کد خبر : 6410
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1396 - 2:59

شهرداری تبریز مصمم در مناسب سازی فضاهای شهری ویژه معلولین و نابینایان عزیز

شهرداری تبریز مصمم در مناسب سازی فضاهای شهری ویژه معلولین و نابینایان عزیز

آی نیوز- یکی از مهمترین دغدغه ها و در عین حال انتظارات معلولان، تردد سهل و آسان آنها در سطح شهر است.

چنانچه این امکان و توانمندی به معلولان داده شود که خود بدون درخواست کمک از دیگران، در سطح شهر تردد کرده و امورشان را خود پیگیری نمایند قطعاً به خود باوری رسیده و برای جامعه خدمات ارزشمندی می توانند انجام دهند تا اینکه همان کارها را دیگران برایشان انجام دهند.

 

یکی  از  اقدامات  ضروری که در زندگی و سرنوشت  معلولین مؤثر است، مناسب سازی محیط زندگی و محیط شهری است.

اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل را به نحوی که افراد دارای معلولیت قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون  خود  حرکت  کنند، مناسب سازی  گویند.

برآوردهای آماری حکایت از آن دارد که بالغ بر ۱۵۶ هزار معلول با درصدهای مختلف معلولیت در سطح شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی زندگی می کنند. با این حال و بنا به اعلام سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی ۴۸ هزار معلول در این اداره پرونده داشته و زیر پوشش بهزیستی هستند.

در این راستا، مسئولین شهری تبریز به عنوان پرجمعیت ترین شهر و مرکز استان، طی سالیان اخیر اقدامات قابل توجه ی جهت مناسب سازی معابر، اماکن عمومی و ساختمان ها انجام داده است.

از جمله این اقدامات تشکیل کمیته راهبردی و مناسب سازی محیط شهری توسط شهرداری برای معلولین با دبیری معاونت شهرسازی و معماری و عضویت معاونین شهردار و سازمانها و ارگانهای مربوط  از جمله سازمان بهزیستی و نمایندگان تشکلهای معلولین استان است.

کمیته مذکور توانسته اقدامات شایان توجه ی در حوزه های سیاست گذاری نظارت و اجرای  برنامه مناسب سازی به مرحله اجرا در آورد.

ایجاد امکانات ویژه توسط شهرداری برای معلولین در سطح شهر

بسترسازی های چند سال اخیر در حوزه مناسب سازی محیط برای معلولان و جانبازان در برخی معابر و اماکن شهر تبریز چشمگیر بوده است.

 احداث ساختمان ویژه معلولان در محل پارک «آتالار و آنالار» با بیش از ۶  اتاق مجزا و در متراژ مناسب، مناسب سازی میادین، تقاطع ها و معابرشهری و مناسب سازی پارک بزرگ ائل گلی و مرکز خرید الماس برای تردد معلولان از جمله ی اقدامات شهرداری تبریز در طی سالهای اخیر بوده است.

 از موارد دیگر تدوین و اجرای طرح های ویژه مناسب سازی محیط و معابر شهری می توان، امکان استفاده معلولان از پیاده روهای شهر، پل های عابرپیاده دارای  آسانسور را نام برد.

خط کشی مخصوص نابینایان در کف پیاده رو ها جهت راهنمایی و هدایت، کاشت درختچه ها و گل های بدون خار در پیاده رو ها به دلیل عدم آسیب دیدگی عزیزان روشندل در حالت برخورد با آنان، نصب علایم بصری در اماکن برای معلولین، رعایت شیب استاندارد رمپ ها در  اماکن عمومی شهر، منوط بودن مجوز ساخت امکان عمومی به استانداردهای ویژه معلولین( نصب میله دستگرد در طرفین پله ها، عرض راهرو ها و راه پله ها، آسانسور) ، تعبیه سرویس های بهداشتی ویژه این عزیزان در اکثر اماکن عمومی و پارک های اصلی شهر و … از فعالیت های مشهود شهرداری در سطح شهر می باشد.

علاوه بر موارد فوق، همزمان با ۲۶ آذر روز حمل و نقل، یک دستگاه اتوبوس ویژه معلولان و جانبازان در راستای رفاه حال جامعه کم توان ، معلولان و جانبازان به ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز توسط شرکت اتوبوس رانی تبریز و حومه افزوده شد.

رسالت شهرداری در حمایت از معلولین و  نابینایان عزیز در حوزه اجتماعی و فرهنگی

علاوه بر موارد عمرانی در قسمت های اجتماعی و فرهنگی نیز شهرداری تبریز با حمایت از انجمن ها و موسسات مردم نهاد حامی معلولین، تشکیل کارگاه آموزشی راه های پیشگیری از معلولیت  در مراکز فرهنگی و اجتماعی، برپایی نمایشگاه صنایع دستی معلولین و نابینایان، برگزاری همایش سلام آقای شهردار ویژه تمام معلولیت ها، طرح دیوار ۴۷ ویژه کودکان سندروم داون( نقاشی بر روی دیوار)، اجرای همایش در مناسبت های مخصوص به معلولین و نابینایان عزیز، برگزاری هر ساله همایش به مناسبت روز جهانی معلولین، سندروم داون، نصب پوسترهای اطلاع رسانی اوتیسم  در سطح شهر، نگارش پیوست اجتماعی و فرهنگی قبل از شروع هر پروژه ی عمرانی که در آن موارد مربوط به بهسازی و مناسب سازی ویژه معلولین رعایت می شود، و بسیاری از موارد دیگر توانسته است گام های مثمرثمری بردارد.

احداث پارک به نام فرشتگان زمینی در منطقه خوش آب و هوای شهر

احداث پارک فرشتگان زمینی، در منطقه خوش آب و هوایی ائل گلی ویژه کودکان اوتیسم نشان از توجه ویژه مجموعه شهرداری به این عزیزان دارد.

بهسازی و مناسب سازی مسیر چهار راه آبرسانی تا چهار راه مارالان با صرف مبلغی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان در ۲ سال گذشته و استفاده از کف پوشهای مخصوص برای تسهیل تردد معلولان و به ویژه نابینایان و بهسازی و مناسب سازی ۲۸ پارک  در منطقه ۲ شهرداری  جهت استفاده ی معلولان از جمله اقدامات یک منطقه از سطح شهرداری تبریز است.

هر چند به باور بسیاری از معلولان، مجموعه ی اقدامات شهرداری تبریز، همه ی انتظارات آنها را برآورده نمی سازد ولی انجام آن را به صورت مستمر و روز افزون قابل تقدیر می دانند .

این از طرفی است که تعداد معابر زیاد است و تلاش می شود متناسب با اعتبارات، مناسب سازی صورت گیرد. پیش بینی می شود طی چند سال آینده با ادامه این روند تبریز شهری کامل مناسب با استاندارد های جهانی در زمینه معلولین و نابینایان عزیز شود./

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.