کد خبر : 5713
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 شهریور 1395 - 7:38

برگزاری برنامه‌های ویژه بیست‌و‌هشتمین سالگرد درگذشت استاد شهریار و روز ملی شعر و وادب

برگزاری برنامه‌های ویژه بیست‌و‌هشتمین سالگرد درگذشت استاد شهریار و روز ملی شعر و وادب

شهردار تبریز از برگزاری ‌برنامه‌های ویژه بیست‌و‌هشتمین سالگرد درگذشت استاد شهریار و روز ملی شعر و وادب خبر داد و افزود: برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در راستای تبیین شعر و اندیشه استاد شهریار، طراحی شده و با مشارکت حوزه هنری استان و دانشگاه تبریز ارایه می‌شود.

دکتر صادق نجفی با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز برای دومین سال پیاپی، برنامه‌های متنوعی را با مد نظر قرار دادن جایگاه فراملی استاد شهریار و تاثیر شگفت ایشان در محیط شعر و ادب فارسی پیش‌بینی کرده است.

وی با اشاره به این‌که این برنامه‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی و ادبی با حضور چهره‌های برجسته ادبی تدارک دیده است، از چاپ ۱۴ جلد از آثار منتشرنشده مرتبط با شعر و شخصیت استاد شهریار خبر داد و افزود: این ۱۴ مجموعه ارزنده، در بخش‌های مختلف شعر، پژوهش، ترجمه، مکاتبات و مقالات مرتبط با استاد شهریار،  همزمان با بزرگداشت ایشان ارایه می‌شود.

شهردار تبریز رونمایی از قرآن کتابت‌شده توسط استاد شهریار را از مهم‌ترین بخش‌های برنامه امسال خواند و گفت: قرآن یاد شده توسط استاد شهریار کتابت شده و شامل یک جزو از کلام‌الله مجید است.

نجفی ادامه داد: انتشار مکاتبات استاد شهریار و پاسخ‌‌های ایشان به شخصیت‌های مختلف فرهنگی، اثر ارزشمندی است که محتوای آن، از مشی انقلابی و اعتقادی ایشان حکایت دارد.

وی با تاکید بر شخصیت جهانی استاد شهریار متذکر شد: اعطای نشان علمی و جایزه ادبی استاد شهریار به پژوهش‌های برگزیده‌ای از کشورهای جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان، ترکیه و تاجیکستان از تدارک بین‌المللی بزرگداشت بیست‌و‌هشتمین سالگرد درگذشت استاد شهریار خواهد بود.

شهردار تبریز اضافه کرد: سخنرانی سفیر محترم جمهوری آذربایجان در مراسم بزرگداشت ایشان، از دیگر بخش‌هایی است که طی آن، گستره تاثیرگذاری شعر و شخصیت استاد شهریار، در مرزهای جهانی تبیین خواهد شد.

 نجفی شعرخوانی شاعران برجسته کشوری را از دیگر بخش‌های پیش‌بینی‌شده خواند و افزود: بخش دوم برنامه‌ بزرگداشت استاد شهریار، شامگاه روز  ملی شعر و ادب، با شعرخوانی شاعران بنام کشور و استان در خانه‌موزه قاجار برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که شعر استاد شهریار، بیشترین اشتراک را با تفکرات و عواطف ایرانیان دارد، اظهار داشت: نامگذاری روز ملی شعر و ادب به نام ایشان، عنوان برازنده‌ای است که شعر و ادبیات را در بستر متعهد و اجتماعی خود، به نسل‌های آتی تسری خواهد داد.

شهردار تبریز اضافه کرد: منزلت ادبی استاد شهریار و روح بلند ایشان، قطعاً بی‌نیاز از هرگونه تکریم و تجلیل است؛ بلکه این ما هستیم که در راستای تحقق رسالت فرهنگی و اجتماعی جامعه، نیاز مبرم به تبیین مفاهیم عمیق فکری و معرفتی ایشان داریم.  

نجفی یادآور شد: این نقش خطیر ایجاب می‌کند که آئین‌ بزرگداشت استاد شهریار، به دور از برنامه‌های رایج و با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های مختلف فرهنگی، علمی و پژوهشی پیگیری شود.

وی با تقدیر از نقش مشارکتی حوزه هنری استان و دانشگاه تبریز در برگزاری این مراسم، گفت: ‌برنامه‌های ویژه بیست‌و‌هشتمین  سالگرد درگذشت استاد شهریار و روز ملی شعر و وادب، در دو بخش تدارک دیده شده که بخش نخست صبح روز ۲۷ شهریور در سالن اجتماعات دانشکده برق دانشگاه تبریز و بخش شعرخوانی آن شامگاه همین روز در خانه‌موزه قاجار برگزار خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.