط در همه این صفات مشکل ایجاد می‌کند. خداوند می‌فرماید کسانی که این صفات را دارند بالاترین مقام یعنی غرفه را خواهند گرفت. اگر دچار اصراف شوید و یا صبر نکنید که دیگر عبادالرحمن نیستید. با وجود این‌که گوشه‌ای از صفات قرآنی را بیان کردم فکر می‌کنم شما وظایف مهم خود را در این چند آیه متوجه شده‌اید. مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهید که ما را در دنیا و آخرت سربلند می‌کند.
وی در ادامه تصریح کرد:‌ پیامبر مدتی در عسرت و حبس بود. عده‌ای می‌گویند ما هم باید مانند آن زمان زندگی کنیم اما توجه نمی‌کنند که به محض آن‌که خداوند به ایشان کمک کرد و از آن شرایط خارج شدند به سراغ کار اساسی‌شان که حکومت بر مسلمانان بود شتافتند. کجا را پیدا می‌کنید که پیامبر از بودن در اسرت راضی باشد، مگر می‌شود امروز در دنیای کنونی در شرایطی محصور باشیم و از محصور بودن‌مان خوشحال باشیم؛ چرا می‌خواهیم از ابزار اطلاع‌رسانی دنیا استفاده نکنیم و با آن قهر باشیم. این ترامپ که در آمریکا صحبت می‌کند حرف‌های ضد اسلامی می‌زند. می‌گوید مسلمانان را به این کشور راه ندهید و تبلیغ‌های ضد اسلامی می‌کند. آن‌ها می‌خواهند مردم را از اسلام دور کنند و ما نباید کاری کنیم که دنیا ما را به تروریسم بشناسد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دو شب پیش اوباما می‌گفت باید پای‌مان را از منطقه خون بیرون بکشیم؛ در منطقه ما داعش، بکوحرام، القاعده و امثال آن‌ها وجود دارد، این در حالی است که منطقه ما می‌توانست بهشت روی زمین باشد. منطق قرآن ما آن‌قدر مترقی است که اگر آن را بفهمیم می‌توانیم بر تمام این مشرکان پیروز شویم. من عقیده دارم این دوره از مجلس با فهم قرآن و همراهی دولت می‌تواند پیشرفت‌های چشم‌گیری حاصل کند.
وی با اشاره به پیروزی ایران در مذاکرات خاطرنشان کرد‌: حالا که دولت حاضر با همراهی آقایان روحانی و ظریف حصر را شکستند، راه‌های بانکی و تجارت باز شده است مجلس هم باید با منطق آنان هماهنگ باشد. ما باید وارد تجارت جهانی شویم. این افکار متعادل از طریق مجلس باید به مردم برسد. مردم از این طریق امیدوار می‌شوند. ان‌شاءالله که مجلس آینده پیشرو خواهد بود. البته این به معنای طرد جناح مقابل نیست. کاری که آن‌ها با ما کردند را نباید بکنیم. باید خواهرانه و برادرانه کنار آن‌ها قرار بگیریم و به پیشرفت کشور توجه کنیم.
وی ورود بانوان به مجلس را نقطه عطفی دانست و گفت:‌ این‌که خان‌مها را در لیست انتخاباتی خود قرار داده‌اید کار درستی بود، نصف جامعه ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند چیزی نمانده که دانشمندان خانم ما وارد جامعه شوند. آن‌ها فراقت و استعداد علمی بیشتری دارند خوب است که خانم‌های به نسبت جوان را وارد مجلس کردید.
هاشمی‌رفسنجانی در پایان در ارتباط با ضرورت رونق اقتصادی گفت: ریاضت‌هایی که در مورد زندگی امام خمینی(ره) می‌گویند درست نیست من از جوانی در خانه ایشان بودم. ایشان هرچه داشتند را نشان می‌دادند این طور نبود که جلوی خانه زیلو پهن کنند و در خانه قالی داشته باشند. بلکه از همان جلوی خانه‌شان قالی پهن می‌کردند تظاهر نمی‌کردند. خیلی از ریاضت کشی‌های این روزها ریاکاری است. قرارنیست مردم با ریاضت زندگی کنند. آن‌هایی که ریاضت کشی مردم را می‌خواهند و مردم را به عسرت تشویق می‌کنند خودشان طور دیگری زندگی می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.