کد خبر : 6474
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1396 - 3:39

خود انتقادی مسئولان استانی در خصوص تبریز ۲۰۱۸/ به عمل کار برآید به سخندانی نیست

خود انتقادی مسئولان استانی در خصوص تبریز ۲۰۱۸/ به عمل کار برآید به سخندانی نیست

علی عباسی -تبریز چندی پیش، میزبان معاون رئیس جمهور بود، زهرا احمدی پور برای شرکت در سومین نشست ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ و ستادهای اجرایی در این شهر تاریخی حضور یافته بود.


اما به نظر می رسد گزارش های ارئه شده توسط مدیران مختلف استانی در خصوص تبریز ۲۰۱۸ رئیس سازمان میراث فرهنگی را راضی نکرده است.

 
وقتی معاون رئیس جمهور با اظهار تاسف از دیدگاههای ارائه شده بخصوص در مواجه با پیشنهاد تاخیر در اجرای برنامه های تبریز ۲۰۱۸ سخن می راند نشانگر تفاوت نگاه ملی و استانی به مقوله تبریز ۲۰۱۸ است.

 

واکنش احمدی پور به درخواست استاندار آذربایجان شرقی هرچند منطقی و درست بوده است و قطعا نمی توان ایرادی بر آن گرفت اما این موضوع در بتن خود، اعتراف مسئول ارشد استانی به عدم آمادگی برای تبریز ۲۰۱۸ در استان را در خود مستتر دارد.

 

جمع بندی گفته های سخنرانان نشست ستادهای ملی سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرایی استانی «تبریز ۲۰۱۸» نشان از عدم وجود مصوبه، بودجه بخصوص و تصمیم دستگاههای ملی و در کنار آن عدم وجود عزم و اراده جدی برخی مسئولان در این خصوص دارد.

 

 نشست مشترک ستاد ملی سیاست‌گذاری و ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی استانی تبریز ۲۰۱۸ در حالی با حضور معاون رئیس جمهور، استاندار آذربایجان شرقی و مسئولان مختلف استانی در تبریز در حالی برگزار شد که جمع بندی سخنان و بیانات اعلام شده در این نشست نگرانی ها از عدم برنامه ریزی مناسب، عدم تامین اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه و تصمیم های کلان ملی را افزایش داده است.

 

جبارزاده در حالی از انجام تمامی اقدامات و پیگیری های لازم در سطح استانی خبر می دهد که در عین حال از عدم تبدیل این پیگیری ها به مصوبه و تصمیم دستگاههای ملی خبر می دهد: زیرساخت‌های لازم برای تأمین امنیت در حوزه گردشگری استان ایجاد شده و در بخش امنیتی تبریز ۲۰۱۸ هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

 

گفته های استاندار آذربایجان شرقی و خود انتقادی او از عدم ورود جدی دستگاههای ذیربط به مقوله تبریز ۲۰۱۸ نشان می دهد نشانگر ضرورت ورود جدی و عملی سایر دستگاهها به این مبحث می باشد:« بحث تبریز ۲۰۱۸ از دو سال پیش مطرح شده و با امکانات محدود استان تا به امروز هر کاری که نیاز بوده، انجام شده است. البته استاندار آذربایجان شرقی از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تأمین امنیت در حوزه گردشگری استان نیز اشاره کرده است. »

اما استاندار آذربایجان شرقی در قسمتی از سخنانش از عدم پرداختو هزینه کرد اعتبارات در خصوص تبریز ۲۰۱۸ سخن می راند: «به غیر از شهرداری، بخشی از اعتبارات سال ۹۵ دستگاه‌های اجرایی استان هنوز پرداخت نشده که می‌توان از این اعتبارات هزینه‌نشده و همچنین اعتبارات امسال و سال آینده برای برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ استفاده کرد.»

نگاهی به سخنان استاندار و جمله های تاکیدی او به مدیران استانی در خصوص ضرورت جدیت آنها و آمدن به پای کار نشان از وجود نگرانی ها از عملکرد مدیران استانی در این خصوص دارد: «انتظار داریم که سازمان برنامه و بودجه نیز در تأمین اعتبار مورد نیاز این رویداد مهم به‌طور جدی پای کار بیاید.»

 

عدم وجود زیرساختها و ضرورت تامین زیرساختهای لازم هم از دیگر اشارات استاندار در این خصوص بوده است اما جناب استاندار مشخص نکرده است در حالی که بخش خصوص به دلیل عدم صرفه اقتصادی توان ورود به تامین زیرساختها را ندارد کدام دستگاه دولتی باید به تامین زیرساختها اقدام کند.

 

لپ کلام استاندار در خصوص این مطلب این بود که «برای تحقق کامل اهداف در این حوزه نیازمند تأمین اعتبارات از سوی دولت هستیم»، در حقیقت جبارزاده با تاکید بر ضرورت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تبریز ۲۰۱۸ و اختصاص آن به حوزه میراث فرهنگی از نبود بودجه دولتی مشخص در این مورد خبر می دهد.

 

مسئله مهمی که نباید از آن عبور کنیم اظهار نارضایتی معاون رئیس جمهور از عدم وجود برنامه روزانه دستگاهها و تقویم زمان بندی اظهار نارضایتی کرده است.

 

این نشست برای ایجاد هماهنگی بین ستاد ملی و شورای برنامه ریزی استان برگزار شده تا برنامه های منسجمی برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ برگزار شود؛ «هیچ کدام از کمیته ها زمان مشخصی را برای اجرای برنامه های خود ارایه نکرده و بیشتر محورها کلی بود که باید این محورها به برنامه تبدیل و زمان بندی شود تا بتوان اجرای آن ها را رصد کرد.»

 

در حالی که بر اساس اظهارات معاون رئیس جمهور، براساس مجوز کمیسیون فرهنگی، دستگاه ها امسال می توانند از ۱۰ درصد اعتبارهای سال ۹۶ خود برای تبریز ۲۰۱۸ هزینه کنند اما سخنان استاندار مبین این موضوع است که دستگاههای استانی ورودی به این مبحث نداشته اند.

 

بر اساس گفته احمدی پور فهرست پروژه های تبریز ۲۰۱۸ مشخص شده و براساس زمان بندی و تخصیص اعتبارهای ملی و استانی اجرا خواهند اما به نظر می رسد اراده قوی در این خصوص در مسئولان استانی وجود ندارد.

 

با این حال تنها دستگاه و نهادی که به صورت عملی و جدی در خصوص « تبریز۲۰۱۸» وارد گود شده و با برنامه ریزی به صورت عملی کار کرده است شهرداری تبریز بوده است و اگر عملکرد شهرداری تبریز نباشد، به نظر می رسد مسئولان ریز و درشت استانی چیزی برای گزارش کردن در چنته نداشته باشند.

 

حضرت سعدی برای این روزهای مسئولان تبریزی شعری سروده است که ذکر آن در این مقال خالی از لطف نیست:

« سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی  

به عمل کار برآید به سخندانی نیست»

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.