کد خبر : 4994
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اسفند 1394 - 6:33

نشست خبری مشترک ظریف و جولی بیشاپ

نشست خبری مشترک ظریف و جولی بیشاپ

‘محمدجواد ظریف’ وزیر امور خارجه روز سه شنبه در نشست خبری با همتای استرالیایی خود در کانبرا شرکت کرد و گفت روابط ایران و استرالیا وارد فصل جدیدی شده است.

وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با ‘جولی بیشاپ’ وزیرامورخارجه وهون استیون سی ویو تجارت استرالیا در این نشست خبری مشترک شرکت کرد.
وی گفت: ایران و استرالیا روابط تاریخی با یکدیگر دارند و اکنون شرایط جدیدی برای روابط دو کشور فراهم شده است.
وزیر امور خارجه مذاکرات دو کشور را سازنده توصیف کرد.
ظریف ظهر امروز در ضیافت ناهار ‘جولی بیشاپ’ همتای استرالیایی حضور یافت و در خصوص مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی و روابط دوجانبه گفت وگو و رایزنی کرد.
وزرای خارجه دو کشور در پایان این دیدار در نشست خبری شرکت کرده و به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
ظریف از محورهای گفت و گو با همتای استرالیایی خود را توسعه مناسبات دو کشور در بخش های تجارت، سرمایه گذاری، فناوری و اقتصادی ذکر کرد و گفت که مبارزه با خشونت و افراط گرایی و جنایات سازمان یافته از دیگر محورهای رایزنی دوجانبه در این دیدار بود.
وی به تصویب طرح رییس جمهوری اسلامی ایران با عنوان ‘جهان عاری از خشونت و افراط گرایی’ اشاره کرد و گفت که مبارزه با خشونت نیازمند همکاری جدی است و ایران مصمم به برخورد با خشونت و افراط گرایی و رعایت حقوق بشر است.
وزیر امور خارجه گفت: ما به طور دائم با سوال در مورد برنامه نظامی کشورمان مواجه می شویم، در صورتی که برنامه نظامی ایران دفاعی است.
ظریف تاکید کرد: ما با هیچ کشوری جنگ نداریم و اگر برخوردی انجام شود، ما از کشورمان دفاع می کنیم.
وی در ادامه به موضوع حقوق بشر اشاره کرد و گفت: موضوع حقوق بشر اکنون به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می شود. ایران تنها کشور منطقه است که انتخابات در آن برگزار می شود و شاهد بهبود وضعیت حقوق بشر هستیم.
وزیر امور خارجه همچنین در خصوص نگاه ایران و استرالیا به موضوع مبارزه با تروریسم، گفت: نگاه مشترکی بین ایران و استرالیا برای مبارزه با تروریسم در سوریه و یمن وجود دارد و باید در مبارزه با داعش با یکدیگر همکاری کنیم.
وی موضوع سوریه و اعلام روسیه برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت که اعلام مسکو برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه نشان می دهد آنها نیاز فوری و قریب الوقوع برای توسل به گزینه نظامی برای حفظ آتش بس نمی بینند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اسلام دین صلح و دوستی و مخالف افراط گرایی است، اما هم اکنون مسلمانان قربانی خشونت هستند.
ظریف به حمایت برخی کشورها از داعش اشاره کرد و گفت که گروه های خشونت طلب از سوی برخی کشورها حمایت می شوند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد آزمایش موشکی ایران تاکید کرد: برنامه های نظامی ایران قانونی و خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام نیست.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران به حمایت غرب از ‘صدام حسین’ در طول هشت سال جنگ تحمیلی علیه کشورمان اشاره کرد و گفت آنها تسلیحات شیمیایی در اختیار عراق قرار دادند.
ظریف تاکید کرد که موشک هایی که ایران آزمایش می کند دارای کلاهک هسته ای نیستند. ما کلاهک هسته ای نداریم و دنبال آن هم نیستیم.
وی باردیگر تاکید کرد که ایران هرگز با هیچ کشوری برخوردی نخواهد داشت و برنامه موشکی ایران دفاعی است و علیه هیچ کشوری نیست، اما تبلیغات علیه ایران انجام می شود.
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مهاجران غیرقانونی ایرانی در استرالیا و بازگشت ایرانیان مهاجر، گفت: هر فردی بخواهد به ایران بازگردد می تواند داوطلبانه این کار را انجام دهد.
ظریف تاکید کرد: اخراج مهاجران غیرقانونی به دولت استرالیا ارتباط دارد و هیچ ربطی به ایران ندارد، اگر استرالیا در خصوص اخراج این مهاجران تصمیم بگیرد، بستگی به مهاجران دارد که بخواهند به کشورشان بازگردند.
‘جولی بیشاپ’ وزیر امور خارجه استرالیا نیز در این نشست خبری مشترک با تبریک سال ۱۳۹۵ و نوروز، برگزاری انتخابات و موفقیت مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، گفت: امروز خوشحالم با وزیر امور خارجه ایران ملاقات کردم.
وی به لغو تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: استرالیا نیز اخیرا تحریم ها علیه ایران را لغو کرد.
وزیر خارجه استرالیا با بیان این که مذاکرات با ظریف برای گسترش روابط با ایران انجام شد، تصریح کرد که گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران از محورهای مذاکرات در این دیدار بود.
وی اعلام کرد که در رایزنی های خود با رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در مورد عربستان و یمن نیز ‘مذاکرات خوبی’ انجام شده است.
بیشاپ از دیگر محورهای گفت وگوی خود با ظریف را موضوع حقوق بشر، گردشگری و مهاجران غیرقانونی بیان کرد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ‘مالکوم ترنبول’ نخست وزیر استرالیا به تهران سفر می کند، گفت: ما اکنون انتخاباتی را پیش رو داریم.
وزیر خارجه استرالیا گفت: سال گذشته میلادی به تهران سفر کردم و مذاکرات با ایران همچنان ادامه دارد.
بیشاپ همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مهاجران غیرقانونی ایرانی در استرالیا، اعلام کرد که در دیدار با وزیر امور خارجه ایران ‘نگرانی خود را اعلام کردیم’.
وی گفت که مذاکرات کنسولی بین ایران و استرالیا دراین زمینه ادامه دارد.
یکی از خبرنگاران افغانستان نیز در این نشست خبری از وزیر امور خارجه ایران در مورد مذاکرات با استرالیا سئوال کرد که ظریف پاسخ داد: یکی از موضوعات دیدار امروز همکاری تهران با کانبرا در مورد افغانستان بود.
وی به ترانزیت مواد مخدر از مسیر افغانستان اشاره کرد و گفت: استرالیا می تواند در زمینه قاچاق مواد مخدر در افغانستان با ایران همکاری کند.

منبع:ایرنا


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.