کد خبر : 499
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مهر 1392 - 7:59

اراده کشور تغییر در شیوه های دیپلماسی بود/ عدم تعیین استانداری به صلاح نیست

اراده کشور تغییر در شیوه های دیپلماسی بود/ عدم تعیین استانداری به صلاح نیست

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی تغییر در روشها و رویکردهای  دیپلماسی کشور را از نیازها و ضروریات  سیاست خارجی کشور خواند.

 

محمد حسین فرهنگی که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می گفت با اشاره به سفر اخیر رییس جمهوری و هیأت همراه به نیویورک آن را اقدامی، به هنگام و ارزشمند خواند و با تأکید بر اینکه مسائل حاشیه ای نباید اصل موضوع را تحت تأثیر قرار دهد اظهار داشت: نه تنها خواست انتخاب کنندگان جناب آقای دکتر روحانی، بلکه اراده عمده حامیان اکثر کاندیداهای دیگر ضرورت تغییر در روشها بود تا ضمن دفاع از حقوق ملت، دیپلماسی فعالی در راستای تغییر ادبیات گفتگو با کشورهای مختلف تحقق یابد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر پرهیز رسانه ها از پرداختن به حواشی این موضوع گفت:باید اصل موضوع  را پیگیری شده تا معلوم شود پاسخ حسن نیت و مواضع شفاف دولتمردان کشورمان از سوی مسؤولان آمریکایی چیست؟ و آیا به همان رفتارهای غیرمنطقی گذشته ادامه می دهند یا در برابر نرمش توأم با حفظ حقوق ملت ایران، همراهی می کنند که اگر چنین باشد، صد البته به نفع خودشان و صلح و آرامش جهانی نیز هست. در غیر این صورت همه جهانیان و ملت عزیز ما و حتی مردم آمریکا متوجه اصل ماجرا می شوند که این تظاهرها و اقدامات واقعی نیستند.

وی با بیان اینکه هر دو سوی این رفتار در مقطع کنونی به نفع کشور ما است افزود: سیاسیون داخلی و صاحب نظران بدان توجه داشته باشند. نرمش قهرمانانه، دعوت به تعامل است نه تعارض و یا امتیازدهی به دشمن. تفاهم برد – برد مطرح است نه برد – باخت یا باخت – باخت.   

 فرهنگی در عین حال مرتبط ساختن همه مسائل را با سیاست خارجی مرتبط ساختن،  اشتباهی استراتژیک  خواند و تأکید کرد:شرایط فعلی، فرصتهای جدیدی  ازجمله فعال ساختن اقتصاد مقاومتی، حرکت به سمت کاهش تصدی های دولتی، اقدام برای کارآیی بیشتر صندوق توسعه ملی، کاهش وابستگی بودجه عمومی به نفت، توسعه پوششهای حمایتی از متقاضیان کار به جای تأمین بی هدف یارانه، توسعه اشتغال مولد و حرکت به سمت ثبات اقتصادی با لحاظ رفع مسائل عامه مردم، به ویژه اقشار آسیب پذیر، در کنار توسعه روابط خارجی،  برای کشور فراهم کرده که البته تحقق  آنها نیاز مبرم به حمایت مجلس دارد.

انتقاد نسبت به اظهارات رییس بانک مرکزی در مورد بالانگه داشتن نرخ

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی قیمت ارز و سیاستهای پولی کشور را از موضوعات مهم اقتصاد کشور دانست و با انتقاد از اظهارات رییس بانک مرکزی در این زمینه گفت: سخنان رئیس بانک مرکزی در مورد بالا نگه داشتن نرخ ارز، با ایده ها و شعارهای انتخاباتی رئیس جمهوری منافات آشکاری داشته و آیا فردی که سکاندار بانک مرکزی است، تفاوت میان نوسانات ارز و روند تغییرات ارز را نمی داند؟ و با اظهارات خود باعث افرایش قیمت، نوسان ارز و گسترش بیشتر رکود اقتصادی نمی شود؟

فرهنگی با تأکید بر اینکه رییس بانک مرکزی باید مصالح عموم مردم و اصلاح و بهبود اقتصاد کشوربربانکهای خصوصی و بنگاههای خاص اقتصادی ترجیح دهد گفت: در یک نظرسنجی علمی و ملی ۸/۹۵% مردم موافق کاهش نرخ ارز و ثبات آن در نرخ پائین تر هستند و تنها ۲/۴% موافق تثبیت در نرخ بالا بوده اند که امیدواریم در محاسبات قانون بودجه سال آینده، با توجه به مبنای نرخ ارزی که با تفاهم دولت و مجلس تعیین می شود، نرخ شناور منطبق با حکم قانون برنامه و به صورت تک نرخی عملیاتی گردد تا ارز به کالا تبدیل نشود.

