کد خبر : 5798
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مهر 1395 - 8:38

سفر دو روزه وزیر کشور به باکو

سفر دو روزه وزیر کشور به باکو

وزیر کشور در راس هیاتی متشکل از مسوولان دولتی برای دیدار و مذاکره با مقامات جمهوری آذربایجان روز دوشنبه وارد باکو شد.

دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی در این سفر دو روزه ضمن دیدار با مقامات ارشد جمهوری آذربایجان، ارتقای روابط دوجانبه و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف بین دو کشور را دنبال خواهد کرد.

جمعی از معاونان و مدیران وزارت کشور و استانداران آذربایجان شرقی و گیلان نیز وزیر کشور را در این سفر همراهی می‌کنند.

دیدار وزیر کشور با رییس جمهور آذربایجان

وزیر کشور در نخستین گام از سفر خود به باکو با الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان دیدار و درباره مسایل مختلف فیمابین گفت‌وگو کرد.

رحمانی فضلی در این دیدار همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه‌های مختلف از جمله مبارزه با مواد مخدر و جرایم سایبری و نیز مبارزه با تروریسم تکفیری را مورد تاکید قرار داد.

وزیر کشور همچنین با اشاره به سند همکاری امضا شده میان ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه مدیریت حوادث غیرمترقبه و تجربیات زیادی که ایران در این حوزه دارد، بر ضرورت گسترش همکاری دو کشور در این راستا تاکید کرد.

الهام علی‌اف نیز در این دیدار با اشاره به وجود روابط خوب میان روسای جمهور دو کشور و با تایید نظرات وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، گفت: خطر تروریسم از­ بیرون منطقه به ما تحمیل شده و کشورهای منطقه باید با همکاری و اتحاد با یکدیگر با این خطر مقابله کنند.

رییس جمهور آذربایجان همچنین از پیشرفت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله میان استان‌های دو کشور تقدیر و آمادگی دولت خود را برای ارتقای هر چه بیشتر این همکاری اعلام کرد.

وی با اشاره به همکاری‌های اقتصادی دو کشور به اهمیت تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب و نقش اتصال راه‌آهن دو کشور برای افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی در منطقه تاکید کرد.

دیدار وزیران کشور ایران و جمهوری آذربایجان

وزیر کشور همچنین در نشستی با همتای آذربایجانی خود راهکارهای گسترش همکاری ایران و آذربایجان در مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته را مورد بحث و بررسی قرار داد.

رحمانی فضلی در این نشست امنیت را اساس ثبات وتوسعه دانست و با اشاره به گسترش بی‌ثباتی وافراط‌گرایی در منطقه گفت: متاسفانه قدرت‌های جهانی ضمن دخالت در امور کشورهای منطقه، کمک‌های سیاسی، مالی و لجستیکی خود را به گروه‌های تروریستی ارایه می‌کنند.

وی با بیان این که افراط‌گرایی به هر شکلی غیرمنطقی است، افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی با دخالت‌های خود در گسترش گروه‌های افراطی سهیم هستند و جمهوری اسلامی ایران آماده ارایه کمک‌ها و پشتیبانی‌های لازم به کشورهای همسایه در راستای مقابله با این گروه‌هاست.

وزیر کشور همچنین درباره تلاش‌های کشورمان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر وقاچاق انسان، گفت: ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر و قاچاق انسان به اروپا واقع است و قفقاز نیز یکی از مسیرهای ترانزیت در این زمینه به شمار می‌آید و به همین خاطر باید در راستای مقابله با این پدیده همکاری و به یکدیگر کمک کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به این که حوزه فعالیت وزارت کشور مربوط به مسایل امنیتی است که زمینه لازم را برای فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی فراهم می‌کند، افزود: با توجه به امضای تفاهم‌نامه میان دو کشور در این زمینه می‌توانیم اسناد جدیدی را هم مبادله کنیم.

وی، مرزهای دو کشور را مرزهایی باثبات عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم مرزها امن‌تر و تسهیلات لازم برای رفت و آمد و فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود.

رامیل اوسوب‌اف، وزیر کشور جمهوری آذربایجان نیز آمادگی کشورش را برای همکاری با ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان‌یافته، مواد مخدر و قاچاق انسان اعلام کرد.

وی همچنین بر ضرورت گسترش تبادل تجربیات میان نیروهای انتظامی دو کشور تاکید کرد و با قدردانی از حمایت‌های ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، گفت: آذربایجان در ۲۵ سال استقلال ملی خود با مشکلات و سختی‌های عدیده‌ای روبرو شده و در رفع همه این مشکلات ایران را همواره در کنار خود دیدیم.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.