کد خبر : 6149
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1395 - 5:59

حاجی زاده: نهادهای نظارتی درباره ی پروژه تعویض چمن ورزشگاه یادگار امام ورود کنند

حاجی زاده: نهادهای نظارتی درباره ی پروژه تعویض چمن ورزشگاه یادگار امام ورود کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی کلان شهر تبریز خواستار دخالت نهادهای نظارتی درباره ی چند و چون اجرای پروژه تعویض چمن ورزشگاه یادگار امام شد.

 

 

سعید حاجی زاده با اشاره به وضع نامطلوب چمن از همان روز افتتاح آن گفت: همان طور که کارشناسان و نیز سرمربیان تیم های ماشین سازی و تراکتور سازی اعلام کرده اند، تعویض چمن ورزشگاه یادگار امام به رغم هزینه های کلان، از نظر فنی اشکالات اساسی دارد و به قول یکی از سرمربیان، این چمن تنها میهمان ۴ ماهه ی فوتبال تبریز است.

 

وی تاخیر پیمانکار در تحویل پروژه را از موارد قابل تامل برشمرد و گفت: هم در مناقصه و هم در رسانه ها مطرح شده بود که پروژه در ۲ ماه اجرا و قبل از شروع لیگ تحویل داده خواهد شد، حال آن که از همان ابتدا مشخص بود این بند مناقصه کاملا غیر عملی و غیر کارشناسی است و در عمل نیز دیدیم که پروژه با تاخیر چند ماهه آن هم به صورتی که مشاهده    می کنیم به اصطلاح اتمام یافت بنابراین باید بررسی شود که چرا این شرط غیر عملی و غیر کارشناسی توسط شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در مناقصه گنجانده شده بود.

 

این عضو شورای شهر تبریز افزود: باید مشخص شود آیا در قرارداد، جریمه ی تاخیر اجرا تعیین شده است یا نه و اگر گنجانده شده است این جریمه چگونه دریافت می شود؟ آیا پیمان کار پرداخت خواهد کرد یا نه شرکت توسعه و تجهیز برای راضی ساختن مدیریت استان آن هم نه از جیب پیمانکار بلکه از بیت المال، اجناسی مانند صندلی و … تحویل خواهد داد تا اصطلاحا همه چیز به خیر و خوشی تمام شود؟

 

حاجی زاده در این باره طرح کرد که در این پروژه اصولا چرا رضایت بهره بردار شامل باشگاه ها و مجموعه مدیریت ورزشی استان هیچ نقشی ندارد و به جای آن صرفا رضایت شرکت کارفرما ملاک قرار گرفته است.

 

وی در ادامه به مفاد مناقصه پرداخت و گفت: اساسا در متن مناقصه موارد متعددی گنجانده شده بود که کاملا غیر کارشناسی و غیر عملی بوده و صرفا به نوعی مانع حضور جدی شرکت های دیگر در مناقصه محسوب می شده است و بر همین اساس نیز ظاهرا وقتی هیچ شرکتی نمی تواند وارد مناقصه شده یا در آن پیروز شود، پروژه با ترک مناقصه و شروط آن به پیمان کار مشخصی واگذار می شود تا آن پیمان کار بدون ضرورت رعایت مفاد مناقصه، اجرای آن را از آن خود کند.

 

حاجی زاده خواستار آن شد که بررسی شود آیا شرکت توسعه و تجهیز در مراحل مختلف برگزاری مناقصه با تمام پیمان کاران مساوی و عادلانه برخورد کرده است؟ آیا شرکت توسعه و تجهیز در تعیین شرایط مناقصه، اصل بی طرفی و مسایل فنی و صرفه و صلاح پروژه و بیت المال را رعایت کرده است؟

 

وی به نقل از برخی پیمان کاران گفت: گویا شرکت توسعه در مناقصه، پیمان کاران داوطلب را به استفاده از لوله های تولیدی شرکت خاصی ملزم کرده است بنابراین باید بررسی شود که اصولا آیا مناقصه پروژه تعویض چمن ورزشگاه یادگار امام به صورت قانونی انجام گرفته است؟

 

حاجی زاده افزود: برخی پیمان کاران می گویند شرکت توسعه و تجهیز در این پروژه اصطلاحا از پیمان کار، به مناقصه رسیده. یعنی به جای مبنا بودن اصول مناقصه و ملاک های کارشناسی و فنی و تطبیق توانمندی و آمادگی پیمانکاران با این ملاک ها، شرایط پیمان کار خاصی در تنظیم متن مناقصه و اجرای مراحل مختلف آن لحاظ شده است.