وی با درخواست از دولت  برای عمل به وعده های خویش در خصوص تورم گفت: در حال حاضر سیاست روشنی اعلام نمی شود و نظارت مؤثری نیز وجود ندارد و قطعا مردم در این شرایط بیش از این تحمل تورم افسار گسیخته را ندارند.

مجمع تشخیص هر چه سریعتر قانون بیمه بیکاری را تصویب نماید

فرهنگی مسأله مهم اشتغال و بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار را یادآور شد وگفت: امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریعتر قانون بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار را تصویب نماید و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی به قولی که هنگام رأی اعتماد به نمایندگان داد، متعهد بوده و پیگیریهای جدی تری نسبت به تأیید نهایی و اجرایی شدن این قانون به عمل آورد.

وی همچنین با درخواست از دولت برای اتخاذ راهکارهای مناسب برای فعالسازی پروژه های عمرانی و توسعه زیرساختها اظهار داشت: در مواردی که انتقال ارز به داخل با مشکلاتی مواجه است، باید اولویت با تأمین اقلام مربوط به زیر ساختها بوده و دراین معاملات، اجازه داده نشود که کشور طرف معامله با دادن کالاهای کشورهای دیگر ۱۴ درصد سود بیشتر دریافت کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: مطالبات پیمانکاران، اولویت پروژه های در حال اتمام و حرکت به سمت تکمیل زیرساختها با مدیریت صحیح میسر است.

عدم تعیین استانداری توانمند و تأثیرگذار برای آذربایجان شرقی  بیش از این به صلاح نیست

فرهنگی با اشاره به اینکه مدیریت استان آذربایجان شرقی در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار ندارد گفت: عدم ثبات وضع پیشین و عدم تعیین استانداری توانمند و تأثیرگذار در استان بیش از این به صلاح نیست.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید به مواضع پیش گفته خود پایبند باشد و با نگاهی معتدل و فراجناحی، استانداری توانمند و عمیقاً معتقد به ارزشهای اسلامی، ملی و محلی برگزیند.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر واسکودر مجلس شورای اسلامی افزود: در طول سال‌های گذشته بارها برای رسیدن به مقاصد سیاسی، برخی حقوق اولیه مردم را نادیده گرفته و تنها در شعار به تفکر «مردم‌خواهی» پایبند مانده اند.

وی با هشدار ناصحانه به دولت افزود: در کنار تلاشی که برای رانتهای سیاسی و جریان ناپسند غارت مشاغل وجود دارد، بلاتصدی یا بلاتکلیف بودن بسیاری از مناصب دولتی باعث گسترش بیکاری پنهان و یک نوع تعادل ناپایدار و ضریب ابهام در موقعیتها و جایگاههای شغلی و مدیریتی مختلف شده است و برهمین اساس جلوگیری از فوت وقت و لحاظ شایسته سالاری، باعث افزایش بهره وری و مانع فسادهای مختلف اداری خواهد شد.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار تجدیدنظر در این دیدگاه که خواهان حرکت و نگاه نمایندگان مجلس به صورت ملی و پرهیز از پیگری مسایل منطقه ای  شد و گفت: این سخن جایی صحیح است که نماینده مجلس دغدغه های ملی را رها کند و صرفا به مسائل منطقه خود مشغول شود و گرنه در کنار پرداختن به موضوعات ملی، با توجه به شرائطی که در بخشهای اجرایی حاکم است، چاره ای جز پیگیری مسائل منطقه ای نیست و بنابراین نه تنها نباید نسبت به این مهم حساسیت نشان داده شود ، بلکه این گونه پیگیریها را تأیید کرده و در راستای مصالح کشور حمایت شوند چر که هر مشکلی در هر نقطه ای از کشور رفع شود و هر توسعه ای رخ دهد، در راستای توسعه کشور است.

وی همچنین در ادامه با اشاره مسائل و پروژه های مهمی در حوزه های مختلف راه، ریل، آب، برق، صنعت، معدن، کشاورزی، بهداشت و درمان، گردشگری، آموزش عالی، آموزش و پرورش، عمران شهری و عمران روستایی گفت: با توجه به این که موارد از طرق مختلف پیگیری می شوند، این نکته یادآوری می کنم که مسؤولان اجرایی برای کارهای مختلف زمان بندی داشته باشند و مبنای ارزیابی موفقیت مدیران بخشهای مختلف، حرکت واقعی به سمت توسعه کشور و استان باشد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.