کد خبر : 5693
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 شهریور 1395 - 6:40

ثبت آجیل تبریز و دوشاب ملکان در فهرست آثار ملی کشور

ثبت آجیل تبریز و دوشاب ملکان در فهرست آثار ملی کشور

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت شیوه سنتی تهیه آجیل تبریز و دوشاب شهرستان ملکان در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این اداره، مرتضی آبدار اظهار کرد: در جلسه کمیته تخصصی ثبت آثار ناملموس سازمان مرکزی که امروز در تهران برگزار شد، شیوه سنتی تهیه آجیل تبریز و دوشاب ملکان در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسید.
وی افزود: آجیل تبریز از دیرباز به عنوان یکی از مرغوب ترین و معروف ترین سوغاتی های تبریز بوده است و قدمت آن به قبل از دوره قاجار بر می گردد؛ شهرت جهانی آجیل تبریز و شیوه تهیه سنتی آن باعث شد تا با تکمیل پرونده و پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شود.
آبدار اضافه کرد: محصول دوشاب شهرستان ملکان نیز که با تولید بیش از ۱۰۰ نوع انگور از جایگاه بسیار ارزنده ای در سطح کشور برخوردار است و شیره آن به عنوان یکی از فراورده های اصلی آن، یکی از قدیمی ترین سوغاتی های ملکان به حساب می آید، در این فهرست قرار گرفت.
وی گفت: با توجه به مطالعات باستان شناسی صورت گرفته در قلعه بختک لیلان از توابع شهرستان ملکان، وجود تنورهای ویژه پخت دوشاب در این شهرستان به اثبات رسیده است به گونه ای که قدمت شیوه تهیه سنتی دوشاب در این شهرستان به دوره های تاریخی باز می گردد.
آبدار گفت: با توجه به مدارک و مستندات موجود و ارائه پرونده از سوی این اداره کل به کمیته تخصصی ثبت آثار کشور و پس از بررسی های صورت گرفته از سوی این کمیته، شیوه سنتی تهیه دوشاب (شیره انگور) ملکان نیز در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.