 

این عضو شورای سازمان ورزش شهرداری تبریز تصریح کرد این ها شبهات و مواردی دیگراست که سازمان بازرسی کل و دیگر نهادهای نظارتی ذی ربط باید بررسی و در باره ی آن ها شفاف سازی کنند.

 

حاجی زاده در بخش دیگری از این مصاحبه به هزینه ی اجرایی پروژه پرداخت و گفت: ابتدا برآورد اجرای این پروژه، ۲ میلیارد تومان اعلام شده بود اما مدیر کل محترم ورزش و جوانان استان اخیرا اعلام کرد برای این پروژه ۳ میلیارد تومان هزینه شده است حال آن که کارشناسان حتی رقم ۲ میلیارد تومان را زیاد و مسرفانه می دانند و معتقدند این پروژه خصوصا در مقایسه با پروژه های مشابه دیگر، با رقم پایین تری قابل اجرا بود.

 

وی تصریح کرد: اینجا نیز باید روشن شود اگر واقعا هزینه لازم برای پروژه ۳ میلیارد تومان بوده چرا در مناقصه رقم پایین تری برای پیمان کاران داوطلب پیشنهاد می شود؟

 

حاجی زاده در خصوص هزینه ی پروژه به بحث روز تعویض چمن و به طور کلی هزینه های ناشی از آن چه اصطلاحا ترمیم پروژه گفته می شود، پرداخت و گفت: باید معلوم شود هزینه این موارد جزو همان ۳ میلیارد تومان است که بر عهده پیمانکار است یا نه این هزینه مضاعف به بیت المال تحمیل خواهد شد.

 

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به بحث رسی بودن خاک و خسارت ناشی از لحاظ نشدن آن در اجرای پروژه گفت: چرا در مناقصه و طرح عملیاتی، مطالعه کافی و کارشناسی در مورد جنس خاک لحاظ نشده است تا اکنون خارج از قرار داد و با صرف هزینه و زمان مضاعف، مجبور به عملیات خاک برداری عمیق و تعویض چمن شویم؟ چه غفلت یا تعاملی صورت گرفته است که حال پس از ماه ها اتلاف وقت و صرف هزینه کلان، بحث سوختن چمن و ضرورت ترمیم و تعویض آن و حتی تعویض خاک و بیم آسیب دیدن منافذ لوله های آب رسانی طرح می شود.

 

حاجی زاده به موضوع خرید چمن خارجی و ایجاد خزانه اشاره کرد و گفت: طبق مناقصه قرار بود خزانه در کنار مجموعه ایجاد و از همان جا به زمین منتقل شود اما بدون هیچ اقدام عملی مانند ثبت سفارش و … موضوع چمن خارجی مطرح شد تا در مرحله بعد این موضوع هم در کنار کشت خزانه در کنار زمین ورزشگاه منتفی و چمن مورد نظر از پاکدشت تهیه و به ورزشگاه منتقل شود.

 

وی افزود: طرح بحث و غیر جدی و اصطلاحا ایذایی چمن خارجی در حالی صورت گرفت که از همان ابتدا مشخص بود واردات چمن به صورت رل به علت مباحث مربوط به امنیت غذا و قرنطینه منتفی و غیر عملی است ولی شرکت توسعه با طرح آن و اتلاف وقت عملا مفاد مناقصه را در خصوص کشت خزانه در کنار ورزشگاه منتفی کرد.

