کد خبر : 5359
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 خرداد 1395 - 5:15

ادعاهای وزیرخارجه سعودی درباره لغو حج ایرانی ها

ادعاهای وزیرخارجه سعودی درباره لغو حج ایرانی ها

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی دلیل عدم توافق بین دولت متبوع خود و ایران  بر سر شرکت زائران ایرانی در حج تمتع امسال را به گردن ایران انداخت و گفت امتیاز خواهی مقامات ایرانی در جریان مذاکرات و نیز اصرار آنها به برپایی تظاهرات (برائت از مشرکین) در حج تمتع، دلیل عدم توافق دو کشور بر سر حضور زائران ایرانی در حج تمتع امسال بود.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی در نشست خبری روز یکشنبه با فیلیپ هاموند همتای بریتانیایی خود در جده ، با طرح این موضوع مدعی شد :” ایران خواستار حق برگزاری تظاهرات و گرفتن امتیازات در این زمینه خارج از چارچوب طبیعی بود . این کارها باعث ایجاد هرج و مرج در مراسم حج می‌شود وقابل قبول نیست.”
وزیر امور خارجه سعودی تاکید کرد در جریان مذاکرات دولت متبوعش رضایت داده ویزای زائران ایرانی به صورت اینترنتی صادر شود و زائران ایرانی برای دریافت ویزا به کشور سوم مراجعه نکنند،
او همچنین گفت دولت عربستان رضایت داد بر خلاف تحریم های هوایی وضع شده عربستان علیه شرکت های هواپیمایی ایران نیمی از زائران ایرانی از طریق خطوط هوایی ایرانی به عربستان بروند.
وزیر امور خارجه سعودی با طرح اینکه ایران حاضر نشده همانند ۷۰ کشور دیگر توافقنامه سالانه حج را امضا کند، مدعی شد: با وجود نبود روابط دیپلماتیک، دولت سعودی (در جریان مذاکرت) موافقت کرد که برای زائران ایرانی تسهیلات سفر به عربستان را فراهم کند.
دولت سعودی پس از حمله سال گذشته عده ای به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، روابط سیاسی خود با ایران را قطع و تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.
وزیر امور خارجه سعودی این اظهارات را در واکنش به اظهارات روز گذشته علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه لغو حج تمتع امسال و نیز بیانیه ۸ بندی سازمان حج و زیارت در تشریح دلایل لغو حج تمتع امسال برای زائران ایرانی ، بیان کرد.
در اظهارات وزیر ارشاد و نیز بیانیه سازمان حج و زیارت کارشکنی های دولت سعودی و نیز سیاسی کردن مساله از سوی دولت ریاض دلیل اصلی لغو حج تمتع زائران ایرانی در سال جاری عنوان شده است.
وزیر امور خارجه سعودی همچنین در نشست خبری دیروز خود حملاتی را متوجه سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و حضور مستشاری ایران در عراق برای مقابله با تروریسم کرد.
او مدعی شد: فتنه موجود در عراق نتیجه سیاست های فرقه ای است که از سیاست های ایران در عراق ناشی می شود.”
الجبیر با متهم کردن ایران به اعزام شبه نظامیان شیعه به عراق گفت:‌ “اگر ایران خواهان ثبات عراق است، باید دست از مداخله بردارد و (از عراق)خارج شود.”


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.