کد خبر : 5676
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 شهریور 1395 - 7:46

بیمارستانی و تجارتی شدن خدمات، نظام‌های سلامت را تهدید می‌کند

بیمارستانی و تجارتی شدن خدمات، نظام‌های سلامت را تهدید می‌کند

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه در نظام‌های سلامت انحرافاتی ایجاد شد، گفت:  بیمارستانی و تجارتی شدن و چندپاره شدن خدمات، نظام‌های سلامت را تهدید می‌کند.

منطقه آذربایجان‌شرقی، محمد صادق تبریزی با بیان اینکه در طرح ریزی نظام‌های سلامت سه هدف در دنیا دنبال می‌شد، گفت: عدالت در سلامت، دسترسی همگانی و مردم محور بودن و جامعه سالم از جمله این اهداف بودند.
تبریزی یادآور شد: در کشور ما نیز علی رغم تعاریف قوانین بالادستی و اسناد، توسعه نظام سلامت به سمت ضعف پیش رفت و با طرح ریزی طرح تحول نظام سلامت نسبت به آسیب‌زدایی این بخش اقدام شد.
وی ادامه داد: ضعف در تولیت، نداشتن برنامه بلند مدت، نداشتن نظام ارزشیابی، عدم پرداخت نامناسب به پزشک خانواده و …  از جمله ایرادهای وارد بر نظام‌های درمانی است.
وی گفت: ما در پزشک خانواده موفق عمل نکردیم و پس طرح تحول نظام سلامت رفع این کاستی‌ها مطرح و در دولت تدبیر و امید به صورت جدی پیگیری شد.
تبریزی در تشریح اهداف طرح تحول نظام سلامت گفت: پوشش فعال همه مردم، بسته خدمات جامع و ادغام یافته، با هدف حداکثر حفاظت مالی از مردم صورت خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: تحول سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز تحت تاثیر دو سند قرار گرفت؛ سند تدبیر توسعه استان و طرح تحول نظام سلامت که یک طرح ملی است.
وی با تاکید بر تحقق عمل گرایانه مشارکت بخش خصوصی و بخش دولتی گفت: این عملکرد به معنی دلالی نیست.
تبریزی خاطرنشان کرد: برنامه تحول در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به دنبال استقرار مجتمع های سلامت پرداخت سلامت محور (سرانه و پاداش به جای کارانه) ، جامعیت خدمات، نظام الکترونیک ارائه خدمت و برقراری نظام ارزشیابی پایش تلاش‌های خود را به کار گرفته است.
وی یادآور شد: ۱۴۰ خانه بهداشت در سال ۹۳ ساخته شد و برای سال ۹۵ و  96 برنامه های ویژه‌ای داریم.
وی در تشریح عملکرد پزشک خانواده در طول اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: ویزیت دوره‌ای پزشک خانواده در سال ۹۲،  58حدود  درصد بوده که در سال ۹۴ تا ۷۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.