 

حاجی زاده تصریح کرد: در حال حاضر هم که آقایان خودشان به لزوم تعویض چمن پس از اتمام فصل کنونی اذعان کرده اند، هیچ اقدامی برای ایجاد خزانه صورت نگرفته است، زیرا طبق طرح اولیه و اصول کارشناسی از ایجاد خزانه تا انتقال چمن به زمین حداقل شش ماه و در شرایط مطلوب ۱۸ ماه زمان لازم است و این نشان می دهد سال آینده، در تعویض مجدد چمن هم، قرار است بر خلاف مناقصه و طرح اولیه هیچ خزانه ای در کنار زمین ایجاد نشود و از همان چمن مورد نظر پاکدشت که چنینی سرنوشتی را برای ورزشگاه یادگار امام رقم زده است استفاده شود.

 

وی با اشاره به اذعان صریح، مدیرکل ورزش و جوانان استان، به ناتوانی پیمانکار از عمل به تعهدات خود گفت: اکنون باید شرکت توسعه و تجهیز پاسخ دهد که پیمانکار پروژه ی یادگار امام چند مورد سابقه ی اجرایی پروژه ی چمن در ورزشگاه هایی شبیه یادگار امام در حد برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال را داشته است، آیا عمل کرد پیمانکار در پروژه ی نقش جهان که از سال ۹۱ تا ۹۵ طول کشید، کافی نبود شرکت توسعه و تجهیز در خصوص توانایی پیمانکار دقیق تر عمل کند؟ چرا شرکت توسعه و تجهیز با قرار دادن شروط دشوار و غیر عملی مانند اجرای پروژه در دو ماه و بکار گیری کارشناسان خارجی و … عملا دیگر پیمانکاران را از روند رقابت برای اجرای مناسب پروژه خارج کرده است.

 

رئیس کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان شهر تبریز در پایان بار دیگر به ضرورت دخالت نهاد های نظارتی ذیربط از جمله سازمان بازرسی کل در زمینه ی پروژه ی تعویض چمن ورزشگاه یادگار امام تاکید کرد و گفت: جا دارد    همه ی موارد طرح شده به صورت دقیق و در فضایی کاملا کارشناسی و غیر جنجالی بررسی و شفاف سازی شود و با متخلفان احتمالی برخورد لازم صورت گیرد.

 

حاجی زاده در این باره به نقش نظارتی اعضای شورای شهر به عنوان منتخبان مردم اشاره کرد و گفت: قطعا کمسیون فرهنگی، اجتماعی نیز در این باره اقدام و پیگیری خواهد کرد و در جهت احقاق حق شهروندان به ویژه علاقه مندان و دست اندرکاران ورزش اطلاع رسانی لازم را انجام خواهد داد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۶
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

arshad یکشنبه , ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

آقای حاجی زاده به انتخابات شورای شهر که رسیدیم شما هم سینه سپر کردید؟؟؟ این چهار سال کجا ذودی؟؟؟

مرتضی یکشنبه , ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶

موقعی که داشتن گند میزدن باید .ورود میکردین و جلشو میگرفتین

تراختورچی یکشنبه , ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸

الان تکلیف این چمن غیر استاندارد و بی کیفیت و بی خاصیت چیه؟
بردارند بندازن دور یه چمن با کیفیت و استاندارد بعد از پایان لیگ کشت کنند

میلاد یکشنبه , ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸

نظمی چرا اونموقع لال شده بود؟؟؟؟؟؟ الان این افتضاح و کی میخواد درست کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حبیب یکشنبه , ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵

از اینکه دلسوز هواداران و باشگاه تیراختور هستی ازت ممنونم.
اما این حرفها را زمانی که یک نفر اصلا اسم و رسمی هم نداشت از یک سازمان بی هویت و بی نام و نشان از وارد کردن چمن جلوگیری کرد میگفتی بهتر بود.تا شائبه نزدیک بودن انتخابات در ذهن من هوادار ایجاد نمیشد.
در ضمن من رسانه ندارم شما که دارید از این آقای ناشناس در سازمان آفت سوال کنید که این همه میوه ای که تو این چند روزه وارد کشور شد قرار قرنطینه بشه. مثل چمن.؟

Samad.b دوشنبه , ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۸:۱۵

شما اگر راست میگید چرا از اول فکر اینها را نکردید