کد خبر : 5857
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1395 - 5:32

بیمقدار ازعدم تخصیص اعتبار احیای دریاچه ارومیه انتقاد کرد/ تشکیل صندوق مردمی احیای دریاچه

بیمقدار ازعدم تخصیص اعتبار احیای دریاچه ارومیه انتقاد کرد/ تشکیل صندوق مردمی احیای دریاچه

نایب رئیس فراکسیون احیای دریاچه ارومیه از عدم تخصیص اعتبار مصوب احیای دریاچه ارومیه انتقاد کرد و خواستار تشکیل صندوق مردمی برای این امر شد

.

شهاب‌الدین بیمقدار در گفت‌وگویی اظهار داشت: بزرگ‌‌ترین مشکل در احیای دریاچه ارومیه را اعتبارات مالی اعلام کرد و اظهار داشت: «در ابتدای طرح قرار بود ۱۷۰۰ میلیارد تومان به احیای دریاچه اختصاص پیدا کند اما اکنون ۳۰۰ میلیارد تومان را مصوب کرده‌اند و آن هم به طور کامل دریافت نشده است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس به پیشنهاد اخیر خود در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه ایجاد صندوق دولتی و مردمی برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: با طرح ایجاد صندوقی برای جمع آوری کمک‌های مردمی از اقصی نقاط جهان می‌توان به شکل گیری دریاچه کمک کرد.

وی اضافه کرد: تشکیل صندوقی با نام احیای دریاچه ارومیه مقدمه‌ای برای ورود مردم به این مساله‌ای است؛ زیرا تا مردم در راستای احیای دریاچه ارومیه همدل نشوند احیای دریاچه ارومیه امکان‌پذیر نخواهد بود.

بیمقدار گفت: طرح ایجاد صندوق احیا دریاچه ارومیه در حد پیشنهاد بوده و هنوز تصویب نشده است و این طرح را نیز شخصا با مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه در میان گذاشته شده است تا بتوانیم چارچوب اساسی آن را تهیه کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طرحی است که باید در مجلس شورای اسلامی با تعیین چگونگی پرداخت و چارچوب‌های خود از جمله چند درصد پرداختی برای دولت و چند درصد کمک‌های مردمی مشخص شود.

وی بیان کرد: کمک‌های مردمی در ظرفیت‌های مختلفی می‌توان صورت گیرد و نباید از هیچ کدام از ظرفیت‌ها از جمله کمک کارگری غافل شد.

بیمقدار با اشاره به کمک‌های جهادی در دوران گذشته توسط مردم در تمام فعالیت‌ها، تصریح کرد: در دوران انقلاب با همدلی مردم در چند روز چندین هزار متر لوله‌کشی آب صورت می‌گرفت و اصلا نیازی به پرداخت پول نیروی انسانی و … نبود.

وی با بیان اینکه طرح ایجاد صندوق احیای دریاچه ارومیه با مسئولان احیا دریاچه ارومیه و نمایندگان مجلس آذربایجان‌غربی نیز مطرح شده است، گفت: نظر مردم نیز در این امر مهم بوده تا راهی برای احیا دریاچه نشان دهند؛ زیرا شاید پرداخت ماهانه ۵۰ هزار تومان برای خیلی از افراد مبلغ زیادی نباشد.

بیمقدار خاطرنشان کرد: احیای دریاچه ارومیه جز اولویت‌های ما بوده و با توجه به اینکه بنده نائب رئیس فراکسیون احیای دریاچه ارومیه هستم، تمام تلاش خود را برای این سرمایه طبیعی جهانی خواهم کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: اتصال دو رودخانه سیمینه‌رود و زرینه‌رود به همراه بارش‌های اخیر بارانی منجر به افزایش ۳۷ سانتی متری ارتفاع دریاچه ارومیه شده است.

وی تأکید کرد: بودجه دولتی ضعیف بوده و هزینه‌های جاری زیاد است به طوریکه نود درصد بودجه صرف هزینه‌های جاری می‌شود ولی با این حال همه نمایندگان پیگیر این مساله بوده و تمام توان خود را در این زمینه خواهند گذاشت.

عیسی کلانتری دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در روزهای گذشته اعلام کرد: متاسفانه اکنون که به مرحله احیای دریاچه رسیده‌ایم سازمان برنامه و بودجه در عمل به تعهداتش موفق نبوده است.

کلانتری با بیان اینکه امروز عملیات احیای دریاچه به لحاظ مالی متوقف شده است، اظهار داشت: وظیفه ستاد احیای دریاچه ارومیه نشان دادن مسیر احیای دریاچه است و باید دولت اهتمام جدی در این خصوص داشته باشد چرا که در این خصوص کمبودها را به اطلاع رئیس جمهور ارائه داده‌ایم.

اهمیت موضوع احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته برای مردم آذربایجان و حتی مردم ایران تا آنجا پیش رفت که آقای حسن روحانی در سفر پیش از برگزاری انتخابات به ارومیه در جمع مردم آذربایجان با بیان این‌که نخواهیم گذاشت دریاچه ارومیه خشک شود، گفت: “من به شما قول می‌دهم که اگر بار مسئولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید، در اولین روز دولت، حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.”

حسن روحانی در جمع هواداران خود در ورزشگاه شهید آهن‌دوست ارومیه در جواب فریاد هواداران خود مبنی بر اینکه دریاچه ارومیه باید احیا شود، اظهار کرد: در مرکز مطالعات استراتژیک مدت‌هاست کارگروه ویژه‌ای برای حل مشکل دریاچه ارومیه تشکیل شده و اولین بررسی‌ها به ما می‌گوید اگر خدای ناکرده دریاچه ارومیه خشک شود، زیست ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت و آن‌ وقت ریزگردهای نمک تمام زمین‌های کشاورزی کشور را نابود خواهد کرد.

روحانی آن روز به مردم ارومیه قول داد که در اولین روز کاری دولت جدید حل مشکل دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دهد و تاکید کرد که من به شما قول می‌دهم در دولت تدبیر و امید، احیای دریاچه ارومیه جزء اولین برنامه‌هایمان باشد.

روز یکشنبه ۲۷ مرداد ماه سال ۹۲ نخستین جلسه هیئت دولت دولت تدبیر و امید برگزار شد و رئیس جمهور در نخستین روز به وعده داده شده در شعارهای انتخاباتی خود جامه عمل پوشاند. در این جلسه که بیش از سه ساعت طول کشید، بعد از اظهارات روحانی و قرائت منشور اخلاقی دولت، تصمیمات و مصوبات مهمی اتخاذ شد که از جمله آنها برای بهبود وضعیت معیشت مردم و نجات دریاچه ارومیه است.

در این جلسه، هیئت دولت مصوب کرد که کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.