کد خبر : 5436
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 خرداد 1395 - 5:46

مالکیت فکری تابلو فرش سردرود ثبت جهانی شد

مالکیت فکری تابلو فرش سردرود ثبت جهانی شد

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی گفت: به همت مرکز ملی فرش ایران همزمان با ۱۴ منطقه جغرافیایی کشورمان، مراحل ثبت جهانی مالکیت فکری تابلو فرش سردرود به پایان رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی، جعفر موذن روز شنبه افزود : نشانه جغرافیایی، نشانه‌ای است که مبدا کالایی را به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می‌ کند، مشروط بر اینکه کیفیت و مرغوبیت، شهرت یا سایر ویژگی های کالا قابل انتساب به مبدا جغرافیایی آن باشد.
وی ادامه داد : این ثبت به همت مرکز ملی فرش ایران و با همراهی دفتر حمایت از مالکیت صنعتی، معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و تشکل‌های فرش در این مناطق و نیز اداره کل ثبت مالکیت صنعتی ایران به انجام رسیده است.
موذن اظهار کرد: با ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف مناطق ایلام، سنقر و کلیایی کرمانشاه، کردی خراسان شمالی، لرستان، تابلوفرش سردرود، ترکمن جرگلان و بجنورد، سیستان و بلوچستان، ورامین، چهارمحال و بختیاری، قشقایی فارس، گبه فارس و اردکان، قهستان و مود بیرجند در سازمان جهانی مالکیت فکری، این کالای هنری در کشورهای عضو معاهده لیسبون برای ثبت و حمایت معرفی شد.
پیش از این نیز ۱۵ منطقه جغرافیایی دیگر فرش دستباف ایران به ثبت جهانی رسیده بودند.
سَردْرود یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده است. طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۰ صورت گرفته‌ است، این شهر با جمعیتی بالغ بر ۳۵ هزار نفر قدمتی در حدود سه هزار سال دارد و ‍دومین شهر پرجمعیت شهرستان تبریز و یازدهمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. نام محلی این شهر، سَردَری و یا سردره است.
سردرود با سابقه طولانی و حجم عمده تولیدات تابلوفرش، سال‌هاست که در بسیاری از جوامع با عنوان پایتخت تابلو فرش ایران و جهان شناخته می‌شود. تابلو فرش‌های دستباف سردرود به دلیل وفور طیف رنگ و ظرافت به کار رفته در آنها از ارزش و مقبولیت بسیاری در سطح جهانی برخوردار است.
این تابلو فرش‌ها اغلب در قالب پرتره بافته می‌شوند؛ نقش‌های هنری، نقاشی، منظره و آیات قرآن دیگر طرح‌های مرسوم به کار رفته در این تابلو فرش‌ها هستند که در واقع با ابتکار و به روز شدن هنرمندان قالیباف، این صنایع بومی نیز با شرایط زندگی روز و سلایق خریداران انطباق پیدا کرده است.
هنر بافت تابلو فرش در شهرستان سردرود قدمت ۸۰ ساله دارد به طوریکه ۸۰ درصد از مردم این شهرستان به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این هنر کسب درآمد می‌کنند. تابلو فرش سردرود در فهرست آثار معنوی میراث فرهنگی کشور ثبت ملی شده است. اولین و تنهاترین اتحادیه صنف تولیدکنندگان تابلو فرش کشور در سال ۱۳۹۰ در این شهر ایجاد شد.
با توجه به شغل های جانبی این صنف و گستره فعالیت تولیدکنندگان تابلو فرش این سردرود در این شهر نرخ بیکاری در حد صفر می‌باشد و در ۱۸ استان کشور برای ۲۶۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است. روزانه بیش از ۵۰۰ قطعه تابلو فرش در طرح و سایزهای مختلف به مدیریت کارگاه‌های متمرکز و غیر متمرکز تولید می‌شود.
گفته می‌شود در هر خانه این شهر حتماً یک دار قالی برای تابلو فرش برپاست.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.