کد خبر : 5762
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1395 - 10:44

اجرای طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز

اجرای طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از اجرای طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز با مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: جمعیت تحت پوشش این طرح ۹۶۰ هزار نفر و ظرفیت تصفیه‌خانه نیز ۲۰۷ هزار متر مکعب در شبانه‌روز خواهد بود.

 حفظ سلامت جوامع انسانی و صیانت از محیط زیست و منابع آن ایجاب می‌کند تا فاضلاب‌های حاصل از فعالیت‌های مختلف شهری جمع‌آوری، تصفیه و دفع شود.

تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در فرآیند جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نقش مهمی دارند. گندزدایی و بازگرداندن آب‌های آلوده حاصل از پساب شهری به صورت تصفیه شده و بهداشتی و استفاده مجدد از این آب‌ها در بخش کشاورزی و صنعت از علل ایجاد تصفیه‌خانه‌ها محسوب می‌شود.

اجرای طرح‌های جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم‌سازی محیط زیست شهری، افزایش سطح بهداشت عمومی، ممانعت از آلودگی آب‌های زیرزمینی هموارد مورد تاکید شرکت آب و فاضلاب استان بوده است. به طوری‌که این شرکت اهمیت ویژه ای برای اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: در حال حاضر در ۹ شهر استان تصفیه‌خانه‌های فاضلاب با روش‌های نوینSBR وusbr در حال بهره‌برداری هستند.

علیرضا ایمانلو افزود: تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری بناب و سهند با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ و ۹۵ درصد  در حال احداث بوده که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز به زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

احداث ۷ تصفیه‌خانه در استان

وی در ادامه در خصوص فاضلاب‌های در دست ساخت این شرکت گفت: در حال حاضر ۷ مورد تصفیه‌خانه‌های  فاضلاب در شهرستان‌های بناب، ملکان، هریس، آذرشهر، هشترود، سهند و مدول دوم کلانشهر تبریز در دست ساخت هستند.

ایمانلو ادامه داد: تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان بناب با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد، تصفیه‌خانه فاضلاب ملکان با ۵ درصد، تصفیه‌خانه فاضلاب هریس و آذرشهر هر کدام  با ۲۰ درصد، تصفیه‌خانه فاضلاب هشترود با ۱۵ درصد، تصفیه خانه فاضلاب سهند با ۹۵ درصد و مدول دوم کلانشهر تبریز با ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت هستند.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، ۹ تصفیه‌خانه فاضلاب نیز  در سطح استان در حال بهره‌برداری هستند که از جمله آنها می‌توان به تصفیه‌خانه‌های تبریز، مراغه مدول اول و دوم، مرند، میانه، عجب‌شیر، جلفا، اهر، سراب و بستان‌آباد اشاره کرد.

ایمانلو اظهار داشت: بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز از سال ۸۰ آغاز شده و فرآیند سیستم تصفیه آن لجن فعال است.

وی در ادامه از ۱۲ طرح  تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در دست مطالعه در سطح استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: طرح‌های فاضلاب شهرستان‌های قره‌آغاج، باسمنج، گوگان، شرفخانه، کلیبر، تسوج، ایلخچی، شبستر، هادیشهر، ورزقان، خاروانا و ترکمنچای در دست مطالعه و بررسی است.

بنا به گفته ایمانلو ، جمعیت تحت پوشش طراحی کل ۱۲ شهر ذکر شده در حدود ۳۵۰ هزار نفر است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در خصوص عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز اظهار داشت: عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز  از خرداد ماه سال‌جاری آغاز شده است.

وی، یکی از اهداف مهم طرح احداث  مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز را استفاده از پساب تولیدی به عنوان تامین کننده عمده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح بالغ بر ۷۵ میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.

ایمانلو خاطرنشان کرد:  جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم‌سازی محیط زیست شهری، افزایش سطح بهداشت عمومی، محیطی و منطقه‌ای، ممانعت از آلودگی آب‌های سطحی و  زیرزمینی و محیط زیست از محل فاضلاب‌های شهری، استفاده از کود آلی استاندارد تولید شده در کشاورزی منطقه و تامین ظرفیت تصفیه و انتقال بخش عمده فاضلاب جمع‌آوری شده سطح شهر تبریز از دیگر اهداف ایجاد مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تبریز در مورد فرآیند تصفیه طرح مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز تصریح کرد : فرآیند اجرای این طرح از نوع فرآیندهای حذف مواد آلی با قابلیت حذف ازت  و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی ، یکی از پیشرفته ترین  و کارآمدترین فرآیندهای به روز تصفیه فاضلاب شهری است.

وی افزود: جمعیت تحت پوشش این طرح ۹۶۰ هزار نفر و ظرفیت تصفیه‌خانه نیز ۲۰۷ هزار متر مکعب در شبانه‌روز خواهد بود.

ایمانلو هزینه اجرای این طرح را ۲ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: این مبلغ از محل اعتبارات تخصیص یافته بری احیای دریاچه ارومیه، درآمدهای عمومی و منابع داخلی شرکت است.

وی اظهار امیدواری کرد که در صورت تامین منابع مالی، مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز در سال ۹۸ در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

ایمانلو در ادامه در خصوص طرح احداث عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان آذرشهر نیز گفت: عمیات اجرایی طرح احداث عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب شهرستان آذرشهر با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال در اواخر سال ۹۴ آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در مورد مشخصات تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر خاطرنشان کرد: این طرح از نوع فرآیند  SBR  خواهد بود و جمعیت تحت پوشش تصفیه‌خانه در حدود ۷۲ هزار نفر بوده و در حدود ۱۲ هزار و ۳۶۲ مترمکعب در شبانه روز فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه را تصفیه خواهد کرد.

ایمانلو تصریح کرد: اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تخصیص یافته برای احیای دریاچه ارومیه، درآمدهای عمومی و منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب اجرا خواهد شد.

انتقال پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز بعد از تصفیه با ۵۰ کیلومتر لوله به دریاچه ارومیه

معاون عمرانی استانداری استان با بیان اینکه کمیت پساب خروجی تصفیه‌خانه تبریز به میزان حدود ۴ متر مکعب در ثانیه در مدول‌های اول و دوم است، تصریح کرد: این موضوع که در حوضچه آب‌ریز دریاچه ارومیه یکی از اولویت‌های تأمین آب موردنیاز احیای استفاده از پساب خروجی تصفیه‌خانه تبریز است.

وی تأکید کرد: با اجرایی و نهایی شدن طرح، گام موثری در تثبیت و بهسازی محیط زیست منطقه نیز برداشته خواهد شد و همچنین سهم بسزایی در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه نیز خواهد داشت.

پورمهدی ادامه داد: این پساب تصفیه شده از طریق خط لوله به طول ۵۰ کیلومتر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت که ساخت این خط لوله توسط سازمان آب منطقه‌ای استان در حال انجام است.

۶۵ درصد شبکه‌های فاضلاب تبریز لوله‌گذاری شده است

معاون عمرانی استانداری استان، خاطرنشان کرد: در طول دو سال گذشته ۶۵ درصد شبکه‌های فاضلاب تبریز لوله‌گذاری شده است که در ماه‌های آینده این مقدار به صد درصد خود خواهد رسید.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ به بعد، ۶۵ درصد شبکه‌های فاصلاب تبریز لوله‌گذاری شده است، گفت: این میزان تا قبل از سال ۹۳ در حدود ۴۰ درصد بوده است که رشد چشمگیری ایجاد شده و در ماه‌های آینده به صد در صد نیز خواهد رسید.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.