کد خبر : 5696
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1395 - 6:05

استاندار آذربایجان شرقی: چشم‌انداز روابط ایران و ترکیه روشن است

استاندار آذربایجان شرقی: چشم‌انداز روابط ایران و ترکیه روشن است

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اشراکات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، اظهار داشت: دو کشور می توانند روابط دوستانه خود را به روابط خویشاندی ارتقا دهند و چشم انداز روابط دو کشور با توجه به مزیت های نسبی دو کشور همسایه بسیار روشن است.

به گزارش آی نیوز ، دکتر اسماعیل جبارزاده در همایش تجارت و سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز، با اشاره به این که این دو کشور در ۲۰۰ سال گذشته هیچ مشکلی در مرزهای مشترک نداشتند، گفت: ما به عنوان دو کشور مسلمان همواره در کنار هم بوده ایم.

وی با بیان آیه ای از قرآن کریم با این مضمون که ای مسلمانان از یهودیان و مسیحیان برای خود سرپرست نگیرید، گفت: مخالف روابط سیاسی و تجاری نیستیم، اما دوستی شرایط خاصی دارد.

جبارزاده با اشاره به این که در شب کودتای ترکیه با ملت و دولت این کشور همدل بودیم و احساس همدردی می کردیم، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که کشورهای دیگر منتظر مشخص شدن برنده کودتا بودند.

وی با اشاره به تجارب قابل توجه ترکیه در زمینه گردشگری نسبت به استفاده از این تجارب ابراز تمایل کرد و گفت: همکاری و سرمایه گذاری این کشور می تواند زیرساخت های گردشگری ما را در راستای تبریز ۲۰۱۸ تقویت کند.

جبارزاده با اشاره به ظرفیت های معدنی آذربایجان شرقی، تشکیل هولدینگ مشترک معدنی توسط صاحبان سرمایه ایرانی و ترکیه ای را پیشنهاد کرد.

وی با اشاره به جایگاه مناسب ترکیه در بازار محصولات کشاورزی دنیا، گفت: آماده تامین محصولات مورد نیاز کشاورزی برای عرضه به بازارهای جهانی هستیم.

جبارزاده با اشاره به مذاکرات انجام شده بین ایران و ترکیه در زمینه ایجاد شهرک های صنعتی، گفت: زمین و زیرساخت های مورد نیاز این شهرک صنعتی در استان آذربایجان شرقی فراهم شده است و صنعتگران استان هم آماده فعالیت در ترکیه هستند.

وی با بیان این که دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی از فعالیت های مشترک صاحبان صنایع ایران و ترکیه در این استان حمایت می کنند، گفت: با همت و همدلی، آینده همکاری های اقتصادی دو کشور روشن است